بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 
بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

بررسی اپل آیفون SE 2020

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

آیفون نسخه SE (2020) یک تلفن جمع و جور ۴۰۰ دلاری با همان تراشه و عملکردی‌ست که در گوشی‌های پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری شاهد هستید و یکی از بهترین دوربین‌ها در این دامنه قیمتی را دارد.

از بسیاری جهات، گوشی‌های مقرون به صرفه با اندکی تغییرات عرضه می‌شوند که از عملکرد و توانایی کامل و عالی سیستم عامل iOS برخوردار نیستند اما با این وجود، باز استفاده از باتری با عمر شارژدهی متوسط و رو به پایین بد است. این گوشی دارای طراحی قدیمی با حاشیه‌های زیاد است و از ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده از صفحه نمایش LCD اشاره کرد و همچنین رنگ‌هایی که نسبت به صفحه نمایش‌های آمولد (AMOLED) سرد به نظر می‌رسند.

در این مقاله سعی کرده‌ایم گوشی آیفون SE 2020 اپل را از چند منظر بررسی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

دو روش برای توصیف طراحی آیفون SE وجود دارد، از یک منظر، این گوشی کاملاً کلاسیک است چراکه از طراحی مشابه آیفون ۸ بهره می‌برد و از نظر قالب نیز تقریباً همانند آیفون ۷ و آیفون ۶ است که آخرین مورد در سال ۲۰۱۴ معرفی و عرضه شد. بنابراین، از منظر ظاهری کمی متفاوت است و یک طراحی ساده و قدیمی دارد: حاشیه‌های قسمت بالایی دستگاه بزرگ هستند و شاهد این صفحه نمایش لبه به لبه‌ی (بدون حاشیه‌های کناری) امروزه رایج شده‌اند، نیستیم. می‌توان گفت که بیشتر کیف‌های محافظ آیفون ۸ و آیفون ۷ برای آیفون SE 2020 نیز مناسب هستند.

آنچه می‌توانیم بطور عینی بگوییم این است که آیفون SE از مواد عالی ساخته شده و اگر شما جرات استفاده از آن را به صورت خارج از قاب محافظ داشته باشید با یک گوشی بسیار ظریف و جمع و جور مواجه خواهید شد که در دست شما به صورت یک دستگاه شگفت‌انگیز جلوه می‌نماید. فریم آن از آلومینیوم ساخته شده است و دکمه‌ها بسیار خوب هماهنگ بوده و از حساسیت خوبی نیز برخوردار هستند. قسمت پشت گوشی از جنس شیشه ساخته شده و در کل همه چیز با هم یک ترکیب خوب را ارائه می‌دهند.

جعبه‌ی گوشی آیفون SE ۲۰۲۰ حاوی این اقلام است:

  • آیفون SE ۲۰۲۰
  • شارژر ۵ واتی
  • تبدیل ‌USB-C به کابل لایتنینگ
  • ایرفون با کابل لایتنینگ
  • ابزار سیم‌کارت
  • برچسب‌های اپل

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

همان‌طور که در آیفون‌های اخیر شاهد هستید، در هیچ‌کدام جک هدفون وجود ندارد. ما نمی‌توانیم بگوییم که از این موضوع کاملاً راضی هستیم، اما بسیاری از مردم قبلاً به آن عادت کرده‌اند.

 آیا به این نکته اشاره کردیم که آیفون SE جدید نیز کاملاً در برابر آب محافظ است؟ این یکی دیگر از نادرترین تلفن‌های ۴۰۰ دلاری است، اما SE دارای صدور تاییدیه‌ی  IP68 یعنی گواهینامه‌ی پشتیبانی از محافظت در برابر آب و گرد و غبار است و به این معنی‌ست که می‌توانید برای مدتی با گوشی خود وارد آب شوید و خوشبختانه هیچگونه صدمه‌ای متحمل گوشی نمی‌شود.

نمایشگر

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

صفحه نمایش این گوشی، کم و بیش همان صفحه نمایش مورد استفاده در آیفون ۸ است که دارای صفحه نمایش ۴.۷ اینچی از نوع LCD با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل است. به صورت کلی می‌توان گفت که آیفون SE 2020 از نمایشگر خوبی بهره می‌برد.

رقابت در حوزه گوشی‌های هوشمند به اوج خود رسیده و گوشی‌های سری پیکسل و سری گلکسی A سامسونگ در یک محدوده قیمتی، هر دو دارای صفحه نمایش آمولد و با رنگ‌هایی بسیار پر جنب و جوش و زنده و دارای وضوح بالاتر و کنتراست عمیق‌تر هستند که از آیفون SE 2020 بهتر به نظر می‌رسند.

درباره‌ی صفحه نمایش آیفون SE یک نکته‌ی دیگر نیز وجود دارد: افرادی که عاشق گوشی‌های کوچک هستند این تلفن مناسب آن‌ها خواهد بود و حتی از اندازه‌ی ۴.۷ اینچی این صفحه نمایش بسیار خوشحال نیز خواهند شد، اما برای اکثر مردم و به خصوص آن‌هایی که از گوشی خود زیاد استفاده می‌کنند از داشتن این صفحه نمایش راضی نخواهند شد. اپل مدل بزرگتری از این آیفون عرضه نمی‌کند، بنابراین کاربرانی که یک گوشی آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر اما با قیمت مقرون به صرفه و با امکانات امروزی را می‌خواهند، گزینه‌ای برای انتخاب در اختیار ندارند که این موضوعی تاسف‌‌برانگیز است.

Touch ID

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

ویژگی فناوری تشخیص چهره یا Face ID ممکن است آینده تکنولوژی باشد اما آیفون SE از فناوری پیچیده‌ی آیفون‌های گران‌قیمت‌تر استفاده نمی‌کند و در عوض، به همان حسگر اثر انگشت خوب قدیمی تکیه می‌کند که در قسمت جلو گوشی جای گرفته که دسترسی به آن برای شما آسان است.

ما مدت مدیدی است که از چنین اسکنر اثر انگشت سنتی استفاده نکرده‌ایم و فراموش کرده‌ایم که چقدر سریع و راحت است. همچنین باید بگوییم که اگرچه صفحه‌های لبه به لبه و بدون حاشیه، موفقیت به حساب می‌آیند و در آینده همه از این روش استفاده می‌کنند اما در جبهه اندروید، چیزهایی از قبیل حسگر اثر انگشت، در صفحه نمایش تعبیه می‌شوند. حتی سریع‌ترین حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش به همان اندازه اسکنر اثر انگشت قدیمی و سنتی اپل سریع و راحت نیست. این کار اپل عالی است!

دوربین

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

آیفون SE دارای دوربینی‌ست که اپل درباره‌ی آن بیان داشته «بهترین سیستم دوربین منفردی که تاکنون آیفون به خود دیده است»؛ که منظور شرکت اپل این است که دوربین این گوشی حتی از دوربینی که روی آیفون XR تعبیه شده هم بهتر است.

برای یادآوری مشخصات دوربین، شما یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی در پشت گوشی خود دارید که از تثبیت‌کننده نوری تصویر برخوردار است، در حالیکه از لحاظ نرم‌افزار، از گزینه جدید HDR هوشمند برای تولید رنگ‌های غنی در عکس‌ها پشتیبانی می‌شود. در قسمت جلو هم یک دوربین ۷ مگاپیکسلی برای عکس‌های سلفی در اختیار دارید.

نمونه عکس‌های آیفون SE ۲۰۲۰

عکس‌هایی که دوربین اصلی می‌گیرد بسیار عالی به نظر می‌رسند. آیفون SE ممکن است از ویژگی‌های چشمگیری همچون حالت شب یا توانایی بزرگنمایی فواصل دور برخوردار نباشد، اما هنوز هم تصاویر زیبایی با رنگ‌های بسیار دلپذیری ضبط می‌کند که تقریباً همیشه خوب به نظر می‌رسند.

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

این دستگاه همچنین از حالت پرتره پشتیبانی می‌کند که پس‌زمینه را محو می‌کند و فرد را در کانون توجه قرار می‌دهد. جالب است که این قابلیت با حیوانات – اعم از خانگی و غیر اهلی – کار نمی‌کند و فقط برای کار با انسان‌ها تنظیم شده است. اپل فقط از یادگیری ماشینی برای ایجاد عمق دادن برای عکس‌های پرتره استفاده می‌کند و بیشتر اوقات هم کار بسیار خوبی انجام می‌دهد اما نداشتن یک دوربین ثانویه به این معنی‌ست که عمق تصاویر آن به اندازه تلفن‌هایی که از دو دوربین استفاده می‌کنند، خیلی دقیق نیست که از اختلاف اندک در دید بین دو دوربین برای درک عمق بهتر استفاده می‌شود (بیش‌تر مانند ما که از دو چشم برای نظر دادن درباره‌ی عمق در زندگی واقعی استفاده می‌کنیم).

عکس‌های سلفی نیز بسیار خوب هستند و عکس‌های شما از مقدار مناسبی از دامنه‌ی پویا برخوردار است و نقاط روشن‌تر در عکس‌ها، مانند بسیاری از گوشی‌های ارزان‌قیمت دچار سوختگی نمی‌شوند. همچنین زمانیکه از دوربین جلو استفاده می‌کنید نیز از حالت پرتره پشتیبانی می‌شود.

حتی هنگامی که نور کم می‌شود، باز آیفون SE هنوز قادر است تا تصاویر خوبی بگیرد. فقط در تاریکی مطلق که سایر گوشی‌ها با استفاده از حالت اختصاصی Night Mode قادر هستند عکس بگیرند، SE توانایی گرفتن عکس‌های قابل قبولی ندارد.

آیفون‌ها مدت طولانی‌ست که از استاندارد طلایی برای ضبط ویدیو در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند و آیفون SE نیز این قدرت را داراست. کیفیت ویدیوهای گرفته شده با آن، به خصوص زمانیکه آن‌ها را با ویدیوهای گوشی‌های دیگری که در این محدوده‌ی قیمت قرار دارند، مقایسه کنید، به طور فوق‌العاده‌ای خوب به نظر می‌رسند. (شما قادر هستید تا ویدیوهایی را با کیفیت نهایتا ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید) تثبیت‌کننده فیلم، دامنه پویا، جزئیات، عدم محدودیت زمانی برای ضبط ویدیوی ۴K، فوکوس خودکار سریع و قابل اعتماد و اپلیکیشن‌هایی که به شما امکان ضبط ضبط فیلم به صورت RAW را می‌دهند، این گوشی را به بهترین گوشی مقرون به صرفه‌ای که می‌توانید بخرید، تبدیل کرده است.

با این حال، باید در خصوص عمر باتری این گوشی هشدار دهیم. البته بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد اما فراموش نکنید که ضبط ویدیوی ۴K باتری را به طرز دیوانه‌واری تخلیه می‌کند و این گوشی دوام آن‌چنانی در این زمینه نخواهد داشت.

کیفیت صدا و مکالمه

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

در قسمت صوتی، شما مجموعه‌ای از یک جفت بلندگوی صدا در اختیار دارید که بلندگوی اصلی در قسمت پایین گوشی قرار دارد و بلندگوی دیگر در قسمت بالا (جایی که روی گوش شما قرار می‌گیرد). ترکیب این دو صدای مطلوبی را تولید می‌کنند اما صدای خیلی واضحی ندارند.

هدفون‌های ایرپادز (EarPods) که همراه با گوشی ارائه می‌شود از نوعی‌ست که در مجرای گوش شما جای نمی‌گیرند اما درعوض «روی» گوش شما می‌نشینند. آن‌ها این مزیت را دارند که باعث اذیت شدن گوش شما نمی‌شوند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها برای ساعت‌های طولانی استفاده نمایید. نقطه ضعف این طراحی این است که شما هدفونی که گوش‌ها را کیپ و محکم بگیرد، دریافت نمی‌کنید و این بدان معنی‌ست که برای برخی از افراد، سر و صدای محیط اطراف، به داخل نفوذ می‌کند و ایرپادها مناسب گوش برخی افراد نیستند و از روی گوش آن‌ها سر می‌خورند. هرچند که کیفیت صدای آنها کاملاً مناسب و مطلوب است و یک میکروفون نیز درون آن‌ها جای دارد که با آن می توانید کنفرانس ویدیویی برگزار کنید.

مشکلات موجود در کیفیت تماس‌های ما در حد صفر بود و هیچگونه مشکلی را مشاهده نکردیم. خوشخبتانه از این نظر هیچ مشکلی را در گوشی آیفون SE 2020 شاهد نیستیم و کیفیت مکالمه برای هر دو طرف مناسب است.

سخت‌افزار و عملکرد

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

اگر قرار باشد بخشی وجود داشته باشد که در آن، قسمت آیفون SE 2020 پیشتازی کند، آن بخش عملکرد گوشی های هوشمند است. پردازنده‌ی اپل A13 بایونیک، سریع‌ترین تراشه‌ی دنیا است، نه فقط در زمینه‌ی گوشی‌های ۴۰۰ دلاری بلکه سریع‌ترین چیپست حال حاضر نیز هست. داشتن چنین قدرت باورنکردنی در یک گوشی ۴۰۰ دلاری بسیار عجیب است.

اپل می‌توانست به راحتی از تراشه‌ی قدیمی‌ترش یعنی پردازنده‌ی A12 بایونیک در این گوشی استفاده نماید و میلیون‌ها دستگاه از آن را به فروش برساند اما جایگزینی آن با A13 به این معنی‌ست که برای چندین سال از این گوشی از نظر نرم‌افزاری پشتیبانی می‌شود و حداقل برای مدت ۵ سال هم یک گوشی مدرن محسوب شود. این مورد دقیقاً نقطه مقابل گوشی‌های اندرویدی‌ست که پس از دو سه ال، دیگر پشتیبانی نمی‌شوند و بعضاً نیز توانایی پشتیبانی از برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را ندارند.

این گوشی با سیستم عامل iOS 13 عرضه شده است. اجرای این سیستم عامل روی این گوشی نسبت به موارد قبلی، بهتر صورت می‌گیرد و شاهد بهبود عملکرد آن هستیم.

۳D Touch حذف شده است

با این حال، موردی که در این گوشی شاهد نیستیم، ۳D Touch است. این فناوری که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ در آیفون ۶s مورد استفاده قرار گرفت نتوانست مورد استقبال قرار گیرد و سری آیفون XS آخرین دستگاه‌هایی بودند که از آن استفاده کردند. ۳D Touch اساساً یک لایه اضافی در داده‌های صفحه نمایش بود که به آیفون‌ها امکان تفکیک بین یک فشار معمولی و یک فشار اضافی را روی صفحه نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید از این قابلیت، برای مثال روی صفحه ‌کلید استفاده کنید، با فشار زیاد آن را به یک صفحه لمسی برای انتخاب دقیق تبدیل می‌کند.

اگر مدتی است که از iOS استفاده می‌کنید، متوجه یک تعامل معمولی در iOS می‌شوید، فشار طولانی روی یک اعلان برای باز کردن آن، به طرز عجیبی در آیفون SE کار نمی‌کند. این فقط یک ناهماهنگی عجیب و غریب برای این گوشی است. البته که این موضوع خیلی نکته منفی‌ای نیست، اما نمی‌توان نسبت به بیان آن اقدام نکرد.

عمر باتری

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

آیفون SE دارای باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی است یعنی همان اندازه‌ای که در آیفون ۸ وجود داشت. در استفاده روزانه، مدت زمان مصرف باتری آیفون SE را می‌توان هم خوب دانست و هم بد. فکر می‌کنیم آنچه تفاوت را ایجاد می‌کند عبارتند از: اگر از آن استفاده‌ی سنگین نکنید و فقط برای گردش در فایل‌ها مورد استفاده قرار دهید، از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمایید و متون را مرور کنید، بدون هیچگونه نگرانی به طور متوسط یک روز قابل استفاده است. عالی نیست اما کار راه‌انداز است. اگر کمی بیش‌تر بازی کنید یا ویدیو تماشا نمایید در آن صورت به طور ناخوشایندی متعجب می‌شوید زیرا مشاهده خواهید کرد که جریان باتری تخلیه می‌شود و نیاز دارید تا به دنبال یک منبع تغذیه بیرونی از قبیل پریز برق یا پاور بانک بگردید.

در ادامه قرار است تا گوشی آیفون SE 2020 را از لحاظ سه مولفه با دیگر رقبایش بررسی کنیم. این سه مولفه شامل : وب‌گردی، پخش آنلاین ویدئوی یوتیوب و بازی‌های سه بعدی است. بنابراین اجازه دهید تا عملکرد باتری آیفون SE را در هر یک از این تست‌ها مشاهده کنیم.

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

تست باتری در زمان وب‌گردی و اسکرول کردن صفحه

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

تست باتری در زمان پخش ویدئو در یوتیوب

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

تست باتری در زمان تجربه بازی‌های سه بعدی

شارژر ۵ واتی که در جعبه‌ی گوشی و همراه آن است، همان شارژریست که ما در آیفون‌های چهار سال قبل نیز دیده بودیم. این تعجب‌آور نیست که حتی ببینیم برای آیفون ۱۱ و ۷۰۰ دلاری نیز همان شارژر کند استفاده شود، اما با این وجود، تضاد بمهمی را شاهد هستیم آن هم زمانیکه حتی گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت اندرویدی نیز از شارژر سریع و خوبی بهره می‌برند.

شارژر کردن آیفون SE با آن شارژر ۵ واتی خیلی زمان می‌برد؛ دقیقاً ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه.

خوشبختانه، آیفون SE از شارژ سریع با سرعت نهایتا تا ۱۸ وات نیز پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از آن، شما باید هزینه اضافی خرج کنید و یک شارژر سریع سازگار با USB Power Delivery بخرید. ما از شارژر ۱۸ واتی اپل استفاده کردیم که خصوصاً در زمینه شارژ تا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تفاوت بسیار زیادی را ایجاد کرد. با توجه به پایان چرخه شارژ، گزینه شارژ بهینه شده روشن شد و برای شارژ کامل ۱۰۰ درصد آن را تا حدود نزدیک به دو ساعت کاهش داد. این  گزینه برای محافظت از سلامت باتری در دراز‌مدت وجود دارد اما شما می‌توانید آن را خاموش کنید که در این صورت، صفر تا ۱۰۰ درصد شدن باتری در حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

بررسی اپل آیفون SE 2020 - تکفارس 

تست شارژ گوشی آیفون SE 2020

این گوشی نه تنها از شارز سریع سیم‌دار بلکه از شارژ سریع بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند که برای یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه یک گزینه‌ی اضافی و بسیار خوب است. اگر تلفن‌های ۴۰۰ دلاری از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کنند باز گوشی آیفون SE از این نظر کمی از دیگر گوشی‌ها جلوتر است.

بهترین جایگزین‌های آیفون SE

اگرچه باتری آیفون SE در مقایسه با سایر باتری‌ها در مرتبه‌ای پایین‌تر از میانگین متوسط قرار می‌گیرد و صفحه نمایش آن نیز به اندازه برخی تلفن‌های دیگر چندان چشمگیر نیست، اما واضح است که با عملکردی در حد یک پرچمدار و یک دوربین عالی طرف هستیم و میلیون‌ها تعداد از آن به دلایل مزیت‌هایی که بیان کردیم، به فروش خواهد رسید.

اما اگر به دنبال بهترین گزینه‌های مختلف هستید، می‌توان چند گوشی را نام برد:

  • گلکسی S10 سامسونگ: با قیمت ۶۰۰ دلار. گوشی S10 بهترین گوشی هوشمندی‌ست که می‌توانید به عنوان گزینه‌ی جایگزین آن را خریداری نمایید. این گوشی همچون آیفون SE جمع و جور است اما از طراحی مدرن بدون حاشیه‌های کناری برخوردار است و از یک صفحه نمایش ارزشمند آمولد برخوردار است که از نظر کیفیت در رتبه‌ای بسیار بالاتر از SE قرار می‌گیرد. این گوشی همچنین دارای یک سیستم دوربین چندگانه و متنوع نظیر لنزهای الترا-واید، عمق سنج و تله فوتو می‌شود و علاوه بر این، از حالت Night Mode نیز پشتیبانی می‌نماید.
  • گلکسی S10e سامسونگ: قیمت این گوشی ۵۰۰ دلار است. این یک گوشی فوق‌العاده جمع و جور است که عمر باتری بهتری از SE دارد و همچنین کیفیت صفحه نمایش آن نیز بهتر است و دوربین آن نیز مشابه آن، عالی و یا حتی بهتر نیز هست. شما در این گوشی از یک دوربین الترا واید نیز برخوردار می‌شوید که گوشی SE فاقد این سنسور است.
  • گوگل پیکسل ۳a: قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار. این گوشی شانه به شانه با SE حرکت نموده و با آن رقابت می‌کند به خصوص در زمینه کیفیت دوربین و روان بودن عملکرد اما از یک پردازنده‌ی میان‌رده برخوردار است و در هیچ قسمتی نمی‌تواند با سرعت آن برابری نماید. ضمن اینکه از زمان عرضه آن چند سال می‌گذرد و برای مدت زمانی طولانی نیز به‌روزرسانی نخواهد شد اما این مزیت را دارد که در اندازه‌ی یک XL قرار دارد و مدت زمان شارژدهی باتری آن نیز عالی‌ست و از یک قیمت وسوسه‌برانگیز برخوردار است.

نقاط مثبت:

  • عملکرد بی‌نظیر
  • کیفیت تصویر چشمگیر، کارایی برجسته در ضبط ویدیوهای ۴K
  • قیمت عالی
  • دارای اندازه‌ی جمع و جور، آسان برای استفاده با یک دست
  • iOS و اکوسیستم آن (ایرپادز، اپل واچ و غیره)
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

نقاط منفی:

  • عمر باتری متوسط
  • دارای طراحی قدیمی با حاشیه‌های زیاد
  • فقط در یک اندازه کوچک تولید می‌شود که برای همه مناسب نیست (بدون مدل پلاس)
  • قرار داشتن شارژر آهسته ۵ واتی در جعبه
  • بدون حالت شب، بدون دوربین تله فوتو، بدون دوربین الترا-واید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.