سامسونگ گلکسی A72 و گلکسی A52 رسماً معرفی شدند - تکفارس 
سامسونگ گلکسی A72 و گلکسی A52 رسماً معرفی شدند - تکفارس 
سامسونگ گلکسی A72 و گلکسی A52 رسماً معرفی شدند - تکفارس 

سامسونگ گلکسی A72 و گلکسی A52 رسماً معرفی شدند

مهدی ملکی
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 19:22
سامسونگ گلکسی A52

سامسونگ طی سال‌های گذشته با معرفی و عرضه سری گوشی‌های میان‌رده گلکسی A خود، کاملاً بازار را در اختیار دارد. مدتی پیش شاهد معرفی گلکسی A32 و سپس گلکسی A02 بودیم و این سری جدید تنها ساعاتی قبل باری دیگر با گلکسی A52 و گلکسی A72 به‌روز شد که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

گلکسی A52 همان‌طور که شایعات حدس زده بودند، در دو مدل ۴G و ۵G عرضه می‌شود. افزون بر این، گویا شایعات بسیاری از موارد آینده را درست حدس زده بودند؛‌ در واقع گلکسی A72 نیز همان‌گونه که گزارش‌های غیررسمی تایید کرده بودند، تنها در نسخه ۴G به بازار عرضه می‌شود.

سامسونگ گلکسی A52 و A52 5G

گلکسی A52، محصول کوچک‌تر دستگاه‌هایی به شمار می‌آید که سامسونگ به تازگی معرفی کرده است. گوشی هوشمند مذکور به یک نمایشگر ۶.۵ اینچی مجهز است که وزن آن را به ۱۸۹ گرم می‌رساند. طبق ادعای سامسونگ این دستگاه می‌تواند تا ۲ روز شارژدهی داشته باشد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، نمایشگر یک پنل امولد (AMOLED) با رزولوشن ۱۰۸۰p+ است که کاربران نسخه ۴G به نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز آن دسترسی خواهند داشت. جدای از نسخه ۴G، نمایشگر مدل ۵G از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. در حالت «روشنایی بالا»، نمایشگر دستگاه‌های مذکور می‌تواند روشنایی حداکثری ۸۰۰ نیت را برای مشاهده موارد موجود روی صفحه (مخصوصاً در نور زیاد) ارائه کند.

نمایشگر گلکسی A52 علاوه بر این به وسیله یک صفحه گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. دستگاه جدید سامسونگ به استاندارد IP67 نیز مجهز است که به معنای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب، تا عمق ۱ متر و به مدت ۳۰ دقیقه است.

از نمایشگر که بگذریم، به دوربین، قلب تپنده این مدل‌های جدید سری گلکسی A می‌رسیم. سامسونگ در طراحی این محصول میان‌رده، تمرکز بسیاری را روی دوربین آن معطوف کرده است. دوربین اصلی یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 است. این دوربین پر قدرت از فناوری OIS و Tetra-bining (نام‌گذاری اختصاصی سامسونگ برای فناوری Quad Bayer) نیز پشتیبانی می‌کند. زمانی که این ویژگی فعال می‌شود، ۴ عدد پیکسل ۰.۸ میکرومتری تبدیل به یک واحد می‌شوند. در حالت عادی و پیش‌فرض، رزولوشن تصاویر ۱۶ مگاپیکسل است اما شما می‌توانید از تمام ۶۴ مگاپیکسل نیز در تصویربرداری استفاده کنید.

سامسونگ گلکسی A52

هنوز تمام نشده است؛ «حالت شب» با ثبت ۱۲ فریم و ادغام و تبدیل آن‌ها به یک تصویر ۱۲ واحد، یک عکس روشن تحویل می‌دهد که تنها اندکی نویز دارد. در حقیقت فناوری OIS هنگام فرایند تصویربرداری در حالت شب، لنز را پایدار و ثابت نگه می‌دارد و به این صورت، به روند اتخاذ شده کمک می‌کند. دوربین اصلی می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۳۰ هرتز را ضبط کند.

دوربین بعدی پشت دستگاه، لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید ۱۲۳ درجه است. این لنز دارای دیافراگم f/2.2 ثابت است. دو عضو دیگر ماژول دوربین اصلی گلکسی A52، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و همچنین یک حسگر تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی است.

به قسمت باتری می‌رسیم. دستگاه مورد بحث به یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که شارژر ۱۵ واتی نیز همراه آن و درون جعبه عرضه می‌شود؛ این روند مشخصاً برخلاف سری گوشی‌های دیگر این شرکت، یعنی سری گلکسی S است که اتفاقاً قیمت بیشتری هم دارند. اگرچه شارژر گلکسی A52 ۱۵ واتی است اما کاربران می‌توانند اطمینان یابند که دستگاه آن‌ها از نرخ شارژ ۲۵ وات هم پشتیبانی می‌کند. اگر شما مایل به استفاده از حداکثر قابلیت‌های دستگاه آینده‌تان هستید، به لطف نرخ مذکور، نیمی از ظرفیت باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دستگاه تنها در ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود.

مدل ۴G این محصول مبتنی بر یک پردازنده اسنپدراگون ۷۲۰G است. از سوی دیگر، مدل ۵G از یک پردازنده اسنپدراگون ۷۵۰G بهره می‌برد که پشتیبانی از شبکه مذکور را برای آن ممکن می‌سازد. هسته‌های پردازنده مذکور یک نسل جدیدتر از پردازنده مدل ۴G هستند و گرافیک آدرنو به کار رفته در آن نیز، قدرت و عملکرد بهتری دارد. افزون بر این، ما پیش‌تر درباره پشتیبانی نمایشگر گلکسی A52 5G از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز سخن گفتیم؛ باید توجه داشت که بدون وجود اسنپدراگون ۷۵۰G، چنین چیزی ممکن نبود. با این حال، پردازنده هر دو مدل براساس معماری ۸ نانومتری توسعه داده شده‌اند.

اگر شما به فکر خرید مدل ۴G دستگاه یاد شده هستید، اولین گزینه شما رم ۴ گیگابایتی است. البته پیکربندی‌های رم ۶ و ۸ گیگابایتی نیز در دسترس قرار می‌گیرند و نشان می‌دهند که با خرجی مقداری پول بیشتر، خیلی از موارد ممکن می‌شوند. در طراحی مدل ۵G، پیکربندی رم ۴ گیگابایت حذف شده است و کاربر باید از میان پیکربندی‌های رم ۶ یا ۸ گیگابایت، یکی را انتخاب کند. هر دو مدل، همراه نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت راهی بازار خواهند شد اما به خاطر داشته باشید که در صورت عدم تمایل به حافظه‌های پرسرعت، می‌توانید از درگاه کارت میکرو اس‌دی (micro SD) نیز برای افزایش حافظه گوشی‌های هوشمند مذکور استفاده کنید.

گلکسی A52 به طور پیش‌فرض به اجرای رابط کاربری وان UI 3 مبتنی بر اندروید ۱۱ می‌پردازد که مثل همیشه، از فناوری Knox این شرکت هم پشتیبانی می‌کند. صحبت از فناوری‌های امنیتی شد؛ این غول کره‌ای در تنها روزنه موجود در نمایشگر از یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل استفاده کرده است که می‌توان از آن در تشخیص چهره و باز کردن قفل دستگاه بهره گرفت. اگر به چنین مواردی علاقه ندارید، حسگر تشخیص اثر انگشت زیر نمایشگر قرار داد. می‌توانید از این حسگر استفاده کنید.

دستگاه مذکور از لحاظ قابلیت‌های رسانه‌های، تکمیل به نظر می‌رسد. ابتدا باید اشاره کرد که جک صدای ۳.۵ میلی‌متری به قوت خود باقی است و بلندگوهای دستگاه نیز استریو هستند. بلندگوها توسط دالبی اتموس پشتیبانی می‌شوند و حتی این بار یک حالت مخصوص به نام Dolboy Atmos for gaming» نیز در نظر گرفته شده است که مسلماً در جذب بازی‌بازان، تاثیرگذار خواهد بود.

هر دو مدل ۴G و ۵G سامسونگ گلکسی A52 به زودی در ۴ رنگ مشکی، بنفش، سفید و آبی در دسترس قرار خواهند گرفت. قیمت مدل پایه گلکسی A52 4G ۳۵۰ یورو است. مدل ۵G نیز ۴۳۰ یورو (معادل ۴۰۰ پوند) قیمت‌گذاری شده است. برخلاف مدل ۴G، فروش مدل ۵G گلکسی A52 هم‌‌اکنون در فروشگاه‌های رسمی شعبه انگلستان سامسونگ آغاز شده است.

سامسونگ گلکسی A72

سامسونگ گلکسی با نمایشگر ۶.۷ اینچی و یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حداقل در دو قسمت از عضو دیگر این خانواده قوی‌تر است. با این حال این تغییرات سخت‌افزار، منجر به تغییر وزن زیادی نشده است و گلکسی A72 حدود ۲۰۳ گرم وزن دارد.

در حال حاضر همان‌طور که پیش‌تر در ابتدای خبر (و قبلاً توسط گزارش‌های غیررسمی اشاره شده بود) خبری از مدل ۵G این دستگاه نیست. در نتیجه این به معنای آن است که پردازنده گلکسی A72، اسنپدراگون ۷۲۰G یعنی همان پردازنده مدل ۴G گلکسی A52 است.

نمایشگر این دستگاه نیز شرایط یکسانی را داراست. یک نمایشگر سوپر امولد ۱۰۸۰p که از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. حالت «روشنایی بالا» در این نمایشگر نیز لحاظ شده است و در شرایط پر نور (مانند قرارگیری مقابل نور مستقیم خورشید) حدود ۸۰۰ نیت روشنایی ارائه می‌دهد.

اگرچه اکثر مشخصات تقریباً یکسان هستند اما دوربین اصلی این دستگاه نسبت برادر کوچک‌تر خود، ارتقا یافته است. گلکسی A72 به یک لنز تله‌فتو با قابلیت بزرگ‌نمایی ۳ برابر مجهز شده است. می‌توان این لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 را در پشت دستگاه مشاهده کرد که از OIS پشتیبانی می‌کند. دیگر دوربین‌ها شامل یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، یک لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی است. احتمالاً همان‌گونه که متوجه شده‌اید، خبری از حسگر تشخیص عمق نیست اما بعید است که کاربران هنگام تصویربرداری متوجه فقدان آن شوند.

سامسونگ گلکسی A72

گلکسی A72 باری دیگر همانند همتای خود از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، هر دو دستگاه تازه‌وارد این سری میان‌رده، از بلوتوث پیشرفته‌ای پشتیبانی می‌کنند که کاربر را قادر به اتصال همزمان به دو هدست بی‌سیم می‌کند. البته اگر از هدست‌های بی‌سیم هم لذت نمی‌برید، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در این‌جا نیز در نظر گرفته شده است. پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس موجود و ویژگی به‌خصوص آن برای بازی‌بازان را هم از یاد نبرید.

اگرچه دستگاه مذکور دارای ظرفیت باتری بیشتری است اما ما به خوبی می‌دانیم که نمایشگر‌های بزرگ تا چد حد می‌توانند پرمصرف باشند. این باتری انرژی اضافی مورد نظر را تامین می‌کند و همانند گلکسی A52، شما می‌توانید انتظار ۲ روز شارژدهی را داشته باشید. پشتیبانی از نرخ شارژ سریع ۲۵ وات و موضوع شارژ ضعیف‌تر درون جعبه، در رابطه با گلکسی A72 نیز صدق می‌کنند.

هر دو گوشی هوشمند گلکسی A72 و A52 مانند تمام محصولات شرکت سامسونگ ۳ به‌روزرسانی اصلی نرم‌افزار را دریافت خواهند کرد و این تولیدکننده تضمین کرده است که تا ۴ سال، وصله‌های امنیتی مورد نیاز را برای آن‌ها عرضه کند.

سامسونگ گلکسی A72 به زودی با قیمت پایه ۴۵۰ یورو معادل ۴۲۰ پوند در دسترس قرار خواهد گرفت. قیمت مذکور برای پیکربندی رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت است اما شما می‌توانید پیکربندی رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت را هم تهیه کنید. یک بار دیگر باید خاطر نشان کرد که این محصولات دارای درگاه کارت میکرو اس‌دی نیز هستند. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی را از این لینک در وب‌سایت رسمی سامسونگ دریافت کنید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید