اپل قوانین اپ استور خود را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تغییر داد - تکفارس 
اپل قوانین اپ استور خود را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تغییر داد - تکفارس 
اپل قوانین اپ استور خود را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تغییر داد - تکفارس 

اپل قوانین اپ استور خود را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تغییر داد

افشین نوری
۵ شهریور ۱۴۰۰ - 12:17
اپل

طبق توافقی که به‌تازگی بین اپل و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در آمریکا منعقد شده است، اپل قرار است ۱۰۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک‌هزینه به این توسعه‌دهندگان پرداخت کند. همچنین اپل موافقت کرده است تا توسعه‌دهندگان آی او اس با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده در داخل اپلیکیشن‌هایشان، نسبت به پیشنهاد سایر گزینه‌های پرداخت خارج از سیستم پرداخت اپ استور، به مشتریان اقدام کنند. این تغییرات، یک حرکت روبه‌جلو در جهت حذف سیاست‌های انحصارگرایانه اپل است که سال‌ها مورد مناقشه اپل و منتقدان‌ این شرکت بوده است.

مطالب مرتبط:

این تغییرات هرچند برای توسعه‌دهندگان موضوع مهمی است، اما این تغییرات در اصل از چند ماه پیش شروع شده است. اپل در تغییراتی که در ماه ژوئن امسال در سیاست‌های اپ استور خود داده بود، به توسعه‌دهندگان اجازه داده بود تا با مشتریان خود خارج از سیستم اپ استور تماس داشته باشند، اما آن‌ها اجازه نداشتند با مشتریان خود درباره گزینه پرداخت جایگزین اپ استور تماس داشته باشند. حالا با توافق جدید بین اپل و توسعه‌دهندگان، این محدودیت برداشته خواهد شد و توسعه‌دهندگان به‌راحتی خواهند توانست با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. البته هنوز مشخص نیست که چه تعداد از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌توانند به کاربران خود اطلاع دهند که مجبور نیستند از سیستم پرداخت اپل برای پرداخت داخل اپلیکیشنی خود استفاده کنند.

app store

اپل در وب‌سایت خود نوشته است:

ما برای اینکه به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن انعطاف‌پذیری بیشتری در رابطه با تماس با مشتریان بدهیم، اعلام کرده‌ایم که توسعه‌دهندگان می‌توانند از ارتباطاتی مانند ایمیل، برای مطلع کردن کاربران درباره روش‌های پرداختِ خارج از اپ استور، استفاده کنند. مثل همیشه، توسعه‌دهندگان بابت پرداخت‌هایی که خارج از سیستم پرداخت اپ استور انجام خواهد شد، هیچ حق کمیسیونی به ما پرداخت نخواهند کرد. اما کاربران باید به چنین ارتباطاتی راضی باشند و حق انتخاب داشته باشند.

اپل در توافق جدید خود با توسعه‌دهندگان، امتیازات دیگری نیز به آن‌ها اعطا کرده است که یکی از آن‌ها پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک‌هزینه به آن‌ها خواهد بود. این کمک‌هزینه بین توسعه‌دهندگان کوچکتری تقسیم خواهد شد که در فاصله زمانی بین ۴ ژوئن ۲۰۱۵ و ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ یک اکانت در اپ استور داشته‌اند و موفق به کسب درآمد سالانه ۱ میلیون دلار از طریق همه اپلیکیشن‌های خود شده‌اند. اپل اسم این کمک‌هزینه را “Small Developer Assistance Fund” گذاشته است.

اپل

سایر بندهای قرارداد اپل و توسعه‌دهندگان شامل موارد زیر می‌شود:

  • اپل هر سال یک گزارش شفافیت درباره فروشگاه اپ استور خود منتشر خواهد کرد. این گزارش شامل آمار معنی‌داری درباره پروسه بررسی اپلیکیشن‌ها، تعداد اپلیکیشن‌های رد شده به دلایل مختلف، تعداد اکانت‌های غیرفعال شده توسط مشتریان و توسعه‌دهندگان، تعداد اپلیکیشن‌های حذف شده از اپ استور و موارد دیگر خواهد شد. هنوز مشخص نیست که اولین گزارش اپل در این زمینه چه زمانی منتشر خواهد شد، اما این شرکت متعهد شده است که حداقل به مدت سه سال این گزارش‌ها را ارائه کند.
  • توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قادر به تنظیم بیش از ۵۰۰ نقطه قیمتی برای اشتراک‌ها، پرداخت‌های داخل اپلیکیشنی و اپلیکیشن‌های پولی خود خواهند شد. تا پیش از این، آن‌ها تنها می‌توانستند ۱۰۰ نقطه قیمتی را برای موارد مذکور مشخص کنند که حالا با توافق جدید آن‌ها اجازه خواهند داشت تا محدوده وسیعی از قیمت‌ها را برای مشتریان خود ارائه کنند.
  • اپل متعهد شده است تا سیستم فعلی جستجوی اپ استور را حداقل تا سه سال آینده حفظ کند. البته به گفته یکی از توسعه‌دهندگان، این چیزی نیست که همه توسعه‌دهندگان تمایلی به ادامه آن داشته باشند.
  • اپل باید اطلاعات بیشتری درباره پروسه درخواست اپلیکیشن‌ها به وب‌سایت اپل ریوو اضافه کند تا توسعه‌دهندگان از این طریق بتوانند اطلاعات بیشتری درباره نحوه عمل پروسه درخواست‌ها کسب کنند.

این تغییرات در حالی انجام می‌گیرند که اپل روز پنجشنبه اعلام کرد در صورتی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به سرویس اپل نیوز بپیوندند، به جای ۳۰ درصد حق کمیسیون، می‌توانند ۱۵ درصد برای پرداخت‌های داخل اپلیکیشنی و اشتراک‌های خود پرداخت کنند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید