میزان موفقیت واکسن کرونا استرازنکا ۷۹ درصد است - تکفارس 
میزان موفقیت واکسن کرونا استرازنکا ۷۹ درصد است - تکفارس 
میزان موفقیت واکسن کرونا استرازنکا ۷۹ درصد است - تکفارس 

میزان موفقیت واکسن کرونا استرازنکا ۷۹ درصد است

حامد شهرزاد
۳ فروردین ۱۴۰۰ - 16:50
کرونا

یک آزمایش گسترده در ایالات متحده نشان داد که چهارمین واکسن ویروس کرونا می‌تواند از افراد در برابر شدیدترین اثرات بیماری محافظت کند. طبق اعلامیه مطبوعاتی شرکت تحقیقاتی، امروز، دو دوز واکسن استرا زنکا می‌تواند به طور مؤثر از بروز علائم ویروس کرونا در افراد جلوگیری کند. این شرکت گفت که هیچ کس در آزمایش ایالات متحده علیه ویروس کرونا واکسینه نشده است.

از پاییز گذشته، واکسن کرونا با مشکلات آزمایش بالینی، شفافیت ضعیف و سوء ظن روبرو شده است، اما نتیجه این واکسن بسیار خوب بوده است. استرا زنکا گفت که براساس اطلاعات انگلستان و برزیل، این واکسن در ماه نوامبر تا ۹۰ درصد موثر بوده است، اما این رقم بر اساس واکسن دوز نیم دوزی است که به اشتباه به شرکت‌کنندگان در آزمایش داده شده است. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که پس از سه ماه بین دو دوز واکسن، میزان موثر در برابر ویروس کرونا علامت دار ۸۲ درصد است. این مجوز مجاز بوده و در سایر کشور‌های جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از انواع اولیه واکسن کرونا باعث ایجاد لحته خون در انسان می‌شد

واکسن کرونا آمریکا

این شرکت گفت که شرکت‌کنندگان در آزمایش بالینی هیچ لخته خون طبیعی یا خطرناکی ندارند. در چند هفته گذشته، بعد از اینکه حداقل ۱۳ نفر علائم انعقاد غیرطبیعی را نشان دادند، برخی از کشور‌های اروپایی استفاده از استرا زنکا را متوقف کردند. مشخص نیست که آیا این علائم واکسن به بیماری مربوط می‌شود یا خیر. آژانس دارویی اروپا می‌گوید که فواید این واکسن بیشتر از این خطر بالقوه نادر است.

نسخه منتشر شده امروز حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد اثر بخشی واکسن در برابر انواع مختلف ویروس کرونا نیست. یک مطالعه کوچک نشان داد که آفریقای جنوبی قادر به مقاومت در برابر ویروس کرونا خفیف و متوسط ناشی از انواع بی ۱ ۳۵۱ نیست. آفریقای جنوبی در ماه فوریه استفاده از واکسن استرا زنکا را متوقف کرد. این نوع اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و ممکن است از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن جلوگیری کند. با این حال، به نظر می‌رسد واکسن در برابر نوع بی ۱ ۱ ۷ عفونی‌تر، که در انگلستان گرفته شده و در حال حاضر در ایالات متحده در حال گردش است، مؤثر است.

مانند واکسن جانسون اند جانسون، این واکسن با استفاده از آدنو ویروس ضعیف ساخته می‌شود که معمولاً باعث بیماری‌های خفیف مانند چشم صورتی می‌شود.

کمیته مشاوره واکسن‌های سازمان غذا و دارو ایالات متحده و محصولات بیولوژیکی وابسته، پس از جلسه روز جمعه و اخذ تأییدیه به اتفاق آرا، این تصمیم را گرفت. کمیته مشاوره واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مرتبط با سازمان غذا و دارو ایالات متحده، گروهی از متخصصان خارجی است که تصویب‌های احتمالی جدید را در مورد واکسن‌های مختلف بررسی می‌کنند. به‌منظور مطابقت با توصیه‌های گروه، سازمان غذا و دارو ایالات متحده واکسن را برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز دانسته است.

واکسن‌های جدید کرونا قابلیت نگه‌داری در یخچال را دارند

واکسن کرونا

طبق داده‌های کار آزمایی بالینی که برای اطمینان از مجوز استفاده اضطراری استفاده شده است، واکسن جانسون اند جانسون ۶۶ درصد در پیشگیری از بیماری‌های متوسط تا شدید ناشی از ویروس کرونا مؤثر است. این مطالعه‌ای است که بیش از ۴۰۰۰۰ داوطلب در ایالات متحده، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در آن شرکت کرده است. از همه مهم‌تر، مشخص شد که میزان مؤثر پیشگیری از بیماری‌های جدی یا خطرناک بعد از ۲۸ روز به ۸۵ درصد رسیده است. ۲۸ روز پس از واکسیناسیون، هیچ بستری در بیمارستان یا مرگ و میر مربوط به ویروس کرونا مشاهده نشد، اگرچه خطر برای هر واکسیناسیون ممکن است این مقدار واقعاً صفر نباشد، اما بسیار کم است. مانند واکسن‌های مدرنا و پی فیزر و یا بیون تک، به نظر می‌رسد این نوع واکسیناسیون نیز از پیشگیری از درجه خاصی از عفونت بدون علامت جلوگیری می‌کند، که باید خطر انتقال از واکسن به دیگران را کاهش دهد.

تزریق واکسن‌های جانسون اند جانسون و واکسن‌های مدرنا و پی فیزر و یا بیون تک برای دو بار در ماه برنامه‌ریزی شده است. تفاوت در این است که واکسن جانسون اند جانسون فعلاً در یک نوبت تزریق می‌شود. یک مطالعه مداوم در حال بررسی این موضوع است که آیا دوز دوم واکسن جانسون اند جانسون می‌تواند اثر آن را بعد از دو ماه افزایش دهد یا خیر. واکسن مبتنی بر آدنوویروس نیز از هر دو واکسن مجاز ام آر ان ای پایدارتر است، به این معنی که به دمای فوق‌العاده کم‌نیاز ندارد و می‌تواند تا سه ماه در یخچال استاندارد و بدون خراب شدن نگهداری شود. واکسن‌های مدرنا و پی فیزر و یا بیون تک نیز می‌توانند در یخچال استاندارد نگهداری شوند، اما فقط تا ۲ تا ۴ هفته قابل ذخیره هستند.

در آزمایشات زیادی، هر سه واکسن ایمن و مؤثر شناخته شدند. اما واکسن جانسون تحمل بهتری نسبت به فاسد شدن دارد. در داده‌های کار آزمایی بالینی، ۵۵ درصد واکسیناتورهای واکسن پس از تزریق واکنش‌های نامطلوبی داشتند که شایع‌ترین آن‌ها درد، سردرد و خستگی در محل تزریق بود. در مقابل، بیش از ۸۰ درصد افرادی که واکسن ام آر ان ای مصرف می‌کنند، حداقل یک علامت را پس از مصرف دوز اول یا دوم واکسن تجربه می‌کنند. هر سه واکسن احتمال بالقوه واکنش‌های آلرژیک را دارند، اما به نظر می‌رسد مقدار آن‌ها کم هستند. در حال حاضر، افراد برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک باید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنند تا واکسینه شوند.

ایالات متحده در میزان تزریق واکسن کرونا استرا زنکا محتاط است

درست همان‌طور که سال گذشته انواع مهمی از ویروس کرونا ظاهر شد، واکسن‌های جانسون اند جانسون نیز در حال آزمایش برای پیشگیری و درمان انواع مختلف این ویروس هستند. برخی از آن‌ها می‌توانند تا حدی از پاسخ ایمنی عفونت زودرس یا واکسیناسیون جلوگیری کنند. در آفریقای جنوبی، اگرچه درجه حفاظت مربوط به ویروس کرونا کاهش یافته است، اما واکسن هنوز هم می‌تواند نوع نگران‌کننده بی ۱۳۵۱ را با درجه حفاظت مشابه با سایر گونه‌ها ایجاد کند. مدرنا و پی فیزر و یا بیون تک اظهار داشتند که واکسن آن‌ها در درجه اول باید نوع بی ۱۳۵۱ را هدف قرار دهد، اما هر دو شرکت اخیراً آزمایش‌های بالینی کوچکی را برای آزمایش استراتژی‌های افزایش و یا تنظیم دوز برای این نوع انجام داده‌اند.

بخشی از ژن ویروس کرونا ویروس اسپایک نامیده می‌شود که به ویروس وارد می‌شود. پس از تزریق واکسن، بدن انسان پروتئین سنبله را تکثیر کرده و آنتی بادی‌هایی علیه ویروس کرونا تولید می‌کند. این واکسن همچنین می‌تواند در یخچال نگهداری شود و به خصوص در مقایسه با واکسن‌های مدرنا و پی فیزر و یا بیون تک نسبتاً ارزان است.

استرا زنکا گفت که قصد دارد در هفته‌های آینده برای مجوز اضطراری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست کند. با این حال، حتی در صورت تأیید، ممکن است ایالات متحده در نهایت از واکسن‌های بیش از حد استفاده نکند. این کشور دوز‌های کافی از واکسن‌های پی فیزر و یا بیون تک، مدرنا و جانسون اند جانسون را برای پوشش هر بزرگسال تا پایان ماه مه سفارش داده است. ایالات متحده ده‌ها میلیون دوز واکسن استرا زنکا در دست دارد و هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد حداقل ۴ میلیون دوز را به کانادا و مکزیک ارسال کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید