رکورد سرعت اینترنت زده شد - تکفارس 
رکورد سرعت اینترنت زده شد - تکفارس 
رکورد سرعت اینترنت زده شد - تکفارس 

رکورد سرعت اینترنت زده شد

خشایار جهانی
۳ خرداد ۱۳۹۹ - 10:59
رکورد سرعت اینترنت زده شد - تکفارس 

محققان دانشگاه‌های موناش و سوینبرن (Monash and Swinburne) استرالیا و دانشگاه‌های RMIT، اعلام کردند که توانستند به سرعت اینترنت ۴۴٫۲ ترابیت بر ثانیه دست پیدا کنند. طبق مقاله منتشر شده، این سرعت اینترنت برای دانلود ۵۰ فیلم ۱۰۰ گیگابایتی بلوری اولترا اچ دی در یک ثانیه کافی است.

نکته جالب اینجاست که برای رسیدن به این سرعت اینترنت محققان نیاز به ۷۵ کیلومتر فیبر نوری و پردازنده مخصوص داشتند. این تست بین دو دانشگاه RMIT ملبورن و دانشگاه موناش شهر کلایتون انجام شد و از زیرساخت‌های شرکت Australia National Broadband Network) NBN) استفاده شد. همچنین طبق گفته یکی از اعضای این تیم، رکورد پهنای باند زده شده است. پروفسور بیل کورکوران (Bill Corcoran) گفت:

چیزی که این آزمایش نشان می‌دهد توانایی فیبر نوری است که در حال حاضر در زیر زمین وجود دارد. به کمک پروژه NBN که ستون فقرات این آزمایش و شبکه‌های ارتباطی حال حاضر و آینده است، ما کاری انجام دادیم که نیازهای آینده را براورده می‌کند.

این سرعت اینترنت توسط تکنولوژی micro-comb محقق شد، دانشمندان گفته‌اند از طریق این فناوری که در خود کابل‌های فیبری قرارداده شده است، می‌توان به انتقال اطلاعات با سرعت بالا دست یافت، به‌طوریکه هم ارزان‌تر و هم کارامد‌تر باشد.

حالا محققان می‌گویند چالش بعدی این است که بتوانند از این تکنولوژی در زیرساخت‌های موجود استفاده کنند. پروفسور آرنان میچل (Arnan Mitchel) گفته است:

ما دوست داریم که بتوانیم با زیرساخت‌های موجود و حداقل هزینه، چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای را در درازمدت برای استفاده عمومی به اجرا دربیاوریم.

بعید است که به زودی بتوان بازی یا فیلمی را با سرعت ۴۴٫۲ ترابیت بر ثانیه دانلود کرد اما اگر این تکنلوژی به‌صورت تجاری دربیاید احتمال دارد که ابتدا مراکز داده‌ها مجهز به این سیستم شوند. باید خاطر نشان کرد با این که سرعت اینترنت گیگابیتی سال‌هاست که در دسترس است اما هنوز هم به صورت عموم برای اینترنت خانگی استفاده نمی‌شود اما اگر این فناوری ارزان شود احتمال اینکه سرعت‌های اینترنت بالایی را برای استفاده روزمره شاهد باشیم زیاد است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید