بررسی شیائومی می ۱۱ ۵G - تکفارس 
بررسی شیائومی می ۱۱ ۵G - تکفارس 

بررسی شیائومی می ۱۱ ۵G

حامد شهرزاد
بررسی تخصصی، مقالات ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
شیائومی می ۱۱

«دو قدم رو به جلو و یک قدم رو به عقب»؛ این دقیقاً احساسی است که هنگام در دست گرفتن، استفاده و بررسی کردن تمام مزایا و معایب گوشی هوشمند جدید شیائومی می ۱۱ به کاربر دست می‌دهد. این گوشی هوشمند از بسیاری جنبه‌ها پیشرفت مناسبی داشته و تبدیل به الگوی مناسبی برای پرچم‌داران بعدی شیائومی به خاطر بهبودها و پیشرفت‌هایی که در این محصول وجود دارد، شده است. با این حال، این تلفن هوشمند در بعضی جنبه‌ها نسبت به نسل قبل افت داشته است.

اگرچه این گوشی هوشمند در مقایسه با شیائومی می ۱۰ ۵G که مورد پسند کاربران قرار گرفت، پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما باید توجه داشت که شیائومی می ۱۱ به یک صفحه‌نمایش با مصرف انرژی بیشتر، باتری کوچک‌تر و ماژول دوربین با امکانات کمتر -که از بسیاری از جهات شبیه به دوربین استفاده‌شده در شیائومی می ۱۰ است- مجهز شده است. بدون مقایسه کردن شیائومی می ۱۱ با نسل قبل و با توجه به قیمت ۷۴۹ دلاری آن در چین و سایر بازارها، این گوشی هوشمند یک انتخاب عالی برای خریداران محسوب می‌شود. اما با این وجود، تمام انتظارات ما را برآورده نکرد. آیا این موضوع به معنی آن است که شیائومی می ۱۱ تلفن ضعیفی است؟ مسلماً خیر. با توجه به این‌که سری گلکسی اس ۲۱ سامسونگ پیشرفت چندانی نسبت محصولات قبلی این شرکت نداشته است، می‌توان در مورد این موضوع به شیائومی ارفاق کرد.

البته ما قطعاً منتظر پرچم‌دار واقعی شیائومی در سال ۲۰۲۱ یعنی شیائومی می ۱۱ الترا هستیم که ممکن است دستگاهی پیشرو در بازار گوشی‌های هوشمند باشد. اما آن‌چه در حال حاضر در اختیار داریم، شیائومی می ۱۱ است.

شیائومی می 11

طراحی

به نظر ما، در چند سال گذشته، شیائومی از نظر طراحی بسیار عالی عمل کرده است. از گوشی هوشمند می ۹ تا می ۱۱، ظاهر و طراحی کلی تمام گوشی‌های پرچم‌دار اخیر شیائومی عالی بوده است. اگرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ظاهر براق می ۹ مناسب و زیبا نیست، اما به‌طور کلی هنوز هم دوست‌داشتنی است. بدنه می ۱۱ جدید از شیشه گوریلا گلس ساخته شده است که احساس خوبی را به کاربر القاء می‌کند.

همچنین، بدنه این دستگاه از چسبندگی کافی برخوردار است، پس نیازی نیست نگران افتادن آن از دستانتان باشید. با وجود شیشه‌ای بودن بدنه، تقریباً هیچ اثرانگشتی را جذب نمی‌کند. لبه‌های نمایشگر این گوشی کمی خمیده هستند. اگرچه این لبه‌ها به اندازه گوشی‌های سری می ۱۰ خمیده نیستند، اما همچنان پیمایش در گوشی را مخصوصاً هنگام قرارگیری در کیس، لذت‌بخش‌تر می‌کنند. با توجه به اندازه بزرگ و بدنه شیشه‌ای این تلفن هوشمند، پیشنهاد می‌کنیم از کیس محافظ برای این شیائومی می ۱۱ استفاده کنید.

شیائومی می 11

رنگ بدنه می ۱۱ جذاب است. ممکن است رنگ بدنه می ۱۱ آبی به نظر برسد، اما وقتی این تلفن را زیر نور قرار دهید، متوجه انعکاس نورهای مختلفی مانند آبی، زرد و حتی بنفش تیره‌رنگ می‌شوید. این رنگ‌بندی بسیار جالب و نوآورانه است. برآمدگی‌های اطراف دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و استفاده از دو رنگ برای ساخت آن، این گوشی هوشمند را به یک دستگاه با طراحی جالب و هوشمندانه تبدیل می‌کند. همچنین، قاب پشتی خمیده این تلفن همراه زیبا است. اورگونومی مناسب شیائومی می ۱۱ آن را برای استفاده طولانی‌مدت مناسب می‌کند. گویی یک گوشی هوشمند کوچک‌تر در دست دارید.

شیائومی می 11

می ۱۱ مجهز به یک فرستنده مادون قرمز است که می‌تواند فرمان‌های مختلفی را به سایر ابزارها بفرستد و آن‌ها را کنترل کند. البته این فرستنده یک ویژگی معمول در گوشی‌های هوشمند شیائومی است، اما اگر به دنبال جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون یا شیار کارت حافظه مایکرو SD هستید، شانس دیگر با شما یار نیست. خوشبختانه بلندگوهای استریوی دوتایی که توسط هارمن کاردون تنظیم شده، عالی به نظر می‌رسند. فرمان‌های لمسی سریع و دقیق هستند که قطعاً باعث بهبود قابل توجه تجربه‌ی کاربری می‌شوند.

شیائومی می 11

نمایشگر

شیائومی می ۱۱ به صفحه‌نمایش بزرگ ۶٫۸ اینچی اولد با نرخ تازه‌سازی متغیر تا ۱۲۰ هرتز مجهز شده است. صفحه‌نمایش این دستگاه دارای وضوح QHD پلاس است. این رزولوشن معادل ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل است. چنین رزولوشنی تصاویر زنده و واضحی را ارائه می‌دهد اما به‌طور کلی، چنین رزولوشنی کاملاً غیرضروری است، زیرا هر رزولوشنی بالاتر از فول اچ دی پلاس تأثیر زیادی بر روی تجربه کاربری هنگام استفاده روزانه نمی‌گذارد. استفاده از گوشی با رزولوشن فول اچ دی پلاس با توجه به این‌که باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود، در استفاده روزمره مناسب‌تر است.

شیائومی می 11

در مورد دقت رنگ این نمایشگر، اگرچه حالت پیش‌فرض صفحه‌نمایش دارای دمای رنگ کمی سردتر نسبت به دمای ایده‌آل ۶۵۰۰K است، اما با این حال، بسیار زیبا به نظر می‌رسد. شیائومی بسیاری از تنظیمات پیکربندی را در اختیار کاربران قرار داده است که به شما این امکان را می‌دهد تا به حالت استاندارد sRGB، حالت P3 و یا رنگ‌های اشباع‌شده دست یابید. همچنین، می‌توانید رنگ‌های نمایشگر را به دلخواه خود تنظیم کنید. مهم نیست که کدام تنظیم رنگ را انتخاب کنید، صفحه‌نمایش شیائومی شما را ناامید نمی‌کند.

عملکرد پردازشی

شیائومی می ۱۱ اولین تلفن همراه منتشرشده با تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام است که در حال حاضر یکی از سریع‌ترین تراشه‌های موجود برای دستگاه‌های اندرویدی است. لازم به ذکر نیست که در هنگام استفاده، متوجه هیچ تأخیر یا کاهش سرعتی نخواهید شد. در حقیقت، سرعت تراشه‌های تلفن‌های هوشمند نسل‌های قبلی آن‌قدر بالا است که تفاوت سرعت تراشه‌های نسل پیشین با تراشه کنونی قابل درک نیست. می ۱۱ در همه شرایط ممکن عملکرد مناسبی دارد، اگرچه سرعت آن لزوماً از سایر گوشی‌های پرچم‌دار مدرن بیشتر نیست. عملکرد بسیار خوب این گوشی هوشمند نشان می‌دهد که تراشه‌های تلفن همراه به بلوغ و کارایی مناسبی رسیده‌اند.

شیائومی می 11

این گوشی هوشمند به ۸ گیگابایت رم مجهز شده است. بنابراین، کاربران فضای کافی برای استفاده هم‌زمان از چندین برنامه را دارند. سیستم نرم‌افزاری مدیریت رم شیائومی می ۱۱ در باز نگه داشتن برنامه‌های مختلف به‌طور هم‌زمان به‌خوبی عمل می‌کند و بسته شدن ناگهانی برنامه‌ها در این گوشی مشاهده نمی‌شود. خوشبختانه، در حال حاضر یک نسخه از این تلفن همراه با ۱۲ گیگابایت رم وجود دارد که برای کاربرانی که به فضای حافظه رم بیشتر نیاز دارند، باید گزینه بهتری باشد. این تلفن هوشمند به ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی مجهز شده که برای اکثر کاربران کافی است. اما به خاطر داشته باشید که شکاف کارت حافظه مایکرو SD در می ۱۱ وجود ندارد.

رابط کاربری و ویژگی‌های نرم‌افزاری

رابط کاربری MIUI هنوز هم یکی از قدرتمندترین رابط‌های کاربری اندروید است و بسیاری از عملکردهای مختلف و جالب در این رابط کاربری گنجانده شده است. اگرچه برخی از جلوه‌های بصری این رابط کاربری از آی او اس الهام گرفته شده است، اما به‌طور کل، تجربه کار کردن با آن لذت‌بخش است. این رابط کاربری همچنین یکی از معدود رابط‌های کاربری با پشتیبانی از چند کاربر است. ویژگی «Second Space» نیز بسیار مفید است چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا دو فضای کاری جداگانه برای امور مختلف ایجاد کنید. می‌توانید هر فضای کاربری را به یک انگشت خود اختصاص دهید و با باز کردن قفل گوشی به‌وسیله حسگر اثرانگشت، به فضای کاری که مخصوص آن انگشت در نظر گرفته شده، بلافاصله دسترسی پیدا کنید. ویژگی‌های جالب بسیاری در برنامه دوربین وجود دارد و در ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

شیائومی می 11

حسگر اثرانگشت نوری تعبیه‌شده در زیر نمایشگر بسیار سریع و دقیق است، اما جالب‌ترین نکته این است که این حسگر می‌تواند به‌عنوان یک مانیتور ضربان قلب نیز استفاده شود. کافی است انگشت خود را به مدت ۱۵ ثانیه بر روی حسگر قرار دهید. برنامه می هلت می‌تواند با اسکن انگشت شما، ضربان قلب شما را در لحظه اندازه‌گیری کند. البته برخی ممکن است به دقت این ابزار اعتماد کامل نداشته باشند، اما وجود چنین قابلیتی هنوز هم یک ویژگی هوشمندانه است.

این گوشی هوشمند دارای ویژگی باز کردن قفل با تشخیص چهره است. عملکرد این ویژگی نسبتاً سریع است، اما باید توجه داشته باشید که سیستم تشخیص چهره کاملاً مبتنی بر عکس دوبعدی است و به اندازه حسگرهای تشخیص چهره که صورت فرد را به‌صورت سه‌بعدی اسکن می‌کنند، ایمن نیست. با این حال، استفاده از آن بسیار راحت است، زیرا می‌تواند فوراً قفل تلفن را باز کند.

رابط کاربری MIUI 12 در شیائومی می ۱۱

شیائومی می 11

دوربین

برنامه دوربین در شیائومی می ۱۱ دارای حالت‌های مختلف عکس‌برداری است. برخی از این ویژگی‌ها  کاملاً آشنا هستند، اما عملکردهای مفید دیگری نیز وجود دارند. عملکرد دوربین مؤثرتر شده و سطح هوش مصنوعی بهبود یافته است. هوش مصنوعی این گوشی هوشمند به‌وسیله تشخیص میزان نور محیط، به‌طور خودکار به حالت شب می‌رود.

شیائومی می 11

در مورد سنسورهای دوربین می ۱۱ شیائومی باید گفت که از همان سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده‌شده در شیائومی می ۱۰ نسل قبلی بهره می‌برد، اگرچه برخی از ویژگی‌های نسل قبلی در این گوشی حذف شده یا کاهش یافته است. اول از همه، دیافراگم دوربین اصلی این گوشی جدید F1.9 است، در حالی که گوشی پرچم‌دار سال گذشته از دیافراگم F1.7 استفاده می‌کرد. شیائومی می ۱۱ از دوربین با زاویه دید گسترده و یک دوربین ماکرو بهره می‌برد، اما لنز تله در این گوشی وجود ندارد.

متأسفانه، یک لنز تله بسیار مفیدتر از یک لنز ماکرو است، اما به هر حال، مجبور هستید با این کمبود کنار بیایید. علی‌رغم این کمبودها، عدم وجود دوربین اختصاصی تله مانع از بزرگنمایی در هنگام عکس‌برداری نمی‌شود، چراکه با می ۱۱ می‌توانید حداکثر ۳۰ برابر بزرگنمایی انجام دهید، اگرچه بزرگنمایی زیاد و بیش از ۱۰ برابر برای عکس‌برداری مناسب نیست. شیائومی ممکن است بهترین فناوری جدید دوربین خود را برای می ۱۱ الترا نگه داشته باشد.

شیائومی می 11

در مورد کیفیت تصاویر گرفته‌شده، باید گفت که مناسب است. عکس‌های گرفته‌شده با دوربین شیائومی می ۱۱ دارای جزئیات زیاد و دامنه رنگی و کنتراست مناسب هستند. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر هستند. دوربین این گوشی بیشتر از این‌که عکس‌هایی با رنگ‌های غلیظ و جذاب بگیرد، روی رنگ‌های طبیعی تمرکز کرده است. HDR خودکار در سطح مطلوبی قرار دارد، اگرچه توقع داشتیم تا جزئیات سایه‌ها و مناطق تاریک را بهتر نشان دهد. اگرچه ویژگی بزرگنمایی ۲ برابر در حالت عمودی در این گوشی وجود ندارد، اما حالت پرتره می‌تواند سوژه را به‌خوبی از محیط پس‌زمینه جدا کند و این باعث می‌شود تصاویر گرفته‌شده دلپذیرتر شوند. به لطف دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی، عکس‌های سلفی گرفته‌شده دارای جزئیات بسیار زیاد هستند و تنها کافی است مقداری پردازش روی سلفی‌های گرفته‌شده انجام دهید تا آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در قسمت زیر مقایسه‌ای بین سه سطح بزرگنمایی ۰٫۶ برابر، ۱ برابر و ۲ برابری دوربین اصلی انجام شده است:

در حالت پیش‌فرض، شیائومی می ۱۱ عکس‌هایی با اندازه ۲۷ مگاپیکسل می‌گیرد و فضای اشغال‌شده هر عکس معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ مگابایت است. اگر از وضوح ۲۷ مگاپیکسل دوربین استفاده کنید، عکس‌های گرفته‌شده در یک سفر کوتاه در بعد از ظهر تقریباً ۱ گیگابایت حافظه داخلی را اشغال خواهد کرد، اما اگر از فرمت HEIF استفاده کنید، می‌توانید عکس‌ها را فشرده کرده تا فضای کمتری اشغال کنند.

با این حال، در اکثر برنامه‌های شخص ثالث، از این فرمت پشتیبانی نمی‌شود، بنابراین باید پیش از انتخاب این فرمت، از سازگاری برنامه‌های مربوطه اطمینان حاصل کنید. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید، می‌توانید حداکثر رزولوشن دوربین را انتخاب کنید. در این صورت، تصاویر گرفته‌شده دارای اندازه ۱۰۸ مگاپیکسل خواهند بود و طبیعتاً کیفیت بهتری نیز خواهند داشت.

شیائومی می 11

اگرچه سنسور عمق میدان اختصاصی در این گوشی وجود ندارد، اما تصاویر پرتره دارای کیفیت مطلوبی هستند:

شیائومی می 11

در سایر موارد، همان‌طور که نمونه تصاویر گرفته‌شده زیر نشان می‌دهند، شرایط نوری مناسب عکس‌های عالی را برای شما فراهم می‌کند.

نمونه تصاویر گرفته‌شده با شیائومی می ۱۱

شیائومی می 11

عکس‌های سلفی عالی هستند، اما غیرفعال کردن جلوه‌های زیبایی که به‌طور پیش‌فرض فعال هستند، باعث خلق تصاویر بهتری می‌شود.

شیائومی می 11

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، هنگامی که تلفن تشخیص می‌دهد نور محیط کافی نیست، «حالت شب» به‌طور خودکار روشن می‌شود. البته مطمئن شوید که گزینه مربوطه در منوی تنظیمات دوربین فعال باشد. در مورد کیفیت تصاویر گرفته‌شده در محیط با نور کم، پیشرفت خاصی نسبت به نسل‌های پیشین مشاهده نمی‌شود. رنگ‌ها کمی ملایم شده و به اندازه کافی زنده نیستند. همچنین، جزئیات مناطق تاریک صحنه آن‌طور که باید دیده نمی‌شوند.

حالت شب شیائومی می ۱۱

شیائومی می 11

این گوشی هوشمند می‌تواند فیلم‌هایی با حداکثر رزولوشن ۸K و فریم‌ریت ۳۰ را ضبط کند که به نظر می‌رسد بالاترین استاندارد فیلم‌برداری در اوایل سال ۲۰۲۱ باشد. ویدیوهای گرفته‌شده دارای کیفیت عالی هستند و می‌توان از آن برای تهیه فیلم‌های حرفه‌ای‌تر و تدوین‌های مختلف استفاده کرد.

بسیاری از ویژگی‌های مفید و جالب در قسمت فیلم‌برداری تلفن شیائومی می ۱۱ وجود دارد: VLOG به شما این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های شخصی خلاقانه بگیرید و حالت Movie Effects نیز دارای حالت‌های مختلف برای خلق تصاویر جالب است.

باتری

باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی هوشمند شیائومی می ۱۱ به شما این امکان را می‌دهد تا یک روز کامل از این گوشی هوشمند به‌طور متوسط و بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنید. به منظور استفاده از این گوشی برای یک روز کامل، وضوح تصویر را روی فول اچ دی پلاس و نرخ تازه‌سازی را روی ۱۲۰ هرتز تنظیم کنید. البته ما امیدوار بودیم که بتوانیم از این تلفن برای مدت‌زمان بیشتری استفاده کنیم، اما به هر حال، یک صفحه‌نمایش با وضوح و نرخ تازه‌سازی بالا انرژی زیادی مصرف می‌کند.

شیائومی می 11

این تلفن هوشمند از شارژ سریع ۵۵ واتی پشتیبانی می‌کند. این فناوری بسیار سریع است و در حدود ۵۰ دقیقه می‌تواند باتری را از صفر تا صد درصد شارژ کند. البته طبق تجربه استفاده شیائومی می ۱۱، شارژ این گوشی به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند باتری را تا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد شارژ کند که برای استفاده تا چندین ساعت کافی است.

همچنین شیائومی هنوز شروع به تقلید از اپل یا سامسونگ نکرده است و جعبه شیائومی می ۱۱ دارای یک آداپتور شارژر نیز است. شارژر موجود در جعبه این گوشی در واقع یک شارژر GaN است که معمولاً از انرژی کمتری برای شارژ باتری استفاده می‌کند و در عین فشرده‌تر بودن نسبت به نمونه شارژرهای دیگر، می‌تواند گرمای کمتری نیز تولید کند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا
  • نمایشگر QHD پلاس خیره‌کننده
  • نرخ تازه‌سازی بالا
  • رابط کاربری اندروید با چندین ویژگی مفید
  • عملکرد پردازشی عالی

نقاط ضعف:

  • دوربین به نسبت قبل پیشرفت چندانی نداشته است
  • ماژول دوربین بدون لنز تله است
  • عمر باتری می‌توانست بهتر باشد

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.