بررسی گوشی ایسوس زنفون ۸ فلیپ؛ قدرتمند اما تکراری - تکفارس 
بررسی گوشی ایسوس زنفون ۸ فلیپ؛ قدرتمند اما تکراری - تکفارس 
بررسی گوشی ایسوس زنفون ۸ فلیپ؛ قدرتمند اما تکراری - تکفارس 

بررسی گوشی ایسوس زنفون ۸ فلیپ؛ قدرتمند اما تکراری

مهدی حلوائی
۵ خرداد ۱۴۰۰ - 09:27
بررسی گوشی ایسوس زنفون ۸ فلیپ

شرکت ایسوس در نام‌گذاری گوشی‌‌های زنفون ۸ رویکرد متفاوتی را نسبت به گوشی‌های زنفون ۷ به کار گرفته و آن را در دو نسخه‌ی با نام‌های زنفون ۸ و زنفون ۸ فلیپ عرضه کرده است. نسخه‌ی فلیپ گوشی زنفون ۸ به مکانیزم دوربین چرخشی مجهز شده و نسخه‌ی معمولی آن با هدف پرکردن جای خالی گوشی‌های زنفون مینی در بازار تولید شده است.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

ایسوس زنفون ۸ فلیپ با قیمت مناسب و ویژگی‌های متعدد خود رقیب جدی گوشی‌های پرچمدار شرکت‌هایی مانند شیائومی محسوب می‌شود. این گوشی از صفحه نمایش اولد ۹۰ هرتزی و ترکیب دوربین گوشی زنفون ۷ پرو استفاده کرده است. با این وجود، زنوفن ۸ فلیپ از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری بهره نبرده و این در حالی است که نسخه‌ی پایه‌ی زنفون ۸ از این درگاه پشتیبانی می‌کند. این گوشی به همراه شارژر ۳۰ واتی، قاب محافظ و کابل USB-C عرضه شده است. جنس قاب محافظ این گوشی از پلاستیک فشرده بوده و استفاده از آن باعث افزایش بیش از حد وزن و اندازه‌ی گوشی می‌شود. با این حال، طراحی این قاب بسیار بهتر و زیباتر از قاب‌های شفاف دیگر گوشی‌ها است.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

طراحی

طراحی گوشی زنفون ۸ فلیپ نسبت به گوشی‌های نسل قبل ایسوس تغییر خاصی نداشته و کماکان کمی سنگین به‌نظر می‌رسد. در طراحی بدنه‌‌ی این گوشی از شیشه‌ استفاده شده و لبه‌های آن نیز منحنی می‌باشد. قاب گوشی نیز از جنس آلومینیوم آنادایزشده بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین صفحه نمایش گوشی از محافظ گوریلا گلس ۶ و قسمت پشتی گوشی از محافظ گوریلا گلس ۳ بهره برده است.

ایسوس میکروفون حذف نویز گوشی را به‌دلیل نبود فضای کافی در قسمت بالایی گوشی در زیر قسمت دوربین‌ها قرار داده است. طراحی مکانیزم دوربین چرخشی گوشی نیز همانند گذشته بوده و شما می‌توانید ماژول دوربین را باز و بسته کنید. این قسمت از گوشی از جنس آلیاژ فلز مرکب بوده که مقاومت بالتر و وزن کمتری نسبت به آلیاژ آلومینیوم دارد.

موتور ماژول چرخشی دوربین از یک حسگر زوایه‌ بهره برده که زاویه‌ی دوربین را تشخیص می‌دهد. به گفته‌ی ایسوس این موتور تا ۳۰۰ هزار بار قابل چرخش بوده (۱۵۰ بار استفاده در هر روز به مدت ۵ سال) و نسبت به موتور دوربین چرخشی قبلی از مقاومت بالاتری برخوردار است. در صورتی که گوشی بر روی زمین افتاده و یا به‌طور تصادفی از ارتفاع پرتاب شود، حسگر دوربین قبل از برخورد گوشی با زمین دوربین را به حالت اول برمی‌گرداند.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

خوشبختانه صفحه نمایش اولد این گوشی عاری از هر گونه مورد اضافی بوده و کاملاً یک‌دست می‌باشد. دو حسگر مجاورتی و امبینت گوشی نیز در زیر این صفحه نمایش قرار داشته و بلندگوی مکالمه‌ی گوشی نیز در قسمت بالایی آن جای گرفته است. به‌دلیل نبود فضای کافی بر روی صفحه نمایش، ایسوس درگاه USB-C و میکروفون اصلی را در قسمت پایین گوشی و در کنار بلندگوی اصلی قرار داده است.

شیار سیم‌کارت و کارت میکرو اس دی گوشی در قسمت چپ آن بوده و در قسمت راست آن نیز دکمه‌ی پاور و دکمه‌ی صدای گوشی قرار گرفته است. در حالی که حسگر اثر انگشت گوشی زنفون ۷ درون دکمه‌ی پاور تعبیه شده بود، ایسوس امسال این حسگر را درون صفحه نمایش قرار داده است. خوشبختانه عملکرد این حسگر عالی بوده و هیچ مشکلی در دقت و پاسخگویی آن مشاهده نشده است.

با این وجود، طراحی گوشی زنفون ۸ فلیپ مشکلاتی را نیز داشته است. این گوشی کمی بیش از حد ضخیم و سنگین بوده و بدنه‌ی گوشی نیز در برابر اثر انگشت مانند آهن ربا عمل می‌کند. همچنین مکانیزم دوربین چرخشی گوشی وزن آن را بیشتر کرده و این سنگینی بیشتر در قسمت بالای گوشی حس می‌شود. از این رو احتمال لیزخوردن و رهاشدن گوشی زیاد است.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

صفحه نمایش

ایسوس در گوشی زنفون ۸ فلیپ بار دیگر از پنل اولد شرکت سامسونگ استفاده کرده است. این گوشی به صفحه نمایش اولد ۶٫۶۷ اینچی با رزولوشن ۲۴۰۰×۱۸۰۰ پیکسل، نسبت ابعاد ۲۰:۹ و نرخ بهره‌برداری لمسی ۲۰۰ هرتز مجهز شده است. پوشش ۱۱۰ درصدی فضای رنگ DCI-P3 و حداکثر میزان روشنایی ۱۰۰۰ نیت از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر است.

این میزان روشنایی در حالت دستی ۵۱۸ نیت و در حالت خودکار ۷۳۵ نیت است. همچنین نرخ تازه‌سازی گوشی در بیشتر مواقع بر روی ۹۰ هرتز قفل بوده و با اجرای اپلیکیشن‌های ویدیویی مانند نتفلیکس و یوتیوب به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. این نرخ تازه‌سازی برای اجرای ویدیوها در پخش‌کننده‌ی خود گوشی نیز یکسان می‌باشد.

ایسوس زنفون 8 فلیپ+

باتری

ایسوس در این گوشی همانند زنفون ۷ پرو از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است. در آزمایش‌های انجام‌شده، دوام باتری این گوشی مشابه باتری زنفون ۷ پرو بوده و عملکرد تقریباً یکسانی را داشته است. با این وجود، میزان عمر باتری این گوشی در مقایسه با گوشی‌های رقیب کمی ضعیف‌تر است.

متاسفانه سرعت شارژ این باتری در مقایسه با دیگر گوشی‌های پرچمدار در بازار بسیار پایین‌تر است. شارژ کامل این گوشی با استفاده از شارژر ۳۰ واتی و کابل USB حدود ۳۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد. این در حالی است که گوشی سامسونگ S21 با استفاده از شارژر استاندارد ۲۵ واتی سرعت شارژ بیشتری را به ثبت رسانده است.

با این وجود، گوشی قابلیت‌های زیادی را برای کنترل شارژ در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای شارژ گوشی زمانی را تعیین کرده و یا میزان استفاده از برنامه‌های مختلف را آنالیز کنید. زنفون ۸ فلیپ همچنین در مورد عادت‌های اشتباهی که به باتری گوشی آسیب می‌رسانند به شما هشدار می‌دهد. این گوشی همچنین از ویژگی شارژ محدود پشتیبانی کرده که از آن بیشتر در لپتاپ‌ها استفاده می‌شود.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

بلندگو

به‌نظر می‌رسد که ایسوس زنفون ۸ فلیپ از بلندگوهای مشابه گوشی زنفون ۷ پرو استفاده کرده و تنها تفاوت آن‌ها، اضافه‌شدن پشتیبانی از فناوری صدای Dirac بوده است که قبلاً در گوشی‌های راگ شرکت ایسوس مورد استفاده قرار گرفته بود. ایسوس برای رفع مشکل بلندگوهای کوچک با شرکت سوئدی های فای (Hi-Fi) همکاری کرده است.

همکاری این دو شرکت منجر به ساخت بلندگوهایی شده که صدای واضحی را ارائه داده و تعادل خوبی دارند. با این حال، بلندی صدای گوشی جای پیشرفت بیشتری دارد. این مشکل به احتمال زیاد ناشی از قرار دادن بلندگوی گوشی در قسمت بالایی و درون بلندگوی مکالمه است. ایسوس برای رفع این مشکل، سیستم اکولایزر و همچنین حالت خارج از ساختمان را ارائه داده که میزان بلندی صدا را افزایش می‌دهد.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

سیستم‌عامل

ایسوس زنفون ۸ فلیپ از سیستم‌عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری ZenUI استفاده کرده است. این رابط کاربری شباهت زیادی به گوشی راگ ۵s داشته و تنها از تم این گوشی و قابلیت‌های گیمینگ آن پشتیبانی نکرده است. مواردی مانند صفحه‌ی اصلی، منوی برنامه‌ها، قسمت اعلان‌ها و آخرین برنامه‌های اجراشده دقیقاً شبیه گوشی راگ ۵s بوده و از این رو طراحی مناسبی دارند.

قابلیت معروف اسمارت کی (Smart Key) نیز در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است و کاربران به‌لطف آن می‌توانند عملکرد دکمه‌ی پاور را شخصی‌سازی کنند. شما می‌توانید دو عملکرد مختلف را برای دکمه‌ی پاور در نظر گرفته و با فشاردادن دکمه از یک عملکرد و با فشاردادن و نگه‌داشتن دکمه از عملکرد دیگر بهره‌مند شوید.

یکی از نکات مهم سیستم‌عامل این گوشی، منوی باتری و صفحه نمایش آن است. مورد اول امکان کنترل اپلیکیشن‌ها، مقدار باتری مصرفی توسط سیستم و عملکرد آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. ویژگی حالت پیشرفته نیز امکان تنظیم عملکرد پردازنده، تراشه گرافیکی، رم و میزان نرخ بهره‌برداری لمسی را به همراه دارد.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

منوی اصلی گوشی علاوه بر کنترل میزان روشنایی گزینه‌هایی مانند تغییر ظاهر آیکون‌ها، تغییر فونت و تغییر نمای رنگ و فعال‌سازی قابلیت صفحه نمایش همیشه ‌روشن را در اختیار کاربر قرار داده است. حسگر اثر انگشت گوشی نیز در زیر نمایشگر قرار داشته و از پاسخگویی بالایی برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های جالب رابط کاربری ZenUI قابلیت تنظیم میزان صدای اعلان‌ها و تماس‌های ورودی به‌صورت جداگانه است. ویژگی زنگ هوشمند گوشی نیز میران صدای آن را با توجه به میزان صدای محیط افزایش می‌دهد. با این حال، لرزش گوشی در مقایسه با گوشی‌های دیگر ضعیف‌تر بوده و دقت کافی را ندارد.

عملکرد

با این‌که ایسوس گوشی زنفون ۸ فلیپ را پرچمدار سال جاری نمی‌داند اما این گوشی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کرده است. بسیاری از شرکت‌های رقیب در گوشی‌های پرچمدار خود از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۰ استفاده می‌کنند اما ایسوس در این گوشی پردازنده‌ی قدرتمندتر و هشت‌هسته‌ای شرکت کوالکام را به‌کار گرفته است. ایسوس زنفون ۸ فلیپ به ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی UFS 3.1 مجهز شده که از طریق کارت میکرو اس دی تا ۲ ترابایت قابل ارتقا است. عملکرد پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ در بنچمارک گیگ‌بنچ نسبت به بسیاری از گوشی‌های پرچمدار بهتر بوده است. با این حال، احتمالاً این عملکرد خوب نتیجه‌ی استفاده از رزولوشن فول اچ دی پلاس به جای +QHD بوده است.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

دوربین

همان‌طور که گفته شد، ترکیب دوربین‌های گوشی زنفون ۸ فلیپ مشابه گوشی زنفون ۷ پرو می‌باشد. دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی این گوشی از لنز سونی IMX686 استفاده کرده و با به‌کارگیری از فناوری ترکیب پیکسل‌ها تصاویری با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل را به‌ ثبت می‌رساند. متاسفانه این دوربین همانند دوربین زنفون ۷ از قابلیت ثبات اپتیکال تصویر پشتیبانی نکرده است.

دوربین فوق عریض گوشی از لنز ۱۲ مگاپیکسلی سونی IMX363 بهره برده و سایز آن ۱۷ میلی‌متر می‌باشد. دریچه‌ی f/2.2 این دوربین تصاویر را با زاویه‌ی دید ۱۱۲ درجه ثبت می‌کند. این دوربین توانایی ثبت تصاویر ماکرو از فاصله‌ی ۴ سانتی‌متر را نیز دارد. دوربین تله‌فوتوی گوشی نیز به لنز ۸ مگاپیکسلی OV08A مجهز شده و از زوم اپتیکال ۳x پشتیبانی می‌کند. متاسفانه خبری از ثبات اپتیکال تصویر در این دوربین نیز نمی‌باشد.

اپلیکیشن دوربین گوشی گزینه‌ی جدیدی را در کنار کلید شاتر دوربین قرار داده که قابلیت چرخش دوربین را فعال می‌کند. شما می‌توانید زاویه‌‌ی چرخش دوربین را با نگه‌داشتن این کلید تنظیم کرده و یا آن را به‌صورت دستی کنترل کنید. ثبت تصاویر سلفی از طریق دوربین چرخشی صورت گرفته و قابلیت حالت شب نیز در قسمت تنظیمات قرار دارد. حالت حرفه‌ای به احتمال زیاد بهترین قسمت دوربین‌های این گوشی باشد. این حالت علاوه بر امکان کنترل تنظیمات هر سه دوربین قابلیت تنظیم نوردهی، تعادل رنگ سفید، فوکوس دستی و زوم را به همراه داشته است. شما همچنین می‌توانید میزان صدای ورودی میکروفون و نحوه‌ی عملکرد آن را کنترل کرده و آن را تغییر دهید.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

تصاویر دوربین زنفون ۸ فلیپ در محیط‌های روشن از کیفیت خوبی برخوردار بوده و جزئیات بسیار بالایی دارد. دامنه‌ی پویای تصاویر تعادل مناسبی را ایجاد کرده و رنگ‌ها زنده به‌نظر می‌رسند. با این وجود، کاهش میزان نور منجر به افزایش نویز و کاهش جزئیات تصاویر می‌شود. تنها تفاوت دوربین زنفون ۸ فلیپ و زنفون ۷ پرو در رنگ تصاویر است. امکان ثبت تصاویر به‌صورت ۶۴ مگاپیکسل نیز وجود دارد اما این تصاویر حجم زیادی از گوشی را اشغال می‌کنند.

زنفون ۸ فلیپ برخلاف بسیاری از گوشی‌های رقیب برای ثبت تصاویر در شب از دوربین تله‌فوتو استفاده کرده است. متاسفانه کیفیت این تصاویر چندان راضی‌کننده نیست و این دوربین از قابلیت حالت شب نیز پشتیبانی نکرده است. دوربین گوشی زنفون ۷ پرو در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به زنفون ۸ فلیپ داشته است. دوربین فوق عریض نیز عملکرد مشابهی داشته و تصاویر ثبت‌شده توسط این دوربین در محیط‌های تاریک از نویز شدید رنج می‌برند. با این حال، فعال‌کردن قابلیت حالت شب باعث می‌شود تا این نویز کاهش چشمگیری داشته و شفافیت آن بالا برود.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

این گوشی برای ثبت تصاویر تله‌فوتو از دوربین اصلی استفاده می‌کند. این تصاویر از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و این کیفیت حتی در محیط‌های کم‌نور نیز حفظ می‌شود. با این حال، تصاویر سلفی این گوشی یکی از نقاط قوت اصلی آن است. دوربین اصلی گوشی تصاویر را با جزئیات بسیار بالا و دامنه‌ی پویای فوق‌العاده‌ ارائه می‌دهد. دیگر دوربین‌های گوشی نیز قابلیت عکاسی سلفی را دارند اما کیفیت هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی دوربین اصلی نمی‌باشد.

زنفون ۸ فلیپ همانند بسیاری از گوشی‌های پرچمدار امروزی از فیلم‌برداری به‌صورت ۸کی پشتیبانی کرده است. قابلیت هایپراستدی (HyperSteady) دوربین نیز ویدیوها را به‌صورت ۱۰۸۰ پیکسل در ۶۰ فریم ضبط می‌کند. ویدیوهای ۸کی این گوشی هیچ‌گونه نویزی نداشته، کنتراست فوق‌العاده‌ای داشته و رنگهای زنده‌ای را به نمایش می‌گذارد. این نکته در مورد ویدیوهای ۴کی نیز صدق می‌کند. کیفیت ویدیوهای ۴کی در این گوشی به‌قدری بالاست که تفاوت آن با ویدیوهای ۸کی به‌سختی قابل مشاهده است. دوربین فوق عریض گوشی نیز قابلیت ضبط ویدیو را داشته و ویدیوهای آن از کیفیت خوبی برخوردار است.

ایسوس زنفون 8 فلیپ

رقابت

ایسوس زنفون ۸ فلیپ با پردازنده‌ی پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸، ترکیب دوربین‌های قدرتمند، صفحه نمایش امولد ۹۰ هرتزی، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و عمر باتری بالای خود به رقیبی جدی برای گوشی‌های پرچمدار شرکت‌های دیگر تبدیل شده است. با این وجود، این گوشی شباهت زیادی به زنفون ۷ پرو داشته و در حالی با قیمت ۸۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد که گوشی زنفون ۷ پرو در حال حاضر تنها ۵۰۰ دلار قیمت دارد. این گوشی از نظر حافظه‌ی داخلی، پردازنده و حسگر اثر انشگت عملکرد بهتری نسبت به زنفون ۷ پرو داشته اما در قسمت‌هایی مانند عمر باتری و ترکیب دوربین‌ها تفاوتی با گوشی نسل قبلی ایسوس ندارد.

گوشی سامسونگ گلکسی S21 رقیب اصلی این گوشی و تقریباً تمام گوشی‌های پرچمدار فعلی به حساب می‌آید. این گوشی همانند زنفون ۸ فلیپ ۸۰۰ دلار قیمت داشته و از صفحه نمایش اولد ۱۲۰ هرتز و ترکیب دوربین قدرتمندتر بهره می‌برد. عمر باتری بهتر و ضد آب و گرد و غباربودن از دیگر ویژگی‌های این پرچمدار شرکت سامسونگ است. با این حال، تصاویر سلفی گوشی زنفون ۸ فلیپ کیفیت بهتری نسبت به گوشی رقیب داشته و رابط کاربری آن قابلیت‌‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

گوشی شیائومی می ۱۱ نیز با قیمت ۷۵۰ دلار یکی دیگر از رقبای زنفون ۸ فلیپ محسوب می‌شود. این محصول تمام ویژگی‌های گوشی‌های پرچمدار را ارائه داده و صفحه نمایش آن در مقایسه با پرچمدار جدید ایسوس سریع‌تر، واضح‌تر و روشن‌تر است. در نهایت گوشی وان‌پلاس ۹ پرو نیز گزینه‌ی شایسته‌ای برای رقابت با زنفون ۸ پرو می‌باشد. این محصول شارژ سریع‌تر، صفحه نمایش بهتر و ترکیب دوربین نسبتاً مشابهی را ارائه داده است. گوشی زنفون ۸ فلیپ در زمینه‌ی عمر باتری و دوربین سلفی عملکرد بهتری نسبت به این گوشی داشته است.

ایسوس زنفون ۸ فلیپ

جمع‌بندی

ایسوس زنفون ۸ فلیپ محصول کاملی بوده و عملکرد ویژگی‌های متعدد خود به یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است. این گوشی رابط کاربری فوق‌العاده‌ای داشته و از قابلیت‌های کمیابی مانند شیار سیم‌کارت دوگانه، شیار کارت میکرو اس دی، صفحه نمایش یک‌دست و حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی پشتیبانی کرده است.

کیفیت دوربین‌های این گوشی عالی بوده و قابلیت چرخش دوربین‌ها می‌تواند توجه بسیاری از طرفداران عکاسی سلفی را به خود جلب کند. البته این مورد در گوشی زنفون ۷ پرو نیز ارائه شده بود و نکته‌ی جدیدی به‌حساب نمی‌آید. این مشکل اصلی گوشی زنفون ۸ فلیپ بوده و پیشرفت‌های معدود و قیمت بالاتر آن نسبت به زنفون ۷ پرو باعث شده تا نتوان خرید آن را به همه پیشنهاد کرد. با این وجود، زنفون ۸ پرو به هیچ وجه گوشی ضعیفی نیست و در صورتی که عمر باتری بالا و سلفی‌گرفتن برای شما مهم است این محصول می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برایتان باشد.

نکات مثبت

  • مکانیزم دوربین چرخشی
  • صفحه نمایش اولد ۹۰ هرتزی
  • رابط کاربری عالی با امکانات فراوان
  • بلندگوهای قدرتمند
  • پشتیبانی از کارت میکرو اس دی
  • حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایتی
  • عکاسی سلفی بی‌نظیر
  • فیلم‌برداری فوق‌العاده

نکات منفی

  • قیمت بالا در زمان عرضه
  • پیشرفت کم نسبت به زنفون ۷ پرو
  • شارژ نه‌چندان سریع

منبع: GSMArena

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید