هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید بهای صدمه‌ای که به دموکراسی زده است را بپردازد - تکفارس 
هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید بهای صدمه‌ای که به دموکراسی زده است را بپردازد - تکفارس 
هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید بهای صدمه‌ای که به دموکراسی زده است را بپردازد - تکفارس 

هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید بهای صدمه‌ای که به دموکراسی زده است را بپردازد

مسلم رفیعی
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 12:00
هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید بهای صدمه‌ای که به دموکراسی زده است را بپردازد - تکفارس 

به گزارش Indiewire، هیلاری کلینتون در روز جمعه طی رویدادی که به میزبانی یک مستند در مورد مشاوره سیاسی بحث‌برانگیز کمبریج آنالاتیکا (Cambridge Analytica) برگزارشده بود، اظهار کرد که مارک زاکربرگ باید بهای کاری را که با دموکراسی کرده، بپردازد. اظهارات کلینتون در مورد آخرین موقعیت مدیرعامل فیس‌بوک و اثر منفی است که منتقدان می‌گویند این شبکه اجتماعی بر جامعه آمریکا و سیستم سیاسی این کشور گذاشته است. در همین اواخر، زاکربرگ عواقب منفی امتناع شرکت خود از پذیرش تبلیغات سیاستمدارانی که حاوی مطالب دروغین بوده‌اند را چشیده است. کلینتون طی رویداد نیویورک اظهار کرد:

بخشی از مشکل ما؛ یعنی کسانی که در حقیقت از جنگ میان اخبار درست و غلط  هراس دارند، چیزی که این روزها ما را احاطه کرده است و ما چندان در مبارزه با خوب عمل نمی‌کنیم. این مسئله بسیار مشکلی است، زیرا شما باید با الگوریتم‌ها، به‌علاوه سایر نیروهای قدرتمند مقابله نمایید و این واقعاً مشکل است.

مستند کمبریج آنالاتیکا؛ The Great Hack، به نقش کلیدی شرکت‌های داده محور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات‌متحده که در آن کلینتون کارزار را به ترامپ واگذار کرد، نگاهی انداخته است. این مستند همچنین یک سؤال بزرگ‌تر را نیز مطرح می‌کند: آیا ما توسط رسانه‌های اجتماعی تحریف می‌شویم؟ حتی بااینکه ما با کمال میل خود اطلاعات شخصی خویش را به شرکت‌های فن‌آوری می‌دهیم. کلینتون در مورد زمان حال گفت که:

این قضیه تنها در مورد یک انتخابات نیست، بلکه در مورد بسیاری از انتخاب‌هایی است که ما اکنون در جامعه با آن‌ها مواجه هستیم. استفاده از داده‌های ما برای تحریف زندگی ما، جهت کسب درآمد از ما، این موضوع واقعاً یکی از چالش‌های اصلی است که ما با آن مواجه هستیم. این‌ها اطلاعات ما هستند، اما به نظر می‌رسد که مردم فراموش کرده‌اند باید آن‌ها را به مالکیت خود درآورند.

طی یک رسوایی که در سال گذشته تیترهای خبری را به خود اختصاص داد، کمبریج آنالاتیکا داده‌های ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک را بدون رضایت آن‌ها به‌دست آورد. این شرکت توسط کمپین انتخاباتی ترامپ به‌کار گرفته‌شده بود. کمبریج آنالاتیکا از چنین داده‌هایی جهت تشخیص حالت روانی رأی‌دهندگان بالقوه و در نتیجه، هدایت پیام‌های سیاسی به موضوعات موردنظر آن‌ها استفاده کرده بود. فیس‌بوک به‌طور گسترده‌ای به دلیل عدم امنیت داده‌های خود موردانتقاد قرارگرفته و حتی این افتضاح منجر به اولین شهادت زاکربرگ در برابر کنگره شد.

کلینتون تنها سیاست‌مدار برجسته نیست که به‌تازگی زاکربرگ را هدف قرار داده است. ماه گذشته، کاندیدای فعلی ریاست‌جمهوری، الیزابت وارن (Elizabeth Warren) توجهات را به سیاست‌های تبلیغات سیاسی فیس‌بوک، با اعتراض علیه آگهی‌های دروغین این شرکت، جلب نمود. وارن، کسی که به دلیل بزرگ شدن بیش از حد شرکت‌های فناوری درخواست تجزیه آن‌ها را نموده بود، گفت که زاکربرگ به سیاستمداران چراغ سبزی نشان داده تا آن‌ها به این شرکت پول‌های زیادی پرداخت کنند و بدین‌ شیوه دروغ‌های خود را به رأی‌دهندگان آمریکایی تحمیل نمایند. کارمندان خود فیس‌بوک نیز به سیاست‌های تبلیغاتی این رسانه اجتماعی اعتراض کرده‌اند. در روز دوشنبه بیش از ۲۵۰ کارمند فیس‌بوک یک نامه را به زاکربرگ امضاء کردند که در آن نوشته‌شده بود:

ما به‌شدت با این سیاست مخالفت می‌کنیم. این شبکه اجتماعی از رأی مردم حفاظت نمی‌کند، بلکه به‌جای آن، به سیاستمداران اجازه می‌دهد تا مردمی را که معتقدند محتوای ارسال‌شده توسط چهره‌های سیاسی قابل‌اعتماد است، هدف قرار دهند.

در دفاع از این سیاست‌ها، زاکربرگ به آزادی بیان اشاره‌کرده و گفت که مردم باید بتوانند آنچه را که سیاستمداران می‌گویند، خود تحلیل نمایند. روز چهارشنبه، شبکه اجتماعی رقیب، یعنی توییتر نیز با مدیرعاملی جک دورسی (Jack Dorsey)، اعلام کرد که این شرکت فروش تبلیغات به نامزدهای مناصب اداری، انتخاباتی و یا مسائل سیاسی مانند تغییرات اقلیمی و مهاجرت را متوقف خواهد کرد. دورسی استدلال می‌کند که دسترسی به پیام‌های سیاسی باید با وادار کردن مردم به دنبال کردن حساب کاندیدای موردنظر و یا به‌ اشتراک‌ گذاشتن توییتی، به‌جای تبلیغات گسترده صورت گیرد. یک شرکت فناوری محور دیگر یعنی Salesforce نیز با مدیریت مارک بنیوف (Marc Benioff) در مهرماه (اکتبر) گفت که فیس‌بوک باید برای تبلیغات بر روی پلتفرم خود پاسخگو باشد. به گفته Indiewire، کلینتون روز جمعه گفته که خط سیر کنونی فناوری می‌تواند منجر به یک سرانجام ناخوشایند شود. کلینتون گفته بود که:

این یک جامعه‌ باز بوده که اجازه داده که فناوری نفس بکشد و اکنون در زندگی ما چنان نقش پررنگی داشته باشد. این ماجرا به یک داستان ترسناک شبیه است، آن‌ها می‌خواهند که غاز طلایی را بکشند. آن‌ها قصد دارند که یک سیستم سیاسی ایجاد کنند که به‌شدت به آن‌ها وابسته بوده و آن‌ها را وارد عرصه‌هایی کند که مولد نیستند، و یا اینکه مداخله ناعادلانه خود را تا جایی ادامه دهند که به تضعیف حریم خصوصی، آزادی و دموکراسی ما منجر شود. چالشی مهم‌تر از این برای ما وجود نخواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید