پیام رسان محبوب ToTok ابزار جاسوسی کشور امارات است - تکفارس 
پیام رسان محبوب ToTok ابزار جاسوسی کشور امارات است - تکفارس 
پیام رسان محبوب ToTok ابزار جاسوسی کشور امارات است - تکفارس 

پیام رسان محبوب ToTok ابزار جاسوسی کشور امارات است

بهنام خدابخشی
۳ دی ۱۳۹۸ - 08:59
پیام رسان محبوب ToTok ابزار جاسوسی کشور امارات است

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نیویورک تایمز، پیام‌رسان محبوب ToTok در واقع یکی از ابزارهای جاسوسی است توسط امارات متحده‌ی عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارش‌های روز یکشنبه‌ی نیویورک تایمز اعلام کرد که یک پیام‌رسان محبوب به عنوان راهی امن برای گپ زدن با دوستان و خانواده به عنوان یک ابزار جاسوسی استفاده می‌شود که توسط امارات متحده‌ی عربی به منظور ردیابی فعالیت افرادی خاص منتشر شده گردیده است.

به گزارش تایمز، این اپلیکیشن یک ابزار نظارت جمعی است که قادر به نظارت تمامی مکالمات، حرکت‌ها، روابط، قرارهای ملاقات، صدا و تصویر کاربران خود می‌باشد. اکثر کاربران این پیام‌رسان در کشور امارات هستند ولی اخیرا در آمریکا نیز محبوبیت بالایی یافته است. تجزیه و تحلیل‌ها و مصاحبه با کارشناسان بخش امنیت رایانه نشان می‌دهد که در پشت ToTok، شرکت Breej Holding قرار دارد که به عنوان کارفرمای DarkMatter، سازمان اطلاعاتی و هکری سایبری مستقر در ابوظبی، محسوب می‌شود. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این شرکت از مقامات اطلاعاتی امارات، کارمندان سابق آژانس امنیت ملی و سرویس اطلاعاتی اسرائیل تشکیل شده است.

این پیام‌رسان اخیرا از فروشگاه‌های اپل و گوگل حذف شده‌اند اما تا زمانی که کاربران آن را از دستگاه خود حذف نکنند، هنوز کارایی دارد. مدیران کمپانی‌های گوگل و اپل بلافاصله به درخواست‌های اظهارنظر پاسخ ندادند. برای شرکت Breej Holding نیز نظری پیدا نشد.

اتهامات وارده بر ToTok به دنبال افزایش نگرانی‌های دولت‌ها نسبت به اپلیکیشن‌های جاسوسی که به دنبال اهداف خود هستند، صورت گرفت. TikTok یک اپلیکیشن محبوب چینی است که به دلیل قابلیت ساخت ویدئوهای جذاب و خلاقانه ۱۵ ثانیه‌ای محبوب می‌باشد ولی اکنون متهم به برداشتن اطلاعات تعداد بسیار زیادی از کاربران و ارسال آن‌ها برای دولت چین که شخصا قابل شناسایی هستند، می‌باشد.

در ابتدای ماه جاری میلادی یک درخواست پیشنهادی برای اقدام طبقاتی علیه TikTok تشکیل گردید که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت آمریکا نیز به دنبال خطرات امنیتی احتمالی این اپلیکیشن می‌باشد. نگرانی‌های مربوط به فضای مجازی، نیروی دریایی ایالات متحده را مجبور به ممنوعیت استفاده‌ از گوشی‌های هوشمند در محیط‌های نظامی نمود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید