ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی ‌عجیب و غریب و خالی را در صحرای نپتون کشف کرده‌اند - تکفارس 
ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی ‌عجیب و غریب و خالی را در صحرای نپتون کشف کرده‌اند - تکفارس 
ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی ‌عجیب و غریب و خالی را در صحرای نپتون کشف کرده‌اند - تکفارس 

ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی ‌عجیب و غریب و خالی را در صحرای نپتون کشف کرده‌اند

محمد علی مشهدی جعفر
۱۲ تیر ۱۳۹۹ - 23:59
ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی ‌عجیب و غریب و خالی را در صحرای نپتون کشف کرده‌اند - تکفارس 

اگر یک چیز در مورد سال ۲۰۲۰ وجود داشته باشد که همه‌ی ما بتوانیم در آن با هم توافق کنیم، این است که اگر امسال فقط ۱۸ ساعت طول می‌کشید، عالی می‌شد.

در TOI-849b، یک سیاره‌ی خارج از منظومه‌ی شمسی در فاصله‌ی حدودا ۷۳۰ سال نوری از زمین، این سال رویایی به حقیقت پیوسته است. این سیاره به قدری به ستاره‌ی خود نزدیک است که فقط ۱۸ ساعت طول می کشد تا یک دور کامل مدارش را بپیماید.

اما همانطور که ممکن است تصور کنید، این مقدار نزدیک بودن این سیاره به خورشیدش باعث داغی زیادی می‌شود تا حدی که دمای این سیاره به حدود ۲۷۰۰ درجه‌ی فارنهایت می‌رسد.

اما این بسیار عجیب است. تیم منجمانی آن را را کشف کرده‌اند فکر می‌کنند که این سیاره به نوعی خالی است. اندازه‌ی آن نشان می‌دهد که باید یک سیاره‌ی غول‌پیکر گازی مثل مشتری باشد، اما اینطور نیست. در عوض آنچه به دور ستاره می‌گردد یک هسته سنگی سیاره است.

این مطالعه که در ژورنال Nature در روز چهارشنبه منتشر شده است، جزئیات کشف TOI-849b را نشان می‌دهد. این سیاره به دور ستاره‌ی خورشید مانند TOI-849 می‌گردد. محققان با استفاده از تلسکوپ TESS ناسا این سیاره را کشف کردند. این تلسکوپ یک رصدخانه‌ی مستقر در فضا است که به دنبال کم‌نور شدن دوره‌ای یک ستاره می‌گردد که یک نشانه‌ی بالقوه از این است که سیاره‌ای، ستاره‌‌ای را همراهی می‌کند.

TOI-849b تقریبا ۴۰ برابر حجم زمین است و ۳٫۵ برابر زمین پهنا دارد. این سیاره در منطقه‌ی صحرای گرم نپتون در اطراف ستاره‌اش قرار دارد. این مکان، جایی است که ستاره‌شناسان معمولا این نوع سیاره را پیدا نمی‌کنند زیرا توسط کوره‌ی عظیمی که در همسایگی آن قرار دارد، خرد می‌شود.

اما در این گرمای سوزان سیاره‌ی TOI-849b در گردش است. طبق مدل‌سازی که توسط این تیم انجام شده است، چگالی این سیاره نشان می‌دهد که باید مقدار زیادی هیدروژن و هلیوم را در خود نگه داشته باشد اما به نظر می‌رسد که تنها مقدار کمی از چیزی که انتظار می‌رود را دارد.

کریستوف موردازینی (Christoph Mordasini)، فیزیکدان دانشگاه برن (Bern) و از نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی می‌گوید:

چنین مقدار کمی هیدروژن و هلیوم برای چنین سیاره‌ی عظیمی شگفت‌آور است. ما انتظار داریم سیاره‌ا‌ی به این عظمت در هنگام تشکیل، مقادیر زیادی هیدروژن و هلیوم را جمع کند.

محققان باور دارند که یک‌ هسته‌ی سیاره‌ای بدون پوشش را شناسایی کرده‌اند. اگر تئوری آن‌ها درست باشد، اولین بار است که چنین کشفی انجام می‌شود. اما چگونه این اتفاق افتاد؟

مورادازینی خاطرنشان می‌کند که سیاره‌ی TOI-849b می‌تواند در هنگام شکل‌گیری خود گازهایش را از دست داده باشد زیرا ستاره‌ی نزدیک آن به دلیل کشش گرانشی بسیار زیاد، گازها را به سمت خود می‌کشد. احتمالاً برخورد با سیاره دیگری نیز در این موضوع نقش داشته است.

شاید این سیاره فراموش کرده است که لباس خود را بپوشد. اگر این سیاره در منطقه‌ای از فضا شکل گرفته است که در آن هیچ‌گونه گرد و غبار، گاز یا بقایایی وجود ندارد که بتواند آن‌ها را ببلعد، ممکن است هرگز نتوانسته باشد موادی را که معمولاً از یک سیاره با این اندازه انتظار می‌رود را در خود بگنجاند.

دیوید آرمسترانگ (David Armstrong) اخترفیزیکدان دانشگاه وارویک (Warwick) می‌گوید:

کشف ما ثابت می‌کند که سیاراتی مانند این وجود دارند و ما می‌توانیم آن‌ها را ردیابی کنیم. ما این فرصت را داریم که هسته‌ی اصلی یک سیاره را به روشی نگاه کنیم که در سیستم خورشیدی خود نمی‌توانیم انجام دهیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید