گزارش: سامسونگ نیز مانند TSMC تراشه‌های ۳ نانومتری را با تاخیر تولید خواهد کرد - تکفارس 
گزارش: سامسونگ نیز مانند TSMC تراشه‌های ۳ نانومتری را با تاخیر تولید خواهد کرد - تکفارس 
گزارش: سامسونگ نیز مانند TSMC تراشه‌های ۳ نانومتری را با تاخیر تولید خواهد کرد - تکفارس 

گزارش: سامسونگ نیز مانند TSMC تراشه‌های ۳ نانومتری را با تاخیر تولید خواهد کرد

افشین نوری
۷ شهریور ۱۴۰۰ - 10:21
TSMC

هفته گذشته، گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه فناوری ساخت تراشه ۳ نانومتری شرکت TSMC با تاخیرهایی مواجه شده است و سری آیفون ۱۴ اپل احتمالاً به جای تراشه ۳ نانومتری A16 بایونیک از تراشه ۴ نانومتری A16 بایونیک استفاده خواهد کرد. اگر چنین خبری صحت داشته باشد باید بگوییم که آیفون‌های سال آینده ممکن است چندان قدرتمند نباشند. امروز وب‌سایت Digitimes Asia گزارش داده است که سامسونگ نیز ممکن است در ارائه فناوری ۳ نانومتری ساخت تراشه خود با تاخیرهایی مواجه شود.

مطالب مرتبط:

ظاهراً سامسونگ قصد دارد در فناوری ۳ نانومتری خود به جای ترانزیستورهای FinFET که در پردازنده‌های قدیمی‌تر خود از آن‌ها استفاده کرده است، از ترانزیستورهای جدیدتر GAA استفاده کند. این شرکت کره‌ای ظاهراً در ارتباط با فناوری جدید خود با کمبودهایی مواجه است و همین موضوع ممکن است باعث شود تا تراشه‌های عرضه‌شده توسط این شرکت آن‌طور که باید و شاید قدرتمند نباشند. ضمن اینکه Digitimes در گزارش خود گفته است به نظر می‌رسد تراشه‌های ۳ نانومتری GAA سامسونگ برخلاف تراشه‌های ۳ نانومتری FinFET شرکت TSMC رقابتی نخواهند بود.

هفته گذشته، وب‌سایت Digitimes در گزارش دیگری گفته بود که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری GAA سامسونگ احتمالاً برخلاف پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۳ اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع هرچند ممکن است شاید باعث عقب افتادن سامسونگ از TSMC بشود، اما باید توجه داشت که خود TSMC هم با مشکلاتی زیادی روبه‌روست و با اطمینان نمی‌توان گفت که این شرکت نسبت به سامسونگ در وضعیت بهتری قرار دارد.

اسنپدراگون ۸۹۸

به نظر می‌رسد اپل هم‌اکنون سفارش ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری FinFET A16 بایونیک خود را به TSMC داده است، هرچند که تاخیرهای ذکرشده در بالا ممکن است منجر به استفاده از فناوری ۴ نانومتری در ساخت این تراشه‌ها بشود. البته اپل و TSMC قبلاً در مورد تولید چیپست‌های ۴ نانومتری از جمله چیپ M2 به توافق رسیده‌اند. بد نیست بدانید که چیپ M2 که مدل جایگزین M1 محسوب می‌شود از فناوری شرکت آرم (ARM) بهره خواهد برد و احتمالاً در داخل مدل‌های خاصی از آیپدها و لپ تاپ‌های مک استفاده خواهد شد.

اما خبر مهم دیگر اینکه، سامسونگ احتمالاً تولید تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام را بر عهده خواهد گرفت. انتظار می‌رود این تراشه به‌خاطر بهره‌گیری از فناوری ساخت ۴ نانومتری، حدود ۲۰ درصد افزایش عملکرد داشته باشد. این پردازنده اوایل سال آینده برای استفاده در داخل نسخه آمریکایی گوشی‌های سری گلکسی S22 ارائه خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال آینده، کوالکام برای تولید تراشه بهبودیافته اسنپدراگون +۸۹۸ خود از فناوری ۳ نانومتری شرکت TSMC استفاده کند.

در هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم رقابت بین دو شرکت بزرگ سامسونگ و TSMC در زمینه ساخت تراشه‌های قدرتمند درنهایت به کجا ختم خواهد شد.

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید