اپل همچنان به دنبال خارج کردن کارخانه‌هایش از چین است - تکفارس 
اپل همچنان به دنبال خارج کردن کارخانه‌هایش از چین است - تکفارس 
اپل همچنان به دنبال خارج کردن کارخانه‌هایش از چین است - تکفارس 

اپل همچنان به دنبال خارج کردن کارخانه‌هایش از چین است

مهدی ملکی
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - 16:00
گوشی Iphone 12

همین اواخر بود که خبر‌هایی مبنی بر تلاش مجدد اپل برای خروج کارخانه‌های مونتاژ آیپد و دیگر محصولاتش از چین، منتشر شد. حال سوال اصلی این است که آیا شرکت‌های آمریکایی مانند اپل با روی کار آمدن آقای جو بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۱ بهمن ۱۳۹۹) باز هم ملزم خواهند بود که کارخانه‌های خود را به بیرون از کشور چین منتقل کنند؟

در حال حاضر اپل و دیگر شرکت‌های فناوری موجود در ایالات‌متحده روی این موضوع کار می‌کنند که از برنامه China ASAP خارج شوند. گزارش‌های وب‌سایت Bloomberg که بر اساس عقیده تحلیگران است، نشان می‌دهد عوامل زیادی وجود دارند که شرکت‌های فناوری آمریکایی میل بیشتری به خروج تولیداتشان از چین داشته باشند.

آقای دن وانگ (Dan Wang) تحلیلگر موسسه Gavekal Dragonmics اینگونه در این مورد توضیح می‌دهد:

همان‌طور که محصولات و خدمات کشور چین گران‌تر و سیاست‌های ایالات‌متحده غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود، شرکت‌ها برخی از کارخانه‌های تولید محصولاتشان را به خارج از چین منتقل کرده‌اند. این روند با گران‌تر شدن خدمات در چین و رقابتی‌تر شدن مواضع ویتنام و هند، ادامه خواهد یافت.

علاوه بر دو کشور مذکور، اکثراً از مکزیک نیز به عنوان یکی از جایگزین‌های احتمالی چین یاد می‌شود.

مدیر عامل اجرایی اپل یعنی آقای تیم کوک، تصمیمات خودش را مبنی بر تا‌مین زنجیره محصولاتش از طریق کشور چین گرفته و در طی چند سال اخیر تغییر عظیمی را در سیاست‌های خود ایجاد نکرده است. اگر بخواهیم مسئله را بازتر کنیم می‌توانیم به جمله معروف Bobby D «شما برای فهمیدن جهت باد، به هواشناس احتیاجی ندارید» اشاره کنیم؛ در واقع آقای کوک اکنون دنبال یک راه‌حل است تا زنجیره تا‌مین کالاهایش را از چین خارج کند.

به نظر می‌رسد که هند با پیوستن پگاترون (Pegatron) به شرکت‌های فاکسکان و ویسترون در حال حاضر آماده گسترش تولیدات آیفون باشد. دو شرکت مذکور همین حالا هم در هند مشغول تولید آیفون هستند و پگاترون هم به زودی و در سال آینده با صرف ۱۱ میلیارد روپیه (برابر با ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا) به آن‌ها خواهد پیوست.

آقای کوک همچنین شرکت اپل را واداشته است تا با متقاعد کردن دولت ایالات‌متحده، سبب شود که مالیات کمتری از کارخانه‌های ریخته‌گری دریافت شود. بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری دنیا TSMC که اپل هم اتفاقاً بزرگ‌ترین مشتری آن محسوب می‌شود، در حال ساخت یک مقر در آریزونا است که برای شرکت‌های فناوری کوچک‌تر از اپل مدار‌های مجتمع می‌سازد؛ این مدارها کارایی متفاوتی با محصولاتی دارند که اپل از آن‌ها استفاده می‌کند و فناوری استفاده شده در آن‌ها یک یا دو نسل عقب‌تر خواهد بود. با این حال این یک شروع خوب است و مطمئناً شرکت‌های فناوری ایالات‌متحده از دیدن اینکه این کشور تبدیل به یکی از برترین مناطق سازنده این محصولات با قیمت ارزان می‌شود، خوش‌حال خواهند شد.

ایالات‌متحده کشوری محسوب می‌شود که طی مدیریت ترامپ، زنجیره تا‌مین کالاهایش با مشکل مواجه شده و طی روند قرار دادن هوآوی در لیست Entity، مانع از آن شده که این شرکت به خدمات تولیدکنندگان آمریکایی دسترسی پیدا کند و بنابراین میلیون‌ها دلار پول را از آن‌ها دریغ کرده است. در نتیجه دولت آمریکا در تلاش برای تنبیه شرکت هوآوی و کشور چین، به خودش آسیب وارد کرده است.

مشکل جا به جایی در محل تا‌مین کالا یا ساخت دوباره چنین روندی در یک کشور جدید این است که اعضای زنجیره باید بتوانند وسایل موردنیاز شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر اپل را با توجه به کیفیت و کمیت موردنیاز آن‌ها فراهم آورند؛ موضوعی که به سرعت یا به عبارتی یک شبه رخ نخواهد داد.

به نظر شما با سر کار آمدن آقای بایدن، آیا اپل باز هم به دنبال خارج کردن کارخانه‌هایش از چین خواهد بود؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید