مقایسه نوت ۲۰ الترا با S20 الترا؛ تفاوت این دو گوشی در چیست؟ - تکفارس 
مقایسه نوت ۲۰ الترا با S20 الترا؛ تفاوت این دو گوشی در چیست؟ - تکفارس 

مقایسه نوت ۲۰ الترا با S20 الترا؛ تفاوت این دو گوشی در چیست؟

مقایسه نوت ۲۰ الترا با S20 الترا؛ تفاوت این دو گوشی در چیست؟ - تکفارس 

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا از طراحی جدیدی برخوردار است که باعث شده است ظاهر کلی آن، با گوشی های قبلی این سری تفاوت داشته باشد. اما اگر به ویژگی‌های فنی و مشخصات آن توجه کنیم، شباهت‌های زیادی با گلکسی S20 الترا را شاهد خواهیم بود.

هر دو گوشی از پردازنده یکسانی برخوردار هستند و هر دو به نمایشگرهای بسیار خوب امولد (AMOLED) مجهز شده‌اند و دوربین‌های آن‌ها نیز شباهت زیادی به هم دارند. بنابراین، آیا می‌توان گفت که قلم استایلس S Pen گوشی نوت ۲۰ الترا تنها برتری خاص آن نسبت به گلکسی S20 التراست و دلیل موجهی برای انتخاب این دستگاه محسوب می‌شود یا خیر؟

خُب، از برخی جهات، این گزینه یکی از برتری‌های موجه نوت ۲۰ الترا نسبت به S20 الترا محسوب می‌شود اما اگر عمیق‌تر بررسی کنیم، شاهد تفاوت‌های بیشتری نیز هستیم که باعث می‌شود خرید نوت ۲۰ الترا به جای S20 الترا پیشنهاد شود.

در ادامه تفاوت‌های این دو گوشی را بیان کرده و برتری‌های هر کدام را بازگو می‌کنیم تا بتوانید بین این دو گوشی هوشمند پرچمدار، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

#۱ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر برای نخستین بار در نوت ۲۰ الترا

مقایسه نوت ۲۰ الترا با S20 الترا؛ تفاوت این دو گوشی در چیست؟ - تکفارس 

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های جدید سری گلکسی S20 سامسونگ بود: بیشتر گوشی های هوشمند بازار از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنند اما گوشی های S20 از نرخ ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنند که باعث شده است تجربه‌‌ای تازه، نرم و سریع‌تر برای کاربران به ارمغان آید.

گوشی نوت ۲۰ الترا نیز درست مانند گلکسی S20 الترا از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند اما برخلاف S20 الترا، برای نخستین بار در یکی از گوشی های سامسونگ، از نرخ نوسازی «تطبیق‌پذیر» استفاده شده است. تطبیق‌پذیری در اینجا به این معنی‌ست که نوت ۲۰ الترا می‌تواند به طور هوشمندانه تعیین کند که چه زمانی باید از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی استفاده شود و چه زمانی نیاز به نرخ نوسازی کمتری است. به عنوان نمونه، اگر قصد تجربه بازی موبایلی دارید که با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود، نوت ۲۰ الترا نیز باید به طور هوشمندانه تشخیص دهد که نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی برای صفحه نمایش در نظر گرفته شده و اجرا گردد.

این قابلیت ممکن است یک ویژگی کوچک برشمرده شود ولی تاثیر زیادی روی طول عمر باتری خواهد داشت. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی نوت ۲۰ الترا فاکتور مهمی در میزان عمر باتری است به خصوص اگر بحث مقایسه با گوشی هوشمندی پیش آید که تنها از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد. در حقیقت، نوت ۲۰ الترا بهینه‌سازی بسیار مناسب‌تری برای مصرف باتری ارائه می‌دهد. به بیان دیگر، حتی اگر باتری گوشی نوت ۲۰ الترا (۴۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت) ظرفیت کمتری نسبت به باتری S20 الترا (۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی) داشته باشد، شاید پس از یک روز کار کردن با گوشی، شاهد مصرف باتری کمتر نوت ۲۰ الترا نسبت به دیگر گوشی یادشده باشیم که واقعاً نکته تحسین‌برانگیزی است.

#۲ طراحی

نوت ۲۰ نازک‌تر است و رنگ‌‌بندی زنده‌ای دارد

از طراحی گوشی گلکسی S20 الترا انتقادهای زیادی شده بود و بسیاری آن را ناقص می‌دانستند. S20 الترا هنوز هم در قالب رنگ‌های خاکستری و مشکی عرضه می‌شود که اگرچه شاهد رنگ‌های براقی هستیم ولی باز هم جا ماندن زیاد اثر انگشت باعث شده این گوشی فاقد هرگونه هیجان (از نظر طراحی) و رنگ‌بندی زنده باشد.

از سوی دیگر، نوت ۲۰ الترا ثابت می‌کند که شرکت کره‌ای سامسونگ به انتقادها گوش داده و سعی کرده است خیلی سریع این فقدان را برای محصولات جدید خود برطرف کند. در حقیقت، جدیدترین نسخه از سری پریمیوم نوت، از طراحی بسیار خوبی بهره می‌برد که همه سلایق را پوشش می‌دهد.

نخست، می‌توان به نازکی آن اشاره کرده که نسبت به S20 الترای ۸٫۸ میلی‌متری، نازک‌تر است و تنها ۸٫۱ میلی‌متر است. استفاده از رنگ‌های «Mystic» برای این سری، واقعاً تصمیم خوبی‌ست که به جذاب‌تر شدن گوشی کمک زیادی کرده است. این گوشی اگرچه خیلی براق نیست اما استفاده از یک روکش ساتن خوب، باعث شده است تا اثر انگشت کاربر کمتر روی بدنه دستگاه بماند. از سوی دیگر، سامسونگ توجه زیادی به طراحی دوربین عقب دستگاه داشته است به شکلی که هر یک از لنزهای دوربین عقب، به زیبایی‌ هرچه تمام‌تر قاب‌بندی (به صورت حلقه‌ای) شده‌اند.

#۳ پردازنده اگزینوس

پردازنده اگزینوس برای بیشتر مناطق دنیا عرضه می‌شود

گلکسی نوت ۲۰ الترا به چیپست جدید و قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس مجهز شده است که عملکرد بهتری در مقایسه با S20 الترا با پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ دارد. البته نوت ۲۰ الترا در بازار ایالات متحده با تراشه اسنپدراگون عرضه می‌شود. در حقیقت، این گوشی در بازار خارج از ایالات متحده با پردازنده اگزینوس ۹۹۰ در دسترس قرار خواهد گرفت که به تراشه مورداستفاده در S20 الترا شباهت زیادی دارد.

#۴ عدم وجود قابلیت بزرگنمایی ۱۰۰ برابری

این فقدان اصلاً موضوع مهمی نیست

سامسونگ با افتخار ویژگی «Space Zoom» را برای دوربین‌ گوشی گلکسی S20 الترا مورد استفاده قرار داد که باعث می‌شود بتوان برای عکس گرفتن از سوژه دور، تا ۱۰۰ برابر زوم کرد. البته این موضوع بعدها به یکی از نکات منفی این سری تبدیل شد چراکه استفاده از بزرگنمایی ۱۰۰ برابری برای عکس گرفتن باعث می‌شود تا نتیجه نهایی بسیار مبهم و بی‌کیفیت گردد.

گلکسی نوت ۲۰ الترا یک قدم به عقب برداشته است. نخست می‌توان به استفاده از سنسور تله فوتوی جدید اشاره کرد که از لنز تاشوی ۱۲ مگاپیکسلی پریسکوپ با زوم اپتیکال ۵ برابری بهره می‌‌برد. این در حالی‌ست که سامسونگ برای S20 الترا از لنز ۴۸ مگاپیکسلی با بزرگنمایی ۴ برابری استفاده کرده است. در گوشی جدید نوت، شما می‌توانید تا ۵۰ برابر زوم (به صورت هیبریدی) کنید. اگرچه نتیجه نهایی کار باز هم با کیفیت نیست اما باز هم نسبت به تصاویر بی‌کیفیت S20 الترا با زوم ۱۰۰ برابری، قابل استفاده است.

#۵ جزئیات مهم

به نظر می‌رسد که حافظه ذخیره‌سازی و عملکرد در نوت ۲۰ کمی سریع‌تر است

یک ویژگی کوچک دیگر در نوت ۲۰ الترا وجود دارد که با بررسی مشخصات گوشی اصلاً به آن پی نمی‌برید: حافظه ذخیره‌سازی! هر دو گوشی نوت ۲۰ الترا و S20 الترا از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی استفاده می‌کنند (هر دو دستگاه از کارت‌های حافظه microSD پشتیبانی می‌کنند و می‌توان میزان حافظه آن را افزایش داد). با این حال، تفاوت اصلی در نوع این حافظه است. در گوشی نوت ۲۰ الترا، شاهد حافظه سریع‌تر و جدیدتر UFS 3.1 هستیم در صورتی که گوشی گلکسی S20 الترا از حافظه UFS 3.0 استفاده می‌کند.

این موضوع در کنار پیشرفت‌های اعمال شده در رابط کاربری جدید OneUI 2.5 در گوشی نوت باعث می‌شود تا شاهد بهبود جزئی اما قابل توجه عملکرد واقعی دستگاه باشیم. به نظر می‌رسد که عکس گرفتن سریع‌تر از قبل صورت می‌گیرد و در گوشی نوت ۲۰ الترا همه چیز سریع اتفاق می‌افتد و عملکردی واکنش‌پذیر را شاهد هستیم.

#۶ قیمت

گران، اما نه به گرانی گوشی گلکسی S20 الترا

قیمت گوشی گلکسی نوت ۲۰ الترا از ۱۳۰۰ دلار آغاز می‌شود که در مقایسه با قیمت ۱۴۰۰ دلاری گلکسی S20 الترا کمی ارزان‌تر است. البته که با گذشت شش ماه از عرضه S20 الترا شاهد کاهش قیمت آن هستیم و اگر در حال حاضر به مقایسه قیمت این دو گوشی بپردازید، پی خواهید برد که در حقیقت، نوت ۲۰ الترا گران‌تر از S20 التراست.

با این حال، نکته مهم این است که سامسونگ در حال کاهش قیمت گوشی های هوشمند خود است. این تصمیم نشان‌دهنده این موضوع است که شرکت کره‌ای سامسونگ نیز متوجه شده گوشی گلکسی S20 الترا با قیمت ۱۴۰۰ دلاری بسیار گران است و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا قیمت پایه گوشی جدید خود را پایین‌تر بیاورد.

#۷ قلم S Pen

اجازه دهید بار دیگر به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی گلکسی نوت ۲۰ الترا اشاره کنیم: قلم استایلس S Pen. این قلم جدید تغییرات بزرگی به خود دیده است و به نوعی بزرگترین ارتقاء برای قلم‌های S Pen در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. گوشی جدید نوت اکنون از تاخیر کمتری برخوردار است (این تاخیر زمانی‌ست که با قلم S Pen روی صفحه را لمس می‌کنید و در واقع به لحظه‌ای اشاره می‌کند که بلافاصله نتیجه خط‌های کشیده شده توسط این قلم استایلس را مشاهده خواهید کرد). میزان تاخیر قلم S Pen جدید نوت ۲۰ الترا تنها حدود ۹ میلی‌ثانیه است که کاهش قابل‌توجهی نسبت به ۴۲ میلی‌ثانیه در نسل قبل داشته است. در حقیقت، اینک استفاده از قلم S Pen باعث می‌شود که بیش از پیش حس استفاده از یک قلم واقعی به شما دست دهد و این موضوع واقعاً تحسین‌برانگیزی است.

نکته منفی

متاسفانه، آنچه که در نسل جدید گوشی های گلکسی نوت تغییر نکرده است، حسگر اثر انگشت آن است. نوت ۲۰ الترا از همان حسگر اثر انگشت التراسونیک مورد استفاده در گوشی S20 الترا استفاده کرده است که سرعت و عملکرد آن تفاوت زیادی با حسگرهای اثر انگشت مورداستفاده در گوشی های ۴۰۰ دلاری ندارد. یکی دیگر از مواردی که در هر دو گوشی تغییر نکرده، عدم پشتیبانی از جک هدفون در هیچ کدام از گوشی های جدید سامسونگ است.

مقایسه گوشی های پرچمدار گلکسی نوت ۲۰ الترا و گلکسی S20 الترا سامسونگ در اینجا به پایان رسید. به نظر شما، دیگر مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گوشی چیست؟ و خرید کدام گوشی را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظر خود را با ما و دیگر کاربران سایت از بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید