اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهایی را در زمینه بازی، دوربین و شبکه ۵G ارائه می‌دهد - تکفارس 
اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهایی را در زمینه بازی، دوربین و شبکه ۵G ارائه می‌دهد - تکفارس 
اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهایی را در زمینه بازی، دوربین و شبکه ۵G ارائه می‌دهد - تکفارس 

اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهایی را در زمینه بازی، دوربین و شبکه ۵G ارائه می‌دهد

مسلم رفیعی
۱۵ آذر ۱۳۹۸ - 11:15
اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهایی را در زمینه بازی، دوربین و شبکه ۵G ارائه می‌دهد - تکفارس 

کوالکام به‌طور رسمی آخرین پردازنده اصلی پرچم‌دار خود یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ را در رویداد Snapdragon Tech Summit معرفی کرد. اما در روز دوم، تمامی جزئیات مربوط به این تراشه جدید و ویژگی‌هایی که برای موج بعدی دستگاه‌های اندرویدی در نظر گرفته، اعلام شدند. کوالکام می‌گوید که اسنپدراگون ۸۶۵ بهبودهای زیادی را نسبت به تراشه‌های فعلی این شرکت دارا است، مخصوصاً هنگامی‌که بحث در مورد عملکرد، پردازش هوش مصنوعی، عکاسی و بازی باشد.

اتصالات و عملکرد:

واضح است که شبکه ۵G تمرکز اصلی کوالکام در این تراشه بوده است. با توجه به اینکه کوالکام ماه‌ها پیش اعلام کرده بود که مودم X۵۵ را با تراشه ۸۶۵ خود جفت می‌کند، در این رابطه خبرهای زیادی وجود ندارند (اولین تلفن همراه مجهز به تراشه X۵۵ و با پشتیبانی AT&T و T-Mobile، گلکسی نوت ۱۰ پلاس ۵G است که به‌تازگی عرضه شده، هرچند که از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ بهره می‌برد).

با این حال، با حداکثر سرعت دانلود ۷ گیگابایت بر ثانیه، این یک جهش بزرگ در مقایسه با مودم X۵۰ سال گذشته  است (با دارا بودن سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه). مهم‌تر اینکه مودم X55، طیف گسترده‌تری از فرکانس‌های ۵G را پشتیبانی می‌کند، مخصوصاً در دامنه ۶ گیگاهرتزی که برای امواج ۶۰۰ مگاهرتزی سرتاسری ۵G و یا طرح‌های Sprint 2.5GHz 5G بیشتر حائز اهمیت است. همان‌طور که کوالکام بیان می‌کند، X۵۵ اولین مودم این شرکت است که از همه مناطق و باندهای کلیدی ازجمله mmWave و sub-6 در هر دو فرکانس TDD و FDD پشتیبانی می‌نماید.

این موضوع برای اسنپدراگون ۸۶۵ بسیار حائز اهمیت است، زیرا این تراشه در حال حاضر یک مودم داخلی را ارائه نمی‌کند، بلکه باید جهت اتصالات داده، با یک مودم X55 جفت شود. این یک تفاوت بزرگ نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ سال گذشته است، این تراشه یک مودم LTE X24 یکپارچه را در خود جای داده بود، که اگر تولیدکنندگان گوشی‌ها خواهان استفاده از شبکه ۵G نمی‌بودند، می‌توانستند از آن استفاده کنند، اما در مورد تراشه ۸۶۵، پشتیبانی از ۵G اکنون به‌شدت موردنیاز است. به‌علاوه، همانند اسنپدراگون ۸۵۵، مدل ۸۶۵ نیز از استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبان خواهد نمود.

همچنین پیشرفت‌هایی نیز در زمینه عملکرد وجود دارند: این شرکت می‌گوید که واحد پردازشی مرکزی Kryo 585 این تراشه، ۲۵ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۵۵ سال گذشته‌ است، درحالی‌که Adreno 650 نیز ۲۵ درصد بهبود عملکرد را نشان می‌دهد. این جهش به‌اندازه پیشرفت سال گذشته بزرگ نیست (تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ اولین پردازنده ۷ نانومتری کوالکام بود و بهبود عملکردی ۴۰ درصدی را نسبت به مدل ۸۴۵ ارائه می‌کرد). این مسئله باید به این معنی باشد که اسنپدراگون ۸۶۵ می‌تواند بیشتر از آنچه که شما به آن‌ محول می‌کنید، از خود توانایی نشان دهد.

عکاسی و بهبودهای تصویربرداری:

یک زمینه بزرگ دیگر که کوالکام با اسنپدراگون ۸۶۵ آن را برجسته می‌کند، بهبودهای دوربین است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، یک ISP جدید (پردازشگر سیگنال تصویر) وجود دارد؛ یعنی Spectra 480. ویژگی بزرگ تراشه کوالکام در اینجا این است که Spectra 480 از سرعت ۲ گیگاپیکسل در ثانیه پشتیبانی می‌کند، که این به معنی میزبانی ویژگی‌های جدید عکاسی است.

تلفن‌های همراه مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ قادر به ضبط تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی، ویدیوهای ۸K و ویدیوهای آهسته ۹۶۰ فریم بر ثانیه‌ای در وضوح ۷۲۰p خواهند بود. علاوه بر این‌ها، این پردازنده جدید از ضبط ویدیو همراه با Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند، که این مهم اولین مورد در میان گوشی‌های همراه است.

البته همه این‌ ویژگی‌ها نیازمند تولیدکنندگانی هستند که سخت‌افزار عکاسی موردنیاز را برای ضبط این تصاویر و ویدیوها تولید نمایند، اما اسنپدراگون ۸۶۵ حداقل زمینه این کار را با پشتیبانی از این ویژگی‌ها، فراهم کرده است.

بازی:

تعدادی از ویژگی‌های معطوف به بازی نیز در اسنپدراگون ۸۶۵ وجود دارند. این تراشه‌های جدید برای اولین بار در تلفن‌های همراه، از نرخ بازسازی ۱۴۴ هرتزی پشتیبانی می‌نمایند، همانند مانیتورهای رده‌بالای گیمینگ. اسنپدراگون ۸۶۵ برای اولین بار به تولیدکنندگان قطعات این امکان را می‌دهد تا واحد گرافیکی گوشی‌های هوشمند را از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری به‌روزرسانی نمایند، درست همانند پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی.

هوش مصنوعی:

اسنپدراگون ۸۶۵ همچنین نوید عملکرد بهتر هوش مصنوعی را نسبت به مدل ۸۵۵ می‌دهد. کوالکام می‌گوید که موتور نسل پنجمی هوش مصنوعی قرار گرفته بر روی اسنپدراگون ۸۶۵، دو برابر هوش مصنوعی نسل چهارمی مربوط به سال گذشته، قدرتمندتر است، درحالی‌که ۳۵ درصد بازدهی انرژی بهتری را نیز ارائه می‌دهد.

ویژگی جدید Qualcomm Sensing Hub نیز در این تراشه گنجانده شده است، که امکان شناسایی کلمات بیداری را برای دستیاران هوش مصنوعی مثل الکسا یا دستیار صوتی گوگل در سطوح بسیار پایین مصرف انرژی (کم‌تر از ۱ میلی‌وات) و با امکان پشتیبانی از چندین دستیار هوشمند، به کاربران ارائه می‌دهد.

همانند بسیاری از پیشرفت‌های ذکر شده در اینجا، بهره‌برداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸۶۵، به سازندگان سخت‌افزار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بستگی دارد.

انتظار می‌رود که اولین تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اسنپدراگون ۸۶۵، در سال ۲۰۲۰ عرضه شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید