نقد و بررسی اپل واچ سری ۶ - تکفارس 
نقد و بررسی اپل واچ سری ۶ - تکفارس 

نقد و بررسی اپل واچ سری ۶

حامد شهرزاد
بررسی تخصصی ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
اپل واچ سری ۶

آیا می‌خواهید از میزان موفقیت سری اپل واچ مطلع شوید؟ پس باید بدانید که از زمانی که اپل واچ به بازار عرضه شده، از کل صنعت ساعت سوئیس فروش بیشتری داشته است. همچنین، شرکت‌های زیادی شروع به تقلید از اپل واچ کرده‌اند.

ساعت‌های هوشمندی مانند آمازفیت بیپ اس، هواوی واچ فیت و شیائومی می واچ وجود دارند که بسیار شبیه به اپل واچ هستند. شرکت اوپو نیز از موفقیت اپل واچ باخبر بوده و ساعت هوشمند این شرکت نه تنها از ظاهر مشابه اپل واچ بهره می‌برد، بلکه دارای همان نام نیز است: اوپو واچ. حتی نام‌های اوپو و اپل نیز تا حدودی هم‌آوا هستند.

بنابراین، اپل به‌عنوان یک رهبر قدرتمند در صنعت ساعت‌های هوشمند، برای بهبود سری اپل واچ چه کاری باید انجام دهد؟ تنها کافی است ویژگی‌های این سری را بهبود بخشد. البته در این صورت، دیگر شاهد تغییرات گسترده و شدید در ساعت هوشمند جدید اپل نخواهیم بود. اپل واچ سری ۶ نیز دقیقاً با همین سیاست ساخته شده است. این ساعت هوشمند دارای چند ویژگی کلیدی جدید مربوط به سلامتی، تراشه جدید S6 و چندین بهبود و به‌روزرسانی معمول است.

اپل واچ سری 6

اپل واچ سری ۶ مناسب چه کسانی است؟

اپل واچ سری 6

اپل واچ ۶ عمدتاً برای کاربرانی است که مایل به خرید یکی از برترین مدل‌های ساعت‌های هوشمند هستند. قیمت این ساعت هوشمند از ۳۷۹ پوند شروع می‌شود، اما نسخه لاکچری هرمس با قیمت ۱۴۴۹ پوند به فروش می‌رسد. با این حال، از آن‌جا که واچ او اس ۷ دارای به‌روزرسانی‌های بسیاری است، هرکسی که دارای اپل واچ سری ۳ یا سری ۵ باشد، می‌تواند از بیشتر ویژگی‌های جدید مانند تنظیمات خانواده، یافتن مسیرهای دوچرخه‌سواری (در صورتی که مسیرهای ایران به آن اضافه شود) و مدیریت خواب استفاده کند. بنابراین، اگر شما خواستار استفاده از یکی از ویژگی‌های خاص سری ۶ هستید، خرید این ساعت هوشمند عاقلانه است. در غیر این صورت، نیازی به ارتقاء به این نسخه برای دارندگان ساعت‌های هوشمند نسل قبلی نیست.

البته، ممکن است شما یکی از دارندگان اپل واچ سری ۳ باشید و قصد داشته باشید تا از برنامه ECG استفاده کنید؛ برنامه‌ای که پیش از این فقط در سری ۵ قابل استفاده بود. در این صورت، خرید اپل واچ سری ۶ اقدام عاقلانه‌ای است. برای دارندگان سری ۵، یک حسگر اکسیژن خون و همچنین تراشه U1 می‌تواند اپل واچ سری ۶ را به یک نسخه جذاب تبدیل کند. در آخر، اگر فکر می‌کنید اپل واچ قدیمی کمی‌ کند است، تراشه جدید S6 می‌تواند پیمایش در قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل واچ او اس را برای شما سریع‌تر و روان‌تر کند. برای دسترسی به امکانات جدید اپل واچ سری ۶، باید ۱۱۰ پوند بیشتر از ساعت مچی جدید میان‌رده یعنی واچ SE بپردازید.

طراحی

اپل واچ سری 6

اگر بخواهیم به‌صورت خیلی کوتاه راجع به طراحی این محصول صحبت کنیم، باید بگوییم که این یک اپل واچ است. منظور ما این است که طراحی این ساعت هوشمند بسیار شبیه به ساعت‌های هوشمند قبلی شرکت اپل است.

سری ۶ دارای ۱۱ رنگ و سه ماده مختلف است: آلومینیوم، فولاد ضد زنگ صیقلی و تیتانیوم براق. با این حال، فولاد ضد زنگ گرافیت اکنون جایگزین «فضای سیاه» شده است. همچنین، یک روکش فلزی ضد زنگ طلا که به‌تازگی به سری اپل واچ اضافه شده است نیز وجود دارد که از جواهرات الهام گرفته شده است. از این روکش برای به دست آوردن رنگ و روشنایی در محصول استفاده شده و نیازی به استفاده از مواد معدنی مانند طلای واقعی نیست. می‌توان از این روکش با نام طلای بدلی نیز یاد کرد. رنگ مورد علاقه ما، مدل‌های جدید آلومینیومی آبی و قرمز هستند که از نظر زیبایی جالب توجه هستند. این اولین باری است که ساعت هوشمند اپل دارای رنگ قرمز است.

عملکرد اپل واچ ۳ در استفاده روزمره

مهم‌تر از همه، تراشه جدید S6 تغییرات عمده‌ای نسبت به تراشه نسل قبل داشته است. اپل ادعا کرده است که این تراشه ۲۰ درصد سریع‌تر از S5 است و از طراحی کم‌مصرف‌تری برخوردار است. با استفاده از اپل واچ سری ۶، قطعاً شاهد افزایش سرعت پیمایش بین برنامه‌های مختلف خواهید بود.

مصرف انرژی نیز بهبود داشته است. اگر اپل واچ سری ۶ را در طول شب برای ردیابی خواب روشن بگذارید، به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته، شارژ باتری آن فقط ۱۴ درصد کاهش می‌یابد. همچنین، این ساعت هوشمند از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد؛ به‌طوری که با ۶۰ دقیقه شارژ، باتری آن تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. برای شارژ کامل باتری اپل واچ سری ۶ به ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارید. این میزان حدود یک سوم زمان شارژ ساعت هوشمند نسل قبلی یعنی اپل واچ سری ۵ است.

اما آن‌چه واقعاً هیجان‌انگیز است، اضافه شدن تراشه U1 به اپل واچ سری ۶ است. این تراشه قبلاً در آیفون ۱۱ استفاده شده بود. البته، شما اکنون نمی‌توانید از این تراشه در ساعت هوشمند جدید اپل استفاده کنید. این تراشه تضمینی برای آینده است. اپل این فناوری با باند پهن (UWB) را به‌عنوان «GPS داخلی» دستگاه‌های خود توصیف می‌کند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده اهمیت و کاربرد آن بیشتر شود. به‌عنوان مثال، این یک قابلیت ویژه است که به شما این امکان را می‌دهد تا از اپل واچ خود برای باز کردن قفل ماشین و روشن کردن آن بدون اشاره و ضربه زدن به ساعت هوشمند خود استفاده کنید.

امکانات ویژه

اپل واچ سری 6

در استفاده روزمره، دو چیز وجود دارد که باعث لذت‌بخش‌تر شدن تجربه کاربری می‌شود: بهبود عملکرد باتری و صفحه‌نمایش همیشه روشن رتینا که اکنون ۲٫۵ برابر روشن‌تر از سری ۵ است (۵۰۰ نیت به جای ۲۰۰ نیت). این دو ویژگی استفاده از اپل واچ سری ۶ را برای انجام امور روزانه آسان می‌کند. سری اپل واچ هرگز در مورد طول عمر باتری دارای مشکلات بزرگی نبوده است. بنابراین، حتی با وجود آن‌که این قسمت نسبت به نسل قبل بهبود چندانی نداشته است، اما همچنان می‌توان از اپل واچ سری ۶ برای مدت طولانی استفاده کرد. البته، قدرت پردازشی بهتر و صفحه‌نمایش شفاف و روشن‌تر نیز می‌توانند عملکرد این ساعت هوشمند را بهبود بخشند.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های جدید این ساعت هوشمند، حسگر اکسیژن خون است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا، می‌تواند جان دارندگان این ساعت هوشمند را نجات دهد. در طول اندازه‌گیری اکسیژن خون، LED پشت دستگاه باعث تابش نور مادون قرمز به رگ‌های خونی مچ دست از طریق پوست می‌شود. فوتودیود نور منعکس‌شده را برای تشخیص رنگ خون دریافت می‌کند. از طریق رنگ است که دستگاه میزان اکسیژن خون را تشخیص و نشان می‌دهد (رنگ قرمز روشن اکسیژن بیشتری دارد و رنگ قرمز تیره اکسیژن کمتری دارد).

کل مراحل اندازه‌گیری اکسیژن خون ۱۵ ثانیه طول می‌کشد و شما در طول مراحل انیمیشن‌های زیبایی را مشاهده خواهید کرد. این سیستم همچنین می‌تواند سطح اکسیژن خون شما را به طور منظم در طول روز و در پس‌زمینه اندازه‌گیری کند، اما فقط زمانی که شما حرکت نمی‌کنید. به نظر می‌رسد نباید در طول اندازه‌گیری هیچ حرکتی کنید چراکه اگر در طول این ۱۵ ثانیه دست خود را تکان دهید، با عبارت «اندازه‌گیری ناموفق بود» مواجه خواهید شد.

البته، اندازه‌گیری اکسیژن خون به اندازه عملکرد ECG جذاب نیست، اما به هر حال، این نیز ویژگی سلامتی دیگری است که به این ساعت هوشمند اضافه شده است و این موضوع را تأیید می‌کند که این دستگاه برای سلامتی مفید است و تنها یک مینی آیفون روی مچ دست نیست.

مدیریت آهنگ و پادکست‌ها

اپل واچ سری 6

مدیریت آهنگ و پادکست‌ها به یک معضل برای سری اپل واچ تبدیل شده است و اپل برای مدت زیادی است که تلاش می‌کند تا مشکلات مربوط به این بخش را برطرف کند. به نظر نمی‌رسد اپل واچ سری ۶ نیز بتواند برخی از مشکلات مربوط به رابط کاربری را به طور کامل برطرف کند.

مشکلات مدیریت آهنگ و پادکست‌ها چیست؟ سازماندهی موسیقی و پادکست‌های بارگیری شده در اپل واچ سری ۶ مانند یک کابوس است. مدیریت کامل این بخش تقریباً غیرممکن است. به‌عنوان مثال، ممکن است از ساعت هوشمند خود بخواهید تا آخرین قسمت پادکست‌های مورد علاقه خود را بارگیری کند. متأسفانه، اپل واچ سری ۶ نمی‌تواند این کار را با اطمینان انجام دهد. بعضی اوقات، اموری که به ساعت هوشمند خود سپرده‌اید با موفقیت انجام می‌شوند اما در برخی موارد، عملکرد ساعت هوشمند با اختلال روبه‌رو می‌شود. علاوه بر این، این مشکلات معمولاً هنگام دویدن در فضای باز به وجود می‌آیند؛ درست زمانی که تلفن همراه خود را در خانه گذاشته‌اید، چراکه قصد دارید تا مستقیماً فایل صوتی مورد علاقه خود را به‌وسیله اپل واچ پخش کنید. در مورد پخش موسیقی چطور؟ خب، همچنان می‌توانید کل آلبوم‌ها یا لیست ذخیره‌شده مورد نظر خود را پخش کنید. به دنبال آهنگ خاصی می‌گردید؟ متأسفانه نمی‌توانید آن آهنگ خاص را به تنهایی پخش کنید.

حذف آهنگ‌ها و پادکست‌ها نیز به همان اندازه دشوار است. ما بارها سعی کردیم پادکست‌های قدیمی را حذف کنیم، اما دوباره ظاهر شدند. این قرار است یکی از ویژگی‌های اصلی برای ترغیب مردم به خرید اپل واچ باشد. اگر در مکانی با آنتن دهی ضعیف تلفن همراه مانند مترو هستید، یا دستگاه پوشیدنی اپل را بدون eSIM استفاده می‌کنید، اگر قصد داشته باشید بدون تلفن همراه به آهنگ یا پادکست گوش دهید، اپل واچ تنها گزینه پیش روی شما خواهد بود.

توسعه کامل رابط کاربری اپل واچ توسط اپل به منظور سازماندهی و مدیریت مناسب آهنگ‌ها و پادکست‌ها برای آن‌که کاربر دقیقاً متوجه شود در ساعت هوشمند خود چه فایل‌هایی قرار دارد و ترتیب آن‌ها چیست، کار بسیار دشواری نیست. جای تعجب است که اپل هنوز اقدام جدی در این زمینه نکرده است. البته شایعاتی در این مورد وجود دارد که اسپاتیفای به اپل پیشنهاداتی داده است و در حال آزمایش مدیریت محتوای قابل بارگیری برای اپل واچ است.

آیا اپل واچ سری ۶ مناسب شماست؟

با وجود ساعت هوشمند اپل واچ SE، پاسخ این سوال بسیار پیچیده است. آیا اکنون ساعت هوشمند اپل واچ سری ۵ را دارید؟ آیا از عملکرد آن راضی هستید؟ اگر پاسخ این دو سوال مثبت است، پس توصیه می‌کنیم که همچنان از اپل واچ سری ۵ استفاده کنید، مگر آن‌که امکانات اضافه‌شده به اپل واچ سری ۶ برای شما بسیار مهم باشند.

با این حال، اگر تازه می‌خواهید یک اپل واچ بخرید یا از یک مدل بسیار قدیمی استفاده می‌کنید و قصد ارتقا دارید، مطمئناً این گزینه به‌خصوص با توجه به قیمت ۳۷۹ پوندی آن (برای نسخه قرمز رنگ)، انتخاب خوبی است. لازم به ذکر است که تراشه جدید سریع‌تر و صفحه‌نمایش روشن‌تر، عمر باتری نسبتاً بیشتر و شارژ سریع‌تر می‌تواند تجربه کار کردن با ساعت هوشمند جدید اپل را نسبت به ساعت‌های هوشمند دیگر لذت‌بخش‌تر کند. اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون نیز می‌تواند برای برخی مفید باشد.

اپل در سری ۶ بهبودهایی را بدون اعمال تغییرات بنیادی انجام داده است. ممکن است تعداد ساعت‌های هوشمند مشابه اپل واچ هر روز در بازار بیشتر و بیشتر شوند، اما هنوز هم نسخه اصلی از همه آن‌ها بهتر است.

نقاط قوت

  • باتری قدرتمند
  • صفحه روشن
  • شارژ سریع
  • ردیابی اکسیژن خون
  • تراشه‌های U1 و S6

نقاط ضعف

  • مدیریت آهنگ و پادکست‌ها مشکل است
  • طراحی تکراری
برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.