مقایسه‌ گوشی آیفون ۱۱ پرو با وان‌‌ پلاس ۸ پرو از نظر دوربین - تکفارس 
مقایسه‌ گوشی آیفون ۱۱ پرو با وان‌‌ پلاس ۸ پرو از نظر دوربین - تکفارس 
مقایسه‌ گوشی آیفون ۱۱ پرو با وان‌‌ پلاس ۸ پرو از نظر دوربین - تکفارس 

مقایسه‌ گوشی آیفون ۱۱ پرو با وان‌‌ پلاس ۸ پرو از نظر دوربین

مقایسه‌ گوشی آیفون ۱۱ پرو با وان‌‌ پلاس ۸ پرو از نظر دوربین - تکفارس 

آیفون ۱۱ پرو و وان پلاس دو پرچمدار فعلی شرکت‌های اپل و وان پلاس محسوب می‌شود که از مشخصات و ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار هستند. در این مقایسه قصد داریم این دو گوشی را از نظر دوربین و عکس گرفتن در روز و شب با میزان نور متفاوت بررسی کنیم و ببینیم کدام دستگاه دوربین بهتری را ارائه می‌دهد.

آخرین پرچمدار شرکت وان‌ پلاس، گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو است. این گوشی همراه با رنگ تمام آبی براق خود، دارای یک مجموعه دوربین چند کاره است که شامل زوم استاندارد، یک لنز با زاویه‌ی فوق عریض و یک سنسور با زوم ۳ برابری است. دوربین این گوشی کیفیت قابل توجهی دارد اما این مجموعه از سیستم دوربین در برابر آیفون ۱۱ پرو که یکی از بهترین دوربین‌های گوشی را در حوزه‌ی گوشی های همراه داراست، چگونه عمل می‌کند؟

آیفون ۱۱ پرو دارای یک مجموعه دوربین مشابه است که شامل یک زوم استاندارد، یک لنز با زاویه فوق عریض و یک لنز یا زوم ۲ برابری می‌شود. دوربین گوشی وان‌ پلاس ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که حتی حاضر به جایگزین کردن آن به جای دوربین DSLR شدیم بنابراین وان‌ پلاس ۸ پرو انتظارات را برآورده می‌سازد.

وان‌ پلاس ۸ پرو

آیفون ۱۱ پرو

دوربین۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۸ مگاپیکسل تله فوتو، ۴۸ مگاپیکسل التراواید، ۵ مگاپیکسل فیلتر رنگ۱۲ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل التراواید، ۱۲ مگاپیکسل تله فوتو
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
کیفیت ویدیو۴K۴K
نرخ اسلوموشن۲۴۰fps, 1080p۲۴۰fps, 1080p
حالت پرترهدارددارد
Night modeدارددارد
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۵اپل A13 بایونیک

در نخستین عکس‌های آزمایشی که در دهکده‌ی زیبای دیانِ ادینبورگ گرفته شده است، تفاوت زیادی بین عکس‌های گرفته شده با لنزهای استاندارد گوشی دیگر وجود ندارد. هر دو دارای رنگ‌هایی هستند که طبیعی به نظر می‌رسند و هر دو نیز در معرض نوردهی قرار گرفته‌اند. در هنگام بزرگنمایی هم هر دو عکس دارای جزئیات زیادی از ساختمان‌های آجری هستند. عکس آیفون ممکن است به نظر ما دارای رنگ‌های تیزتری باشد، هرچند که یک آسمان آبی کمی با رنگ‌های غنی‌تر و اشباع بیشتر از رنگ‌های نارنجی در ساختمان‌های سمت چپ متاثر شده است. این یک تفاوت کوچک است و اکثر اوقات با ترجیح شخصی تنزل پیدا می‌کند. (راست آیفون. چپ وان‌ پلاس)

هنگام استفاده از لنزهای زاویه دید عریض، تغییر رنگ قابل توجهی مشاهده می‌شود. در حالیکه عکس آیفون ۱۱ پرو از آن آسمان آبی غنی برخوردار است، اما عکس وان‌ پلاس ۸ پرو این صحنه را کمی بیشتر گرم نشان می‌دهد و این باعث کاهش مقداری از طراوت در آسمان شده است. البته دوباره تاکید می‌کنیم که این تفاوت زیادی نیست و ممکن است فقط در تعادل رنگ سفید بین گرفتن این دو عکس تغییر کند. (راست آیفون)

تفاوت زیاد در اینجا همان لنز با زاویه دید عریض است. آیفون رنگ آبی آسمان را عمیق‌تر گرفته است و همچنین رنگ‌های غنی‌تری از خود پل هم ثبت کرده است. در آزمایش دیگری از لنز واید، همان نتایج مشابه به دست می‌آید. به عمق رنگ موجود در آسمان آبی در عکس آیفون و همچنین سرسبزی غنی موجود روی چمن در کنار رودخانه توجه کنید. در این مثال، واضح‌ است که عکس آیفون ۱۱ پرو از کنتراست و اشباع غنی‌تری برخوردار است. گفتنی‌ست نوردهی هر دو عکس بسیار عالی است و از نزدیک، تقریباً هیچ تفاوتی در جزئیات وجود ندارد.

قابل توجه‌ترین تفاوت بین دو حالت زوم این است که وان پلاس ۸ پرو می‌تواند بیشتر زوم کند. این لنز دارای زوم ۳ برابری است که به شما امکان می‌دهد تا نسبت به زوم ۲ برابری آیفون، جزئیات را از نزدیک‌تر مشاهده کنید. تفاوت مقدار خیلی زیاد به اندازه‌ی استفاده از زوم گلکسی S20 الترا سامسونگ نیست اما می‌تواند به اندازه‌ی کافی باشد تا اگر نتوانید به اندازه‌ی کافی به سوژه نزدیک شوید، این زوم به شما کمک نماید. (آیفون سمت چپ)

هنوز هم در عکس‌ها تغییر رنگ و کنتراست قابل توجهی دیده می‌شود، اما در هیچ یک از عکس‌ها لک به چشم نمی‌خورد. وان‌ پلاس ۸ پرو بار دیگر رنگ‌ها را با کمی اشباع، با اندکی تغییر به ته رنگ سرخ فام، غنی نشان می‌دهد، این در حالی است که آیفون ۱۱ پرو به نظر می‌رسد که بیش‌تر به سوی تغییر رنگ به سوی رنگ سبز گرایش دارد و روی هم رفته طیف رنگی متفاوتی را تولید می‌کند. به هر حالریال در این تست بزرگنمایی، رنگ در هر دو عکس تقریباً یکسان است. این‌ دو تصاویر مشابهی هستند اما به نظر ما، وان‌ پلاس ۸ پرو ممکن است کنتراست غنی‌تری داشته باشد. این گوشی از زوم بیش‌تری برخوردار است، بنابراین، نزدیکی بیشتری به خواسته عکاس دارد.

این یک عکس مشابه دیگر لنزهای زوم استاندارد در هر دو گوشی است. نوردهی کاملا دقیق است و تفاوت زیادی در کنتراست وجود ندارد. وان‌ پلاس ۸ پرو گرایش به ته رنگ قرمز دارد در حالیکه آیفون ۱۱ پرو بیش‌تر روی رنگ سبز تکیه می‌کند اما این تفاوت به قدری ناچیز است که چندان اهمیتی ندارد و بار دیگر به شما بستگی دارد که کدام یک را ترجیح دهید.

از میان این دو عکس که از معبری در جنگل گرفته شده انتخاب یکی به عنوان برنده‌ی قوی، کاری دشوار است. عکس آیفون روشن‌تر است، اما تلاش وان‌ پلاس به خصوص با رنگ‌های غنی‌تر در مسیر خاکی، رنگ‌ها را اشباع‌تر نشان می‌دهد. به نظر نگارنده دوربین وان پلاس ۸ پرو در این صحنه عملکرد بهتری داشته است.

اکنون به حالت شب می‌رسیم و واضح است که آیفون ۱۱ پرو با اختلاف کمی بهتر عمل کرده است. عکس این گوشی از طراوت بیشتری برخوردار است و آسمان آن نیز روشن‌تر است در حالیکه در عکسی که وان پلاس ۸ پرو گرفته است، به نظر می‌رسد که لنز از نور ناخواسته و مجاورت نور خیابان رنج می‌برد و یک چیزی به عکس صدمه می‌زند که آیفون توانسته است از آن اجتناب نماید.

آن حالت زبانه کشیدن پرتوهای نور لنز در شب همچنان موضوعی است که در این عکس وان‌ پلاس ۸ پرو نیز مشاهده می‌شود و انگار مانند یک لکه‌ی بزرگ نارنجی در سمت راست تصویر وجود دارد. عکسی که آیفون ثبت کرده دارای چنین مورد مشابهی نیست و در نتیجه تصویر بهتری به نظر می‌رسد.

به طور کلی ما بسیار تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتیم که وان‌ پلاس ۸ پرو مخصوصاً با توجه به قیمت ارزان‌تر آن، در این آزمایش چقدر خوب عمل کرد و گرچه به طور مداوم همان رنگ‌های غنی مانند آیفون را ارائه نمی‌دهد، اما هنوز هم می‌تواند عکس‌هایی با نوردهی کاملا عالی به نمایش بگذارد. این گوشی زمانیکه با استفاده از حالت بزرگنمایی عکس می‌گیرد برنده‌ی میدان است اما خصوصا اگر بخواهید با حالت شب عکس بگیرید، آیفون ۱۱ پرو انتخاب مناسب‌تری است.

نظر شما در خصوص دوربین این دو گوشی چیست؟ اگر تجربه عکس گرفتن با آن‌ها را دارید، به نظر شما کدام یک دوربین بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد؟ لطفاً نظر خود را با م و دیگر کاربران سایت از بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید