وزیر ارتباطات: تنها راه افزایش پهنای باند همراهی صداوسیما است - تکفارس 
وزیر ارتباطات: تنها راه افزایش پهنای باند همراهی صداوسیما است - تکفارس 
وزیر ارتباطات: تنها راه افزایش پهنای باند همراهی صداوسیما است - تکفارس 

وزیر ارتباطات: تنها راه افزایش پهنای باند همراهی صداوسیما است

محمدرضا داوری
۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - 15:32
وزیر ارتباطات: تنها راه افزایش پهنای باند همراهی صداوسیما است - تکفارس 

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است، بیان نمود که تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صدا و سیما قرار دارد.

با شیوع بحران ویروس کرونا، سرعت و کیفیت اینترنت بیش از هر زمان دیگری به مطالبه جدی مردم از وزارت ارتباطات تبدیل شد. برای کندی سرعت اینترنت ثابت می‌توان اقداماتی را انجام داد اما اینترنت همراه به گفته‌ی محمد جواد آذری جهرمی، نیاز به باند فرکانسی دارد که فعلا در اختیار صدا و سیما قرار دارد. این نهاد تنها از ۱۵ درصد فرکانسی که برای توسعه فناوری به آن نیاز داریم استفاده می‌کند، اما همچنان تمایل به آزادسازی آن ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه، شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است. تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست گفت:

فرکانس‌های حال حاضر شبکه‌ موبایل در باندهای بالاست و فرکانس‌های در اختیار صداوسیما، باند پایینند. در فرکانس‌های پایین تعداد دکل کمتری لازم است احداث شود.

محمد جواد آذری جهرمی، با اشاره به فرکانسی که خالی است و صداوسیما هم استفاده نمی‌کند، در اختیار موبایل قرار گیرد ،هم ارز کمتری از کشور برای خرید تجهیزات صرف می‌شود و هم مردم کمتر نگران سلامتی خود از بابت آلودگی فرکانسی خواهند بود، بیان نمود:

سه سال است در تلاشیم فرکانس‌ها را پس بگیریم. هم در دولت و هم در مجلس گفته‌ایم در باندی دیگر نیازهای آینده صداوسیما را تأمین میکنیم. نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس‌ها به اپراتورها هم برای توسعه شبکه دیجیتال به صداوسیما می‌دهیم اما آنها همراهی نکرده‌اند. ارتقای شبکه بدون فرکانس امکان‌پذیر نیست. امیدوارم برای تأمین نیاز مردم در این شرایط، مدیران صداوسیما ما را همراهی کنند.

در همین زمینه، نسترن محسنی، معاون رگولاتوری در حساب توییتر خود برای چندمین مرتبه به ضرورت باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ تاکید کرد و اظهار داشت:

مطالب و گفتمان‌های چند روز گذشته در رابطه با باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به یادآوری نکات قابل تاملی منجر می‌شود. مواردی که طی این سال‌ها همیشه گفته شده است اما اجرایی نشدن آن، امروز ما رو در ارایه سرویس تلفن همراه با سختی‌ها و اشباع باندها همراه کرده است.

معاون رگولاتوری، ضمن اشاره به اینکه، چطور ممکن است در حالی‌که امروزه کمتر از ۱۵ درصد از این پهنای باند توسط سازمان صدا و سیما استفاده می‌شود، همچنان تخلیه و آزادسازی آن با اما و اگر همراه باشد؟ مگر غیر از این است که همه سوار یک کشتی هستیم، پس این نگاه‌های متفرق از چه چیزی حکایت می کند، خاطر نشان کرد:

حتی به فرض قبول صحت برخی ادعاها، مگر غیر از این است که به روز رسانی قوانین و مقررات برای ایجاد فرصت استفاده حداکثری از منابع موجود و در جهت صرفه و صلاح کشورها، همیشه باید مد نظر باشد؟ دنیا به سمت قرارگیری هرچه بیشتر محتواها و البته محتوای تلویزیونی بر بستر اینترنت و فضای مجازی پیش می‌رود، پس آیا غیر این است که فرکانس‌ها باید از طریق متولی اصلی خود برای توسعه پهن‌باند کشور به کار گرفته شود، تا به این ترتیب امکان روز آمدی پخش‌های تلویزیونی را هم شاهد باشیم؟

‌نسترن محسنی، با اشاره به این‌که طبق حکم قانون، آزادسازی و واگذاری باندهای فرکانسی کشور باید از طریق مدیریت طیف فرکانس کشور صورت بگیرد، افزود:

در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا واگذاری تکه باندهای پایین تر (نظیر باند ۶۹۴-۶۱۴ مگاهرتز) برای موبایل و ۵G مدنظر قرار گرفته شده، ما هنوز در تکه بالای باند( ۸۶۲-۷۹۱ مگاهرتز) آنهم با کمترین درصد از بهره برداری صدا و سیما هنوز باید مباحثه کنیم.

معاون رگولاتوری در پایان صحبت‌های خود بیان نمود:

‌امیدوارم فراموش نکنیم همه دغدغه‌مند یک کشور و یک آب و خاک هستیم و اگرچه بحث و گفتمان مابین صاحبان ایده‌های مختلف برای رشد و غنای کارها لازم است اما اجازه ندهیم هزینه فرصت از دست رفته، آنقدر بالا باشد که دستاورد حاصل از گفتگوها در قبال آن به چشم نیاید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید