بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 
بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 
بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 

بررسی گوشی موتورولا اج

بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 

موتورولا تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش فزاینده‌ی قیمت گوشی ۵G، برای گوشی جدید اج (Edge) خود، بهترین گزینه جایگزین اسنپدراگون ۸۶۵ را انتخاب نماید و آن را به تراشه‌ی مقرون به صرفه‌ی اسنپدراگون ۷۶۵ مجهز کرد که این پردازنده نخستین چیپست ۵G یکپارچه‌ی کوالکام نیز محسوب می‌شود. این شرکت همچنین یک باتری بزرگ، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و یک جک هدفون و… را به یکی از کامل‌ترین بسته‌های ۷۰۰ دلاری که می‌توانید در یک تلفن ۵G قدرتمند پیدا کنید، اضافه کرده است.

اسنپدراگون ۷۶۵ تنها راه‌حل یکپارچه و مناسب برای پشتیبانی از فناوری ۵G است. ما در این مقاله به بررسی گوشیم موتورولا اج خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا چیپست این گوشی از سرعت و قدرت خوبی برخوردار هست یا خیر. خوشبختانه باتری موتورولا اج نیز از عملکرد خوبی برخوردار است و تا دو روز دوام می‌آورد.

وان پلاس ۸ که تقریباً قیمتی همانند اج دارد، اما با یک چیپست سریعتر نیز دارای دوام شارژ طولانی ‌مدت‌تری است، سریعتر بالا می‌آید و یک رابط کاربری یکپارچه‌تر و آراسته‌تر ارائه می‌دهد. این گوشی در مقایسه با موتورولا اج کمی در بخش زوم دوربین دارای کمبود است. پس باید نسبت به تفاوت این دو رقیب (از نظر گوشی میان‌رده و مجهز به فناوری ۵G در بازار) کنجکاو بود. خوشبختانه گوشی جدید موتورولا به جک هدفون مجهز است؛ آن هم در روزهایی که اکثر تولیدکننده‌های گوشی‌ های همراه در حال حذف جک هدفون از محصولات خود هستند.

طراحی و صفحه نمایش

موتورولا اج که در رنگ‌های مشکی و قرمز موجود است، بسیار خوب به نظر می‌رسد و در دست حس استحکام می‌دهد اما زیاد سنگین نیست. همچنین چه عاشق آن باشید یا از آن خوشتان نیاید، موتورولا با صفحه نمایش خمیده عرضه شده که این امر از بعضی جهات باعث می‌شود چهار ضلعی صفحه نمایش گوشی باریک‌تر شود.

صفحه نمایش ۶.۷ اینچی از نوع OLED است که از هر دو طرف دارای خمیدگی است که این امر زیبایی گوشی را تقویت می‌کند و قسمت ظاهری سطح پشت گوشی را با روح جلوه می‌دهد. نسبت ابعاد این صفحه نمایش کشیده ۲۱ به ۹ است که باعث می‌شود بتوان این گوشی بزرگ را با یک دست نگه داشته و از آن استفاده کرد. کلید برجسته‌ی پاور/ قفل به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نگاه آن را حس کنید و به طور کلی، طراحی موتورولا اج، در حالیکه به خاطر اصالت در طراحی‌اش پیشتاز نیست اما بسیار ارگونومیک (مطابق با ویژگی‌ها و نیازهای انسانی) است.

موتورولا اج و جک هدفون

با این حال، چیزی که این گوشی فاقد آن است، گواهی IP68 است. البته آن طور که موتورولا ادعا می‌کند این گوشی از «طراحی عدم نفوذ آب» برخوردار است و همچنین این شرکت بیان داشته که این گوشی طبق استاندارد‌های IP68 مورد آزمایش قرار گرفته است، اما بدون داشتن گواهی رسمی، همیشه باید مراقب باشید.

منحنی زیاد نمایشگر فقط برای زیبایی ظاهری نیست بلکه موتورولا برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری به این گوشی اضافه کرده است که باعث می‌شود از آن فضای اضافی استفاده کنید. جالب‌ترین استفاده از این گزینه برای قرار دادن دکمه‌های ماشه است که می‌توانید در هنگام بازی با انگشتان اشاره‌ی خود فشار دهید. این موضوع از نظر تئوری خوب به نظر می‌رسد و در عمل هم اینطور است.

با عرضه‌ی اج، موتورولا ثابت کرده که در صورت وجود اراده، امکان تعبیه‌ فضایی برای فیش هدفون و یک باتری بزرگ در سال ۲۰۲۰ هنوز هم امکان‌پذیر است. همچنین همراه این تلفن یک کیس محافظ گوشی نیز هست که به صورت رسمی در جعبه‌ی گوشی قرار دارد و به عنوان ضربه‌گیر در طرفین عمل می‌کند. دو طرف صفحه نمایش خمیده برای استفاده دارای حفاظ نیست و ممکن است توسط هر شی دیگری مورد تماس قرار گرفته (و دچار خراشیدگی شوند) و همچنین این تصمیم باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان برای شما می‌شود چراکه دیگر نیازی به خرید یک کیس یا قاب محافظ برای گوشی خود ندارید.

صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با کیفیت ۱۰۸۰P برای استفاده در فضای بیرون به اندازه کافی روشن است، هرچند که از بهترین موارد موجود برای استفاده در فضای بیرون نیست و رنگ‌هایی را که نشان می‌دهد بیشتر سرد به نظر می‌رسند، با طیف آبی و سبز کمی از معیار خارج می‌شود. شما می توانید اشباع صفحه نمایش را از تنظیمات تغییر دهید. با انتخاب تنظیم رنگ «Boosted»، این رنگ بهترین موازنه بین ته رنگ‌های زنده و پر زرق و برق ایجاد می‌کند.

مشخصات دوربین موتورولا اج و کیفیت تصاویر نمونه

موتورولا با استفاده از گوشی اج یک دستگاه مد روز و با سنسوری دارای رزولوشن بالا را با تکنولوژی Pixel-Binning را معرفی کرده که بر این اساس، سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی که در پشت گوشی قرار دارد، از ترکیب هر چهار پیکسل فیزیکی در یک پیکسل مجازی، یک عکس با جزئیات ۱۶ مگاپیکسلی واقعی تولید می‌کند. در جدول زیر، مشخصات کامل ماژول دوربین چهارگانه دوربین در پشت گوشی در مقایسه با برادر بزرگتر اج آورده شده است:

مشخصات

موتورولا اج

موتورولا اج پلاس

دوربین اصلی۶۴ مگاپیکسل / F1.8۱۰۸ مگاپیکسل / F1.8
دوربین دوم۱۶ مگاپیکسل، F2.2، الترا-واید و ماکرو۱۶ مگاپیکسل، F2.2، الترا-واید و ماکرو
دوربین سوم۸ مگاپیکسل، F2.4 و زوم ۲ برابری، تله‌ فوتو۸ مگاپیکسل، F2.2 و زوم ۳ برابری، تله‌ فوتو
دوربین چهارم
دوربین سلفی۲۵ مگاپیکسل / F2.0۲۵ مگاپیکسل / F2.0

موتورولا همچنین با استفاده از دوربین فوق عریض برای عکس‌های ماکرو نیز به شما امکان می‌دهد از فاصله بسیار نزدیک روی اشیاء فوکوس کنید که البته ما این رویکرد را برای چنین کاری به عنوان تبلیغ در نظر می‌گیریم.

یک حالت تنظیم دوربین دستی نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد دوربین خود را تنظیم کنید و یک نمودار مستطیلی شکل مفید را نشان می‌دهد تا به شما نشان دهد که پراکندگی تغییرات چگونه است. نیازی به گفتن نیست، حالت Night Vision امروزه واجب است و در صورتی که شما تمایل داشته باشید، با نوردهی بیشتر به عکس، تاریکی شب همانند غروب یا هوای گرگ و میش به نظر به می‌رسد.

موتورولا اج در اکثر مواقع عکس‌های خوب، شارپ و تمیز، با دامنه‌ی دینامیکی مناسب و جزئیات خوبی را ارائه می‌دهد.

عکس‌های موتورولا اج در محیط داخل، محیط بیرون و عکس‌های سلفی

گوشی موتورولا اج قادر است تا ویدیوی ۴K را با حداکثر سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند و همچنین می‌تواند اسلوموشن (حرکت آهسته) را با کیفیت بالا پخش نماید. فیلم‌های ۴K بسیار خوب به نمایش در می‌آیند و بدون اینکه تصنعی به نظر برسند قابل دیدن هستند. سرعت فوکوس خودکار مداوم بسیار خوب است و ضبط صدای استریو نیز عالی است. دقیقاً مانند عکس‌های ساکن، می‌توانید با کمی افزایش اشباع برای یک پیتزا آن را رنگارنگ‌تر نشان دهید.

عملکرد و نرم‌افزار موتورولا اج

  • رابط کاربری نرم اما ناهماهنگ
  • کیفیت مکالمه‌ی خوب
  • بلندگوهای پرقدرت با صدایی که قدری بدون عمق به نظر می‌رسد

شاید جالب‌ترین نکته در مورد اج، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۶۵ آن باشد. این اولین و تنها چیپست کوالکام است که مودم ۵G در آن به صورت یکپارچه قرار داده شده است که باعث می‌شود، هزینه‌ها کاهش یابند و همچنین فضای بیشتری در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد. در مورد سایر مشخصات، در جدول زیر، مقایسه‌ای میان اج و اج پلاس را شاهد هستیم:

مشخصات

موتورولا اج

موتورولا اج پلاس

نمایشگر۶٫۷ اینچ، FHD+ OLED و ۹۰ هرتز۶٫۷ اینچ، FHD+ OLED و ۹۰ هرتز، ۱۰ بیت
پردازندهاسنپدراگون ۷۶۵اسنپدراگون ۸۶۵
۵Gساب ۶ گیگاهرتزساب ۶ گیگاهرتز، mmWave
حافظه رم۴ و ۶ گیگابایت، DDR4۱۲ گیگابایت DDR5
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت، قابل گسترش۲۵۶ گیگابایت UFS 3.0 / غیرقابل گسترش
باتری۴٫۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت۵٫۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
شارژشارژ سریع ۱۸ واتیشارژ سریع ۱۸ واتی، شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی، شارژ کردن بی‌سیم

همان‌طوری که می‌بینید، اج تمام امکانات و عملکرد‌هایی را که امروزه از یک گوشی میان‌رده انتظار داریم و حتی بیش‌تر از آن را در خود دارد. از صفحه نمایش با سرعت بالا تا اتصال ۵G و یک باتری بزرگ با شارژ سریع برای پشتیبان‌گیری از آنها. تنها چیزی که فاقد آن است، میزان حافظه رم دیوانه‌وار است اما این گوشی عملکرد خوبی دارد که دلیل آن نزدیک بودن تجربه اندروید استوک است.

موتورولا با اج و اج پلاس نسخه جدیدی از پوسته اندرویدی خود را با نام MyUX را معرفی کرد. با این حال، این شرکت می‌داند که مردم پوسته‌هایی که کارایی لازم را برای آن‌ها ندارد یا اپلیکیشن‌هایی که عملکردی مشابه گوگل ارائه دهند را دوست ندارند. بنابراین، این شرکت این مورد را هنوز ساده نگه داشته و فقط چند ویژگی اضافی در اندروید استوک اضافه نموده است. برخی این رویکرد را تنبل و برخی دیگر آن را مینی‌مالیستی می‌نامند، اما درکش به اجرای آن بستگی دارد.

علاوه بر این، یک نرم‌ افزار سفارشی وجود دارد که از نمایشگرهای حاشیه خمیده پشتیبانی می‌کند. در بازی‌های پر تحرک (مانند بازی‌هایی که از سلاح آتشین استفاده می‌کنند)، شما می‌توانید منوهای سفارشی را به قسمت لبه‌ی آن بکشید، همچنین نشانگرهای باتری و چراغ‌های اعلان همه بخشی از تجربه‌ی استفاده از لبه‌ گوشی هستند. با این حال، ویژگی‌های خوب در مورد نسخه جدید MyUX به همین موارد ختم می‌شود.

به عنوان مثال، در حالی که اکنون می‌توانید پوسته خود را با رنگ‌های مختلف، فونت‌ها، اشکال نمادهای مختلف و حتی انیمیشن‌های حسگر اثر انگشت انتخاب کنید، اما استفاده از تنظیمات پیش‌فرض، اینطور به نظر می‌رسد که انگار ما به روزهای Gingerbread اندرویدی برمی‌گردیم. فونت سفید نسبتا کوچک آیکون عناوین برنامه به معنای واقعی کلمه توسط تصویر زمینه زنده موجود که به صورت مواج نمایش داده می‌شود، از بین می‌رود. وقتی برای خنثی کردن سایه اعلان، انگشت خود را پایین می‌کشید، نوار لغزنده روشنایی در بالا قرار دارد، بنابراین برای تنظیم آن باید تلفن را با دست دیگر خود بگیرید. در حالت رابط کاربری تاریک، سازوکار ویرایش نوار وضعیت را داریم و پس زمینه بلافاصله از رنگ سیاه به رنگ خاکستری آزار‌دهنده‌ی اندروید استوک تغییر می‌کند. تعداد زیادی از جزئیات ناقصی مانند این‌ها وجود دارد.

علاوه بر این، برای تعبیه‌ی یک اندروید استوک «سبک»، MyUX شما را با هشدارها و آموزش‌های متعدد بمباران می‌کند. آموزش‌ها از ابتدا شروع می‌شوند و مهم نیست که آیا شما برنامه‌ی دوربین و تنظیمات را  از کار می‌اندازید یا سعی می‌کنید دکمه‌ی ماشه را تنظیم کنید. ظاهر شدن چندباره‌ی عبارت «بعدی» به طور متوالی به تجربه کاربری این دستگاه لطمه وارد کرده است.

با استفاده از لبه‌های خمیده برای قرار دادن کلیدهای دسته‌ی بازی، به سرعت متوجه می‌شوید که گوشی از نظر مقایسه دارای لبه‌های خمیده نسبتاً کوچکی است. بنابراین، اگر دست‌های بزرگتی دارید، انگشتان اشاره دست شما خیلی سریع خسته می‌شوند. این قسمت یعنی لبه‌ی خمیده‌، جایگزینی برای دسته‌ی بازی پلی استیشن ۴ نیست اما برای بازی‌های گه گاهی که دوست ندارید صفحه نمایش با انگشتان شما چرب و پر از لک شود، مناسب است.

می‌توان گفت که الگوهای ارتعاش تلفن به لیست نقاط ضعف این گوشی اضافه می‌شود. زمانیکه قصد انتقال فایل از گوشی به رایانه را دارید، خود را آماده لرزش متعدد گوشی به دلایل مختلف کنید. در نهایت، موتورولا پوسته‌ی جدیدی از اندروید را به کار گرفته و این در حالی است که به طور کلی این پوسته نیاز به صیقل و ثبات بیشتری دارد.

عمر باتری و سرعت شارژ موتورولا اج

بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 

از آن‌جایی که این گوشی دارای باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است و همچنین از صفحه نمایش ۱۰۸۰P بهره می‌برد، انتظار می‌رود به راحتی بتواند دو روز شارژدهی داشته باشد اما اگر کیفیت صفحه نمایش به طور پیش‌فرض روی گزینه‌ی Ditto با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز قرار داشته باشد، طبق آزمایشی که ما انجام دادیم و زمان گرفتیم، با صفحه‌ی روشن بیش از ۱۱ ساعت در بنجمارک وب‌گردی ما دوام آورد و همچنین در استقامت برای استفاده از یوتیوب می‌توان این گوشی را با استقامت گلکسی S20 الترا برابر دانست که از باتری بزرگ‌تر ۵ هزار میلی آمپر ساعتی استفاده می‌نماید.

نرخ نوسازی صفحه نمایش این گوشی برخلاف سری S20 سامسونگ، تطبیقی است و بسته به محتوا تغییر می‌کند تا باتری تحت فشار قرار نگیرد. بنابراین هنگام استفاده از مرورگر می‌تواند از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده نماید تا اسکرول یا پیمایش روان‌تر و یک‌دستی را داشته باشید و هنگام تماشای ویدیو از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و حتی پایین‌تر را استفاده نماید که اکثر اوقات با نیمی از نرخ فریم گرفته ‌شده‌اند.

کند شارژ شدن موتورولا اج ، با توجه به نسبت عمر باتری آن قانع‌کننده به نظر می‌رسد.

  • در ۱۵ دقیقه: ۲۰ درصد
  • در ۳۰ دقیقه: ۳۸ درصد
  • در ۶۰ دقیقه: ۶۰ درصد
  • در ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه: ۱۰۰ درصد

شارژ ۱۸ وات سریع، زیاد قدرتمند نیست اما موتورولا می‌گوید ظرفیت باتری را بر سرعت شارژ ترجیح داده است و خاطر نشان می‌کند که شما به هر حال، همیشه این دستگاه را شارژ نمی‌کنید. این ممکن است یک معامله‌ی عادلانه به نظر برسد، اما وان‌ پلاس ۸ (OnePlus 8) که همرده‌ی قیمت موتورولا اج و رقیب آن است، در مدت زمانی، اندکی بیش از یک ساعت، به طور کامل شارژ می‌شود. با این حال در چنین زمانه‌ای، با چنین قیمت و مشخصاتی، نباید انتظار چنین سرعت شارژی را داشته باشیم.

بررسی گوشی موتورولا اج - تکفارس 

نقاط قوت:

  • طول عمر زیاد باتری
  • نگه‌ داشتن آسان و کارکردن با یک دست
  • کیفیت مکالمه‌ی خوب و بلندگوهای قدرتمند
  • از لبه‌ی خمیده‌ی گوشی می‌توان به عنوان دسته‌ی بازی و کارهای دیگر استفاده کرد
  • دارای فیش هدفون و کیس محافظ رسمی است
  • دارای دوربین‌های ماکرو و الترا واید خوب است
  • صدای بلند و شفاف استریو و کیفیت خوب صدای ویدیوهای ضبط شده

نقاط منفی:

  • رابط کاربری جدید MyUX دارای سازگاری خوبی نیست و احساس می‌شود که نیاز به چاره‌اندیشی دارد
  • شارژ «سریع» خیلی کند است
  • لرزش نامرتب موتور
  • حاوی تاییدیه‌ی مقاومت در برابر آب نیست و همچنین از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی نمی‌کند

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید