کشف نشانه‌هایی از حیات در ونوس - تکفارس 
کشف نشانه‌هایی از حیات در ونوس - تکفارس 
کشف نشانه‌هایی از حیات در ونوس - تکفارس 

کشف نشانه‌هایی از حیات در ونوس

مجید مهرعلی
۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - 11:45
کشف نشانه‌هایی از حیات در ونوس - تکفارس 

به‌تازگی اتفاقی عجیب روی داده است. دانشمندان در فضای ابری اطراف ونوس گازی سمی و نادر با نام فسفین را کشف کرده‌اند. این گاز معمولاً در پروسه تجزیه یک ماده زیستی تولید می‌شود. با استناد به محققان، در حال حاضر هیچ‌گونه توجیه دیگری برای وجود فسفین خالص در ونوس وجود ندارد.

مسلماً این کشف به معنای مشاهده مستقیم حیات در ونوس نیست. این کشفِ نوعی گاز است که معمولاً به‌وسیله حوضچه‌ای از گل‌و‌لای و مدفوع حیوانات تولید می‌شود و مقدار زیاد آن در ونوس را نمی‌توان با پروسه‌های طبیعی توجیه کرد. همان‌طور که دانشمندان همیشه می‌گویند تا زمانی که نشانه‌ای از بیگانه‌ها موجود نباشد، بیگانه‌ای وجود نخواهد داشت و به‌ نظر می‌رسد که دانشمندان تمام دیگر فرضیه‌ها در رابطه با کشف فسفین در ونوس را به دقت بررسی کرده‌اند. اگر تا این زمان فکر می‌کردید امسال از این عجیب‌تر نمی‌شود، حال این اتفاق افتاده است.

امیلی داربک ماندر (Emily Drabek-Maunder)، نوسینده مقاله مربوط به موضوع موردبحث و اختر فیزیکدان رصدخانه رویال ابزروتوری گرینوینچ (Royal Observatory Greenwich) می‌گوید:

فسفین کشف‌شده طی یک پروسه شیمیایی و یا زمین‌شناسی ناشناخته به‌ وجود آمده است و یا دلیلی زیستی پشت این اتفاق است.

مطالعات ما دال بر پیدا شدن نشانه‌های حیات نیست. با این حال موضوع هیجان‌انگیز این است که ما گازی نادر را در جو بالایی ونوس کشف کرده‌ایم.

گروه ما نمی‌تواند مقدار فسفین پیدا‌شده را با میزان آگاهی ما از این سیاره توجیه کند. ما در تلاش هستیم تا چیزی که در حال اتفاق افتادن است را مدل‌سازی کنیم. فعالیت‌های آتشفشانی، نور خورشید و حتی صاعقه هم نمی‌تواند مقدار فسفینی که ما مشاهده کرده‌ایم را بازتولید کند.

این کشف، قدمی در راه کشف نوعی از حیات در جو بالایی ونوس است. اما ما قدم‌های زیادی در پیش داریم تا بتوانیم حرف از وجود حیات در سیاره یادشده بزنیم.

این‌ها تعدادی از توییت‌های جالبی است که در رابطه با این موضوع زده شده است:

ajplus@:

دانشمندان گازی به نام فسفین را کشق کرده‌اند که بیشتر به حیوانات نسبت داده می‌شود. از آنجایی که دمای سطح ونوس ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد و غیرقابل زیستن است، آنها بر این باورند که این گاز را میکروب‌هایی ساخته‌اند که در ابرهای ونوس زندگی می‌کنند.

JimBridenstine@:

حیات در ونوس؟ کشف فسفین که محصولی فرعی از فعالیت‌های زیستی بی‌هوازی است، یکی از روندهای بارز توسعه در به‌ وجود آمدن حیات در زمین است. ۱۰ سال قبل ناسا توانست در ارتفاع ۳۷ هزار متری از سطح زمین نوعی حیات میکروبی را کشف کند. حال زمان آن است که ونوس در اولویت قرار گیرد.

nowthisnews@:

دانشمندان می‌گویند که در ونوس ردی از فسفین کشف کرده‌اند، اتفاقی که می‌تواند نشانه‌ای از حیات میکروبی باشد. در زمین فسفین نوعی گاز سمی است که توسط باکتری‌ای تک‌سلولی تولید می‌شود

این کشف چیزی است که آن را نشانه حیات (Biosignature) می‌نامند و معمولاً به‌عنوان نشانه‌ای قابل‌اطمینان از وجود حیات به‌حساب می‌آید. فرضیه‌های کنونی بر این استوار است که در ابر اطراف ونوس میکروب‌هایی (و نه موجودات سبزرنگ شبیه انسان) وجود دارند. سطح ونوس بسیار داغ و اسیدی است و احتمال وجود حیات در ابرهایی آن بیشتر است، جایی که وضعیتی نسبتاً مهربانانه‌تر برای حیات محسوب می‌شود. در واقع، در بحث میزبان حیات بودن، ونوس نماینده‌ای با بیانی قوی‌تر نسبت به مریخ است.

اگر این کشف معتبر شناخته شود، اثری ترسناک روی بحران موجودیت ما خواهد داشت. این به خاطر چیزی است که آن را فیلتر بزرگ (Great Filter) می‌نامند. پیدا کردن حیاتی بسیار نزدیک به زمین شانس وجود فیلتری در پیش روی ما را از وجود آن در پشت سرمان بیشتر می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید