فضاپیمای جونو امروز به بزرگ‌ ترین قمر مشتری نزدیک‌ می‌شود - تکفارس 
فضاپیمای جونو امروز به بزرگ‌ ترین قمر مشتری نزدیک‌ می‌شود - تکفارس 

فضاپیمای جونو امروز به بزرگ‌ ترین قمر مشتری نزدیک‌ می‌شود

مهدی حلوائی
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - 14:06
سیاره مشتری

به گزارش سازمان ناسا، فضاپیمای جونو (Juno) که از سال ۲۰۱۶ در حال گردش به دور سیاره‌ی مشتری بوده در روز دوشنبه به بزرگ‌ترین قمر این سیاره یعنی گنمید (Ganymede) نزدیک خواهد شد. جونو در این ماموریت به فاصله‌ی ۶۴۵ مایلی سطح گنمید رسیده و این نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که ناسا موفق شده از بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی تصویر برداری کند. فضاپیمای گالیله (Galileo) آخرین بار به فاصله‌ی ۲۰۰۰ مایلی این قمر رسیده بود. این ماموریت جدید اطلاعات زیادی را در مورد قمر گنمید در اختیار ناسا گذاشته و این سازمان از اطلاعات به‌دست‌ آمده برای ماموریت‌های آینده در سیاره مشتری استفاده خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

اسکات بولتون، پژوهشگر اصلی موسسه‌ی Southewest در سن‌آنتونیو در این خصوص گفت:

فضاپیمای جونو چندین ابزار حساس برای بررسی گنمید به گونه‌ای که تا به ‌حال دست‌نیافتنی بوده را حمل می‌کند. با پرواز در چنین فاصله کمی نسبت به این قمر، ما کاوش گنمید را به سطح تازه‌ای در قرن ۲۱ خواهیم رساند. اطلاعات به‌دست آمده از این ماموریت برای تکمیل ماموریت‌های آینده توسط حسگرهای مخصوص و آماده‌سازی ماموریت‌های بعدی مرتبط با مشتری استفاده خواهد شد.

فضاپیمای جونو

ماموریت‌های آینده به سیاره مشتری شامل ماموریت “یوروپا کلیپر” (Europa Clipper) ناسا و ماموریت “جوس” (Juice) آژانس فضایی اروپا می‌شود. تاریخ شروع ماموریت ناسا هنوز به‌طور مشخص اعلام نشده اما ماموریت “جوس” در سال آینده آغاز شده و تا سال ۲۰۲۹ به پایان می‌رسد.

قمر گنمید از سیاره‌ی عطارد بزرگ‌تر بوده و تنها قمر منظومه‌ی شمسی است که میدان مغناطیسی مخصوص خود را دارد. دوربین جونوکم (JunoCam) که در طی ماموریت‌های فضاپیمای جونو تصاویر فوق‌ا‌لعاده‌ای را از مشتری به‌ثبت رسانده، تنها ۵ تصویر از گنیمد را به ثبت خواهد رساند چرا که این قمر تنها ۲۵ دقیقه قابل مشاهده خواهد بود. تجهیزات فضاپیمای جونو حدود ۳ ساعت قبل از رسیدن به فاصله‌ی ۶۴۵ مایلی گنمید، شروع به جمع‌آوری اطلاعات خواهند کرد.

مت جانسن، مدیر ماموریت جونو در آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا اعلام کرد:

در این ماموریت هر ثانیه به معنای واقعی کلمه مهم است. ما در روز دوشنبه با سرعت ۱۲ مایل بر ثانیه (۱۹ کیلومتر بر ثانیه) از کنار قمر گنمید عبور خواهیم کرد و در کمتر از ۲۴ ساعت از آن، جونو برای سی و سومین‌بار از کنار مشتری رد خواهد شد.

انتظار می‌رود که فضاپیمای جونو در ساعت ۱:۳۵ دقیقه عصر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی به قمر گنمید نزدیک شود.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید