مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان پلاس ۷ - تکفارس 
مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان پلاس ۷ - تکفارس 

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان پلاس ۷

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان پلاس ۷ - تکفارس 

وان پلاس چند ماه پیش نخستین زوج از گوشی‌های پرچمدار خود را برای سال ۲۰۲۰ معرفی و عرضه کرد. طبیعتاً وقتی مدل جدیدی عرضه می‌شود، بسیاری از مردم کنجکاو هستند که آیا زمان آن رسیده تا گوشی قبلی خود را به مدل‌های جدید ارتقا دهند یا اینکه تلفن فعلی آنها هنوز هم مناسب است. طرفداران وان پلاس عمدتاً از علاقمندان به سخت افزاری هستند که معمولاً مشتاق هستند تا جدیدترین و بهترین‌ها را در دست بگیرند و برای این موضوع خیلی هم عجله دارند.

اما اگر شما یکی از افراد طرفدار مدل‌های غیر پرو سال ۲۰۱۹ هستید، آیا وان پلاس ۸ ارزش خرید را دارد؟ این موضوعی است که ما در این مقاله قرار است به آن بپردازیم.

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان‌ پلاس ۷ از نظر طراحی

تفاوت‌های عمده‌ای در طراحی بین وان‌ پلاس ۸ و نسل ۷ وجود دارد که یک مورد آن در تصاویر زیر مشهود است:

امسال، شکاف قطره‌ای موجود در نسل ۷ با هول‌ پانچ یا حفره، در گوشه‌ی سمت راست نمایشگر وان پلاس ۸ جایگزین شده است. افرادی هم هستند که فکر می‌کنند این حفره، در واقع مقدار بیشتری از صفحه نمایش را نسبت به هول‌پانچ هدر می‌دهد اما وقتی صحبت از زیبایی‌شناسی به میان می‌آید، اکثر مردم موافق هستند که نمایشگرهای دارای حفره پانچ بهتر به نظر می‌رسند. البته از نظر عملکرد تفاوتی وجود ندارد، بنابراین به خودتان بستگی دارد که کدام یک را ترجیح دهید.

تغییر دیگر، حاشیه‌های خمیده صفحه نمایش در وان پلاس ۸ است. سال گذشته، وان پلاس به کاربران حق انتخاب می‌داد تا بین صفحه نمایش مسطح و خمیده از بین مدل‌های پرو و غیر پرو هر کدام را که تمایل داشتند، انتخاب نمایند اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها این ویژگی برتر را به همراه وان پلاس معمولی نیز به ارمغان آورده است. برخی از کاربران کاملا از خرید گوشی هوشمندی که صفحه خمیده دارد، خودداری می‌کنند. برای آن‌ها، گوشی‌ های وان‌ پلاس ۲۰۲۰ بدون فایده خواهند بود (احتمالا مدل‌های ۸T نیز برای آن‌ها همینطور است).

در پشت دستگاه، تنها نکته قابل توجه این است که وان پلاس به سرعت ایده یک مجموعه عظیم دوربین مدور برآمده را کنار گذاشت و دوباره به سمت ماژول دوربین باریک که عملکردش اثبات شده بود، بازگشته است. رنگ‌ها جدید هستند، مطمئنا، اما هیچ کس به دلیل این مورد گوشی خود را ارتقاء نمی‌دهد، درست نیست؟

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان‌ پلاس ۷ از نظر مشخصات فنی

در جداول زیر، سه گوشی موردبحث را از نظر مشخصات فنی و سخت‌افزاری مورد مقایسه قرار داده‌ایم تا دید بهتری نسبت به این سه محصول داشته باشید (از راست به چپ: وان‌ پلاس ۸، وان‌ پلاس ۷T و وان‌ پلاس ۷).

نمایشگر

OnePlus 8

OnePlus 7T

OnePlus 7

اندازه صفحه نمایش۶.۵ اینچ۶.۵ اینچ۶.۴ اینچ
فناوری ساخت صفحه نمایشآمولدسوپر آمولدآمولد
نسبت صفحه نمایش به بدنه۸۶.۶۵ درصد۸۶.۴۳ درصد۸۵.۶۳ درصد
مقدار روشنایی به نیت۱۱۰۰ نیت
ویژگی‌های صفحه نمایشنرخ نوسازی ۹۰ هرتز، پشتیبانی از HDR  برای ویدیو، شیشه ضد خراش، نورسنج محیط، سنسور مجاورتنرخ نوسازی ۹۰ هرتز، پشتیبانی از HDR  برای ویدیو، شیشه ضد خراش، نورسنج محیط، سنسور مجاورتشیشه مقاوم در برابر خراشیدگی، سنسور نورسنج محیط، سنسور مجاورت

سخت‌افزار

پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ مدل SM8250کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵ پلاسکوالکام اسنپدراگون ۸۵۵
نوع تراشهOcta-core, 2840 MHz, Kryo 585, 64-bit, 7 nmOcta-core, 2960 MHz, Kryo 485, 64-bit, 7 nmOcta-core, 2840 MHz, Kryo 485, 64-bit, 7 nm
گرافیک
Kryo 585
Adreno 640Adreno 640
حافظه رم۸ گیگ LPDDR4۸ گیگ LPDDR4۶ گیگ LPDDR4
حافظه ذخیره‌سازی داخلی۱۲۸ گیگ و غیرقابل افزایش۱۲۸ گیگ و غیرقابل افزایش۱۲۸ گیگ و غیرقابل افزایش
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید۱۰، OxygenOS UIاندروید ۹.۰، ۱۰ پای، OxygenOS UI

مشخصات باتری

ظرفیت۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت
نوع شارژشارژ سریع با شارژر OnePlus Warp Chargeشارژ سریع با شارژر OnePlus Warp Chargeشارژ سریع

دوربین

دوربین پشتسه گانهسه گانهدو گانه
دوربین اصلی۴۸ مگاپیکسل۴۸ مگاپیکسل۴۸ مگاپیکسل
دوربین دوم۱۶ مگاپبکسل۱۲ مگاپیکسل۵ مگاپیکسل
دوربین سوم۲ مگاپیکسل ماکرو۱۶ مگاپیکسل التراواید
ضبط ویدیو۳۸۴۰x2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (480 fps)۳۸۴۰x2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (960 fps)۳۸۴۰x2160 (4K UHD) (60 fps), 1920×1080 (Full HD) (240 fps), 1280×720 (HD) (480 fps)
ویژگی‌های ویدیو
OIS, HDR, Time-lapse video, EIS
HDR, Time-lapse video, EIS
Time-lapse video, EIS, Video calling, Video sharing
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل۱۶ مگاپیکسل۱۶ مگاپیکسل
کیفیت ویدیو
۱۹۲۰x1080 (Full HD) (30 fps)
۱۹۲۰x1080 (Full HD) (30 fps)
۱۹۲۰x1080 (Full HD) (30 fps)

شبکه‌های ارتباطی

۵Gn2, n5, n41, n66, n71, SA, NSA

 

برخلاف وان پلاس ۸ پرو، وان پلاس ۸ فقط از صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این با عملکرد نسبتا کم بین اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس و ۸۶۵ همراه شده و به این معنی است که تقریبا هیچ انگیزه‌ای هنوز برای دور انداختن یا رها کردن وان‌ پلاس ۷T شما نیست. ضمن اینکه پس از همه‌ی این موارد، باز این دستگاهی است که تقریبا تنها حدود نیم سال پس از عرضه‌ی آن گوشی به بازار آمده است.

صاحبان وان‌ پلاس ۷ احتمالاً از عملکرد تلفن خود نیز راضی هستند. با این حال، اگر شما از آن گونه افرادی هستید که نسبت به نرخ نوسازی نمایشگر گوشی خود حساس هستید، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز برای شما کاملا خوشایند خواهد بود. اضافه کردن آن به لیست به روزرسانی‌های کوچکتر، وان پلاس ۸ را وسوسه‌انگیزتر می‌کند. با این حال، اگر یک صفحه ۹۰ هرتز را از نزدیک بررسی کرده باشید و تعجب کرده‌اید که تغییرات مهمی در آن مشاهده نمی‌کنید، پس حداقل ۶ ماه دیگر دست نگه دارید.

وان‌ پلاس ۸ از رم سریعتر DDR5 بهره نمی‌برد اما شانس خوبی وجود دارد که  ۸T آن را داشته باشد، و ممکن است به یک صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز نیز مجهز شود. تغییر از نرخ نوسازی ۶۰ به ۱۲۰ هرتز، اکنون این یک قدم رو به جلوست که همه متوجه آن خواهند شد.

یکی از مزیت‌های بزرگ وان‌ پلاس ۸ نسبت به هر دو مدل دیگر، پشتیبانی از ارتباطات ۵G است. با این حال، برخلاف ۸ پرو، مدل ۸ معمولی تنها در صورت خریداری آن از Veizon از شبکه ارتباطات mmWave 5G فوق‌العاده سریع پشتیبانی می‌کند. اگر تصمیم گرفته‌اید که ارتباطات ۵G را در اختیار داشته باشید، ممکن است بخواهید از دستگاهی استفاده نمایید که از همه‌ی باندها در همه‌ی حامل‌ها پشتیبانی نماید. از آنجایی که فناوری ۵G هنوز وارد کشور ما نشده، خرید یک گوشی فقط به خاطر پشتیبانی از این فناوری کار اشتباهی‌ست هرچند هستند افرادی که با نگاه به آینده نسبت به خرید محصولی جدید اقدام می‌کنند پس از این موضوع می‌تواند برای آن‌ها حائز اهمیت باشد.

آیا ممکن است به دوربین جدید علاقه داشته باشید؟

در آن صورت، وضعیت کاملاً مشابه است. تنها یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی به سختی می‌تواند سبب شود تا کسی برای گوشی جدید ۷۰۰ دلار هزینه نماید. اگر دارای وان پلاس ۷ هستید، پس یک دوربین زاویه فوق عریض در بالای آن را به دست آورده‌اید. مطمئناً یک چیز فوق‌العاده خوب است اما برخلاف ارتقاء تراشه، این دوربین چیز خاصی نیست مگر اینکه به طور فعال از آن استفاده کنید، وگرنه بود یا نبود آن هیچ تفاوتی نمی‌کند و در حالی که عکس‌هایی که دوربین التراواید در موارد تبلیغاتی می‌گیرد چشمگیر به نظر می‌رسند، در واقعیت، اکثر مردم از لنزهای اختصاصی به آن اندازه که شما ممکن است فکر کنید، استفاده نمی‌کنند.

وقتی صحبت از عکس‌ها می‌شود، درباره‌ی وان‌ پلاس ۸، پیشرفت اساسی در کیفیت باید از نرم افزار دوربین باشد. ما در حال حاضر شاهد نتایج امیدوارکننده از وان‌ پلاس ۸ پرو هستیم. امیدواریم این بدان معنی باشد که مدل‌های ۷ و ۷T به زودی برنامه‌های دوربین خود را ارتقاء دهند که از نظر شرایط، دلیل دیگری برای نگه داشتن تلفن خود به شمار می‌آید.

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان‌ پلاس ۷؛ نتیجه‌گیری

مقایسه وان پلاس ۸ با وان پلاس ۷T و وان پلاس ۷ - تکفارس 

بسیار خُب، در پایان، آیا باید گوشی خود را به وان پلاس ۸ ارتقا دهید؟ اگر وان‌ پلاس ۷T دارید، جواب آن کاملاً «نه» است. اگر دوست دارید یک گوشی با لبه‌های خمیده و نمایشگر حفره‌دار داشته باشید که تقریبا، حداقل یک سال دیگر در دسترس باشد و تا آن زمان از سایر قسمت‌های گوشی استفاده بیشتری خواهید برد، بنابراین پول خود را پس‌انداز کنید.

صاحبان وان‌ پلاس ۷ قطعاً دلایل موجهی برای به‌روزرسانی دارند و آن‌ها تاکنون حداقل برای مدت یک سال آن گوشی را در اختیار داشته‌اند. نه اینکه آن‌ها به راحتی نمی‌توانند از آن برای سال دوم استفاده کنند اما همه ما می‌دانیم که وسوسه ارتقاء گوشی چقدر بد است. اما اگر واقع‌بین باشیم، پنج ویژگی اصلی وجود دارد که شما با وان‌ پلاس ۸ آن‌ها را به دست می‌آورید:

  1. طراحی مدرن
  2. صفحه نمایش ۹۰ هرتزی
  3. ارتباطات ۵G
  4. دوربین التراواید
  5. باتری بزرگتر

اگر هم اکنون به حداقل سه مورد از آنچه اشاره شد نیاز دارید، پس در خرید آن درنگ نکنید و از گوشی جدید خود لذت ببرید! اگر اینطور نیست، چند مدت دیگر که وان‌ پلاس ۸T معرفی شود، مقاله مقایسه دیگر ما را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید