فضاپیمای ازیریس رکس ناسا به زمین بر می‌گردد - تکفارس 
فضاپیمای ازیریس رکس ناسا به زمین بر می‌گردد - تکفارس 

فضاپیمای ازیریس رکس ناسا به زمین بر می‌گردد

حامد شهرزاد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 19:36
The Bennu asteroid

فضاپیمای ناسا که سال گذشته نمونه‌ای از سنگ‌های مختلف را از سیارک دوری با نام بنو جمع‌آوری کرده بود، روز دوشنبه به سمت زمین حرکت کرد تا سفر دو ساله خود را تمام کند. این فضاپیمای نسبتاً بزرگ را که ازیریس رکس نامیده می‌شود، در حال طی کردن مسیر کیهانی به سمت مدار زمین است. این فضاپیما وقتی در سال ۲۰۲۳ به زمین بازگردد، یک محفظه پر از نمونه سیارک‌های مختلف را که در نزدیکی یوتا جمع‌آوری کرده است، ارائه خواهد کرد.

مأموریت عزیمت به سیارک‌ها برای تیم هدایتگر ازیریس رکس مشکل خاصی نبود، اما گام قابل توجهی در ارائه نمونه‌های مختلف سیارک‌ها در تاریخ ناسا بود. مهندسین سازنده این فضاپیما در مرکز لاکهید مارتین در لیتلتون کلرادو تأیید کردند که عزیمت این فضاپیما به زمین در ساعت ۱۶ عصر روز دوشنبه آغاز شد.

مطالب مرتبط:

رئیس تیم ناوبری این فضاپیما یعنی پیت آنتراسیان این خبر را اعلام کرد و گفت:

تمام‌ایستگاه‌ها، مأموریت عزیمت این فضاپیما به سیارک‌ها به پایان رسیده است. این فضاپیما به زودی به زمین باز می‌گردد و نمونه‌های جالبی را به زمین می‌آورد

ازیریس رکس در سال ۲۰۱۶ از منطقه فلوریدا به فضا پرتاب شد و بیش از ۱۰۰ میلیون مایل به سمت منطقه فضایی بنو رفت. بنو سیارکی به شکل بلوط و هم نام خدای اسطوره‌ای مصر است که نماد آفرینش جهان است. دانشمندان‌امیدوارند که بنو، یک بازمانده باستانی از نخستین روز‌های منظومه شمسی باشد و سرنخ‌هایی از ریشه حیات در کره زمین را داشته باشد.

فصل جدید ماموریت ازیریس رکس ناسا

سال گذشته، ازیریس رکس وارد مدار بنو شد و اولین فضاپیمای آمریکایی شد که دور یک سیارک چرخیده است. این فضاپیما به تدریج به سطح سیارک نزدیک شد با یک بازوی رباتیک ۱۱ فوتی به جمع‌آوری نمونه‌های مختلف سنگ‌های فضایی پرداخت. سطح بنو به طرز شگفت انگیزی نرم است جنس این سیارک دور از انتظار دانشمندان بود. بعد از جمع‌آوری حدود دو اونس سنگ، مأموریت فضاپیمای ناسا وارد مرحله جدیدی شد.

مهندسان ناسا موفق شدند محفظه مخصوص را از سنگ‌های فضایی پر کنند و آن را در داخل کپسول فضاپیما قرار دهند. ازیریس رکس چند ماه دیگر در سیارک بنو ماند تا ابر غبار سیارکی این منطقه و دهانه‌ای را که در سطح سیارک باقی مانده است را مطالعه کند. اکنون، این فضاپیما سرانجام در راه بازگشت به خانه است.

جیسون دورکین، دانشمند پروژه ازیریس رکس به عنوان رئیس بخش عملیاتی تیم مهندسی فضاپیما و تیم‌های مطالعه‌کننده سیارک‌ها است. او در مورد این موضوع گفته است:

این یک فصل جدید برای ماموریت ما است. من مدت‌ها منتظر بودم تا این فضاپیما نمونه‌ها را به آزمایشگاه برساند. من از سال ۲۰۰۴ کار خود را بر روی این پروژه شروع کردم.

فضاپیمای ناسا

لحظه برخورد بازوی فضاپیمای ناسا به سطح سیارک

مأموریت ناسا در بنو تمام شده است

این فضاپیما در طول مسیر خود و برای بازگشت به زمین، دو بار به دور خورشید خواهد چرخید ​​و خود را به زمین نزدیک‌تر می‌کند. سندی فروند، مدیر برنامه ماموریت ازیریس رکس گفته است:

ما دیگر به بنو بر نخواهیم گشت. در این تصمیم کمی غم و اندوه وجود دارد، زیرا ما این سیارک را شناختیم و چیز‌های زیادی آموخته‌ایم. اما لازم است تا نمونه‌های جمع‌آوری شده را در زمین بررسی کنیم.

ناسا روز دوشنبه در یک پست وبلاگ گفت که اگر این فضاپیما موفق شود در طول بازگشت خود از بنو به زمین به اندازه کافی سوخت داشته باشد، ممکن است ماموریت جدیدی را به یک سیارک دیگر آغاز کند.

فقط ۲۵ درصد از نمونه‌های جمع‌آوری شده از سیارک بنو برای بازرسی فوری توسط دانشمندان سراسر جهان استفاده می‌شود. ۷۵ درصد دیگر برای آزمایش توسط دانشمندان آینده ذخیره می‌شوند. محققان‌امیدوارند نسل‌های بعدی بتوانند با استفاده از فناوری‌هایی که هنوز اختراع نشده اند، موارد مهمی را از این نمونه‌ها کشف کنند. این یک روش و‌ایده مناسب برای استفاده علمی از این سنگ‌های نادر کیهانی است.

دورکین در مورد این موضوع گفت:

من منتظر هستم که در طی ۵۰ سال یا بیشتر، فرزندان یا نوه‌های ما تبدیل به دانشمندانی در زمینه مطالعه سیارک‌ها شوند و با استفاده از تکنیک‌های جدید با بررسی این نمونه‌ها، پاسخی به سؤالات گوناگون در زمینه حیات در زمین و مسائل دیگر شوند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.