اصرار هم بنیان‌گذار واتس‌اپ بر حذف نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌ها - تکفارس 
اصرار هم بنیان‌گذار واتس‌اپ بر حذف نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌ها - تکفارس 
اصرار هم بنیان‌گذار واتس‌اپ بر حذف نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌ها - تکفارس 

اصرار هم بنیان‌گذار واتس‌اپ بر حذف نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌ها

سید محمد معلمی
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 21:01
اصرار هم بنیان‌گذار واتس‌اپ بر حذف نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌ها - تکفارس 

بریان اکتون (Brian Acton) هم بنیان‌گذار واتس‌اپ هنوز بر این اعتقاد است که باید نرم‌افزار فیسبوک از گوشی‌های هوشمند حذف شود. البته اگرچه لغو نصب این برنامه کاملاً یک تصمیم شخصی بوده و به خودِ کاربران بستگی دارد اما او همچنان مصرانه به افراد می‌گوید که اپلیکیشن نامبرده را از موبایل‌های خود حذف کنند. اکتون توضیح می‌دهد:

اگر می‌خواهید مدام تبلیغات برایتان پخش شود، فیسبوک را در گوشی‌تان نصب کنید

مهم‌ترین توییت اکتون در مورد این اظهارنظر درست پس از رسوایی فیسبوک و قضیه کمبریج آنالتیکا منتشر شد و کمپینی با هشتگ فیسبوک را حذف کنید (#DeleteFacebook) به راه افتاد. این کمپانی آمریکایی در آن زمان با مشکلاتی نظیر انتشار اطلاعات شخصی کاربران و تأثیرگذاری در نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ دست و پنجه نرم می‌کرد و در همان حال، اکتون علیه این شرکت کمپین مذکور را به راه انداخت.

در سال ۲۰۱۶، هم بنیان‌گذار واتس‌اپ حدوداً یک سالی می‌شد که از فیسبوک خارج شده بود چرا که با مارک زاکربرگ بر سر برخی سیاست‌های مالی این شبکه اجتماعی به مشکل برخورده بود. او میلیون‌ها دلار که به سهام شرکت مربوط می‌شدند را رها کرد و به یکی از منتقدان سرسخت و همیشه فعال فیسبوک بدل گردید.

خبرنگاری به نام استیون لوی (Steven Levy) از اکتون پرسید که چرا نظرات خودش را مستقیم و بی‌پرده اعلام می‌کند و در ادامه این‌گونه پاسخ شنید:

در آن زمان فشار بی‌سابقه‌ای روی فیسبوک بود. به همین دلیل من احساس کردم که شاید وقت آن فرا رسیده تا از این شرکت خارج شوم به همین منظور نهایت تلاشم را به کار گرفتم تا اثری از خودم بگذارم زیرا وقتی از جایی خارج می‌شوید، دیگری خارج شده‌اید و راه بازگشت ندارید بنابراین نظراتم را در توییتر اعلام کردم و ناراحتی خود را به بهترین شکل ممکن نشان دادم

اکتون یکی از معدود مدیران فیسبوک است که علیه این شبکه اجتماعی صحبت می‌کند. در سال ۲۰۱۷، چاماث پالیهپیتیا (Chamath Palihapitiya) که نقشی اساسی در پیشرفت این شبکه اجتماعی داشت، با به زبان آوردن جملات زیر همهمه و جنجال‌های زیادی به وجود آورد. او گفت:

ما ابزارهایی به وجود آورده‌ایم که در حال تکه‌تکه کردن قسمت‌های مختلف جوامع هستند و باعث کاهش ارتباطات افراد با یک‌دیگر شده‌اند

پس از ترک فیسبوک، اکتون در زمینه تأسیس سازمان غیرانتفاعی Signal Foundation و سازنده برنامه رمزگذاری شده که توسط خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، نقش مهمی ایفا کرد. او همچنین، به صحبت‌های مارک زاکربرگ پیرامون رمزگذاری برنامه‌ها شک دارد. حتی پالیهپیتیا هم در مورد مالک فیسبوک می‌گوید:

اگر او می‌خواهد سیستم رمزگذاری را اجرایی کند، می‌تواند ولی ما او را به عنوان شخصیتی می‌شناسیم که خیلی سریع نظرش را تغییر می‌دهد

در حال حاضر فیسبوک به خاطر رمزگذاری‌هایی که در برنامه‌های مختلفش اعمال کرده و باعث شده نگرانی‌های سیاستمداران در مورد امنیت ملی افزایش یابد، تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. ماه گذشته، ویلیام بار (William Barr)، دادستان کل آمریکا به مارک زاکربرگ نامه‌ای فرستاد و از او خواست برنامه‌هایش برای رمزگذاری در نرم‌افزارها را متوقف کند چرا که از لحاظ به خطر افتادن امنیت ملی نگران است.

ضمن اشاره به مشکلات سر راه فیسبوک، اکتون می‌گوید:

مارک زاکربرگ در حال ورود به جنجالی بزرگ است که البته در صورت دست‌یابی به قدرت بیشتر می‌تواند از آن رهایی یابد هرچند بعید است چنین اتفاقی رخ دهد

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید