بررسی لپ تاپ ریزر بوک ۱۳؛ یک الترابوک مدعی - تکفارس 
بررسی لپ تاپ ریزر بوک ۱۳؛ یک الترابوک مدعی - تکفارس 
بررسی لپ تاپ ریزر بوک ۱۳؛ یک الترابوک مدعی - تکفارس 

بررسی لپ تاپ ریزر بوک ۱۳؛ یک الترابوک مدعی

مهدی حلوائی
بررسی تخصصی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - 18:29
بررسی لپ تاپ ریزر بوک ۱۳

شرکت ریزر (Razer) همیشه یکی از شرکت‌های محبوب در بین گیمرها بوده و  تا به‌حال، برخی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار را تولید کرده است. این لپ تاپ‌ها نه به‌خاطر عملکرد فوق‌العاده (لپ تاپ‌های بلید از نظر سرعت عملکرد، کمی ضعیف هستند) و یا قیمت مناسب (لپ تاپ‌های این شرکت قیمت بالایی دارند) بلکه به‌دلیل استحکام و طراحی ممتاز خود معروف شده‌اند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ریزر، جذاب‌ترین لپ تاپ‌های بازار را تولید می‌کند و حالا با ساخت ریزر بوک ۱۳ یک‌بار دیگر این توانایی خود را به رخ دیگران کشیده است.

محصولی جذاب و زیبا

شرکت ریزر امسال تصمیم گرفت که جذابیت و زیبایی را به لپ تاپ‌های گیمینگ محدود نکند. این شرکت در اولین تلاش خود برای ساخت لپ تاپ غیرگیمینگ، از صفحه‌ نمایش لمسی ۶۰ هرتز با ابعاد ۱۶:۱۰ و پردازنده‌ی کم‌قدرت و گرافیک مجتمع (integrated GPU) استفاده کرده است.

در واقع این لپ تاپ، ترکیبی از ظاهر لپ تاپ‌های بلید (Blade) و سخت‌افزار لپ تاپ XPS 13 دل (Dell) است. ریزر موفق شده تا با ساخت این لپ تاپ، دیگر دستگاه‌های ویندوزی بازار را به چالش بکشد. با این حال، قیمت این دستگاه کمی بالا بوده و به‌دلیل برخی از نقطه ضعف‌ها، خرید این لپ تاپ‌ به همه توصیه نمی‌شود.

ریزر بوک 13

به ادعای ریزر، بیش از ۱۶٫۸ میلیون رنگ در کیبورد این لپ تاپ استفاده شده است.

 

در قسمت بیرونی این لپ تاپ از ویژگی‌های لپ تاپ بلید استلث ۱۳ (Stealth 13) استفاده شده است. عکس مار سه سر ریزر بر روی درب لپ تاپ نقش بسته است. نور پس‌زمینه‌ی کلیدهای کیبورد این محصول قابل شخصی‌سازی بوده و در کنار آن، شیارهای اسپیکر قرار گرفته است (برخلاف بسیاری از لپ تاپ‌های گیمینگ، نور پس‌زمینه‌ی کیبورد این دستگاه بسیار حرفه‌ای طراحی شده و حس بهتری به کاربران می‌دهد).

همچنین، جنس بدنه‌ی این  لپ تاپ از آلومینیوم متالیک است. بدنه‌ی لپ تاپ‌ اسپکتر x360 اچ پی، XPS 13 دل و همچنین مک‌بوک پروهای اپل نیز از همین ماده ساخته شده است و این کیفیت بالای آن را نشان می‌دهد.

با  این وجود، تفاوت‌های کوچکی در این دستگاه دیده می‌شود که آن را از لپ‌ تا‌پ‌های گیمینگ متمایز می‌کند. وزن کمتر آن نسبت به بلید استلث (۱٫۴ کیلوگرم) و استفاده از درگاه‌های بهتر (دو درگاه تاندربولت ۴، یک درگاه USB-A 3.2 Gen 1، یک درگاه HDMI 2.0، یک درگاه میکرو اس دی و یک جک صدا) باعث شده تا این لپ تاپ کاربردی‌تر باشد.

شاید بزرگ‌ترین ویژگی این لپ تاپ، صفحه نمایش لمسی با نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ آن است. این نمایشگر از پنل‌های ۱۶:۹ دیگر لپ تاپ‌ها ارتفاع بیشتری دارد. به لطف این نمایشگر، شما  می‌توانید همزمان  چندین کار را انجام دهید و نیازی به کم و زیاد کردن زوم نداشته باشید. میزان روشنایی این صفحه نمایش فول اچ دی (۱۰۸۰×۱۹۲۰)، در بالاترین حد خود به ۴۸۴ نیت می‌رسد و رنگ‌های نمایش‌داده شده در آن بسیار زنده و روشن به نظر می‌رسند.

از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ‌ می‌توان به تاچ‌پد بزرگ و روان و وب‌کم معمولی آن اشاره کرد. این وب‌کم تصاویر را با کیفیت مناسبی نمایش داده اما از کیل سوییچ (Kill Switch) و شاتر خصوصی پشتیبانی نمی‌کند. همچنین اسپیکرهای استفاده‌شده، از کیفیت بالایی برخودار بوده و تنها در موارد بسیار کمی صدای پخش‌شده از آن‌ها دچار نویز می‌شود.

با این حال، بدنه این لپ تاپ در مقایسه با لپ تاپ XPS 13 شرکت دل کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر بوده و ظرافت پرچمدار شرکت دل را ندارد. همچنین کیبورد لپ تاپ XPS 13 ارتفاع بیشتری داشته و تاچ‌پد آن، خوش‌دست‌تر طراحی شده است. اما اصلی‌ترین نقطه ضعف این محصول، حافظه‌ی SSD آن است؛ این لپ تاپ در دو نسخه‌ی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه شده و قیمت آن‌ها به ترتیب ۱٫۵۹۹ و ۱٫۹۹۹ دلار اعلام شده است. این در حالی است که نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی لپ تاپ XPS 13 تنها ۱٫۵۹۹ دلار قیمت دارد.

پردازنده‌ی قدرتمند

تنها قسمتی که لپ تاپ ریزر بوک ۱۳ نسبت به XPS 13 برتری واضحی دارد، عملکرد آن است. تمام لپ تاپ‌های ریزر بوک‌ توسط Evo تایید شده‌اند و این یعنی شرکت اینتل عملکرد عالی آن‌ها را تضمین می‌کند چرا که پردازنده‌ی این لپ تاپ، اینتل Core i7-1165G7 می‌باشد.

این تراشه تمام پردازش‌های دشوار را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهد. ریزربوک ۱۳ موفق شد تا یک ویدیوی ۴کی ۵ دقیقه‌ای را در ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه آپلود کند. این سریع‌ترین زمانی است که پردازنده‌ی چهارهسته‌ای ۱۱۶۵G7 موفق به ثبت آن شده است (این پردازنده در بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به کار رفته است). لپ تاپ XPS 13 این کار را در ۱۰ دقیقه و ۴۳ ثانیه به اتمام رساند.

ریزر بوک 13

Evo نسخه‌ی نسل ۱۱ پروژه‌ی آتنای اینتل است.

با این وجود، ریزر هنوز نتوانسته با سیستم‌های M1 اپل رقابت کند. جدیدترین مک‌بوک پرو توانست همین وظیفه را در ۷ دقیقه و ۳۹ ثانیه انجام بدهد. البته استفاده از گرافیک مجتمع نیز در عملکرد ضعیف آن در مقایسه با رقبا، ی‌تاثیر نبوده است. برای مثال، لپ تاپ بلید استلث ۱۳ که به پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Ti مجهز است، آزمایش ذکرشده را در ۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه به اتمام می‌رساند.

سرعت لود شدن این دستگاه از حالت خاموش و استندبای بسیار بالا بوده و همچنین در اجرای چند برنامه به‌طور همزمان نیز به مشکلی بر نمی‌خورد. با این‌که ریزر بوک ۱۳ یک لپ تاپ گیمینگ نیست اما هنوز هم نام ریزر باعث می‌شود تا کاربران از این دستگاه انتظار اجرای بازی‌های ویدیویی را داشته باشند. خوشبختانه این لپ تاپ یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که از گرافیک مجتمع استفاده کرده و می‌تواند بازی‌های سبک‌تر را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. کاربران همچنین می‌توانند تا بازی‌های سنگین‌تر را بر روی تنظیمات پایین اجرا کنند.

ریزر بوک ۱۳ بازی Rocket League را بر روی بالاترین تنظیمات به‌صورت ۱۴۲ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند و این نرخ فریم گاهی اوقات تا ۱۲۵ فریم کاهش می‌یابد. در مقایسه، لپ تاپ XPS 13 همین بازی را به‌صورت ۱۱۱ فریم اجرا کرده و نرخ فریم آن در بعضی مواقع به ۱۰۰ فریم نیز تغییر می‌کند.

ریزر بوک 13

سرعت پردازنده‌ی ریزر بوک ۱۳ در حالت توربو بوست تا ۴٫۷ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

اجرای بازی‌های سنگین‌تر، شرایط متفاوتی دارد. ریزربوک ۱۳ توانایی اجرای بازی Overwatch به‌صورت ۶۵ فریم را داشته و این در حالی است که تنظیمات گرافیکی بازی در بالاترین حد ممکن قرار داده شده باشد. در طرف دیگر XPS 13 همین بازی را در شرایط یکسان به‌صورت ۴۸ فریم اجرا می‌کند. بازی Shadow of the Tomb Raider بر روی این لپ تاپ با نرخ فریم ۳۲ و در لپ تاپ XPS 13 با نرخ فریم ۲۲ اجرا می‌شود. تنظیمات گرافیکی بازی در هر دو دستگاه بر روی پایین‌ترین حالت قرار داده شده بود. این نکته‌ی مهمی است چرا که شما می‌توانید بازی Tomb Raider را در این دستگاه با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کنید در حالی که چنین کاری در XPS 13 امکان‌پذیر نیست.

فراموش نکنید که لپ تاپ بلید استلث ریزر با ظاهری مشابه، عملکرد بهتری نسبت به ریزر بوک ۱۳ دارد. بلید استلث می‌تواند بازی Tomb Raider را بر روی تنظیمات گرافیکی بالا به‌صورت ۴۵ فریم بر ثانیه اجرا کند. به همین دلیل، اگر تمرکز شما بر روی بازی‌کردن است، پیشنهاد می‌شود که لپ تاپ بلید استلث را خریداری کنید. این لپ تاپ با قیمتی مشابه ریزر بوک ۱۳، حافظه‌ی بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین سیستم خنک‌کننده‌ی این دستگاه در مقایسه با XPS 13 عملکرد بهتری داشته و در هنگام اجرای بازی Tomb Raider دمای آن به ۵۰ درجه و گاهی اوقات به ۷۰ درجه (سانتیگراد) نیز می‌رسید. به‌طور کلی سیستم خنک‌کننده‌ی این محصول در انجام وظایف خود مشکلی نداشته و کیبورد دستگاه نیز زمان اجرای وظایف سنگین از حد معمول داغ‌تر نمی‌شود.

یکی از نقاط ضعف این لپ تاپ، عمر باتری کم آن است. در آزمایش‌های صورت گرفته، باتری ریزر بوک ۱۳ پس از چندین مکالمه‌ی تصویری و استریم ویدیو با میزان روشنایی ۲۰۰ نیت توانست حدود ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه شارژ نگه دارد. این در حالی است که لپ تاپ‌‌ XPS 13 می‌تواند همین وظایف را تا بیش از ۹ ساعت انجام دهد.

سخن پایانی

لپ تاپ ریزر بوک ۱۳ نکات مثبت بسیاری دارد و یکی از لپ تاپ‌های خوب موجود در بازار است. با این وجود، نمی‌توان لقب بهترین لپ تاپ بازار را به آن اختصاص داد.

این محصول در برخی از قسمت‌ها (کیبورد، تاچ‌پد، قابل حمل بودن) عملکرد ضعیف‌تری نسبت به XPS 13 داشته و در برخی موارد (کیفیت تصویر و کیفیت ساخت) با پرچمدار شرکت دل برابری می‌کند. ویژگی‌هایی مانند کیبورد RGB و پشتیبانی از درگاه‌های مختلف، این دستگاه را از دیگر لپ تاپ‌ها متمایز می‌کند، هر چند که بسیاری از افراد نیازی به استفاده از این تعداد درگاه ندارند. همچنین بدنه‌ی ریزر بوک ۱۳ کمی بزرگ‌تر از XPS 13 است.

ریزر بوک 13

همان‌طور که گقته شد، این یک لپ تاپ کاربردی بوده و مهم‌ترین ویژگی آن عملکرد آن است. این محصول در زمان اجرای برنامه‌های مختلف به مشکلی بر نخورده و حتی قابلیت اجرای برخی بازی‌های سنگین را نیز دارد. با این وجود، باتری نه‌چندان قدرتمند و قیمت بالای دستگاه، از نقاط ضعف مهم این لپ تاپ به حساب می‌آیند. بسیاری از لپ تاپ‌های هم‌رده با ریزر بوک ۱۳، باتری قدرتمندتر و حافظه‌ی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به‌طور کلی، لپ تاپ ریزر بوک ۱۳ محصول خوش‌ساختی بوده و مطمئناً بسیاری از کاربران از کارکردن با آن لذت خواهند برد. اما برخی از نقاط ضعف این دستگاه مانع از “بهترین” بودن آن شده‌اند.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش ۱۶:۱۰
  • طراحی زیبا
  • عملکرد قدرتمند
  • کیبورد RGB

نقاط ضعف

  • حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی نسخه‌ی پایه
  • قیمت بالا
  • باتری نه‌چندان قوی

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید