تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل باعث نمایش نتایج مناسب‌تری خواهد شد - تکفارس 
تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل باعث نمایش نتایج مناسب‌تری خواهد شد - تکفارس 
تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل باعث نمایش نتایج مناسب‌تری خواهد شد - تکفارس 

تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل باعث نمایش نتایج مناسب‌تری خواهد شد

مسلم رفیعی
۸ آبان ۱۳۹۸ - 11:46
تغییرات موتور جست‌و‌جوی گوگل باعث نمایش نتایج مناسب‌تری خواهد شد - تکفارس 

گوگل چند روز پیش طی یک پست وبلاگی اعلام کرد که روش جست‌و‌جوی خود در رابطه با نمایش نتایج را تغییر می‌دهد. سال گذشته، این شرکت نگاره‌های رمزنگاری دوطرفه از تغییرشکل‌دهندگان (BERT) را معرفی کرد. این ویژگی با نگاه کردن به کلماتی که قبل و بعد از یک واژه مشخص آمده‌‌اند، معنی آن واژه را آشکار می‌سازد. این قابلیت به گوگل جهت جست‌و‌جوی معنی واقعی سؤال پرسیده شده، کمک می‌کند. به‌جای نگاه کردن به کلمات کلیدی در یک عبارت و ارائه نتایج جستجو بر اساس آن‌ها، BERT به ترتیب کلمات در یک جمله نگاه می‌کند تا معنای آن‌ها را بهتر درک نماید.

گوگل می‌گوید که با استفاده از ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزارهای به‌روز در ایالات‌متحده، ۱۰ درصد درخواست‌های جستجوی گوگل به زبان انگلیسی، به لطف الگوریتم BERT بهتر درک خواهند شد. این شرکت می‌گوید که در طول زمان، از BERT در کشورها و زبان‌های بیشتری نیز استفاده خواهد کرد. بدین‌شبوه اپلیکیشن جست‌و‌جوی گوگل درخواست‌های طولانی و محاوره‌ای جست‌و‌جو را بهتر درک خواهد نمود، و همچنین کلمات «for»  و «to» یک تفاوت بزرگ را در معنای یک سوال ایجاد می‌کنند. گوگل نوشت:

مهم نیست که به‌ دنبال چه چیزی هستید و یا اینکه به چه زبانی صحبت می‌کنید، ما امیدواریم که شما بتوانید برخی از کلمات کلیدی را رها کرده و به روشی که برای شما طبیعی‌تر است به جست‌و‌جو بپردازید. اما شما هنوز هم گاهی اوقات می‌توانید گوگل را از جواب دادن درست عاجز کنید. حتی با استفاده از BERT نیز، ما همیشه کار خود را درست انجام نخواهیم داد. اگر شما به‌ دنبال سؤال «کدام ایالت جنوب نبراسکا است» بگردید، بهترین حدس BERT یک جامعه است که «نبراسکای جنوبی» نامیده می‌شود  (اگر احساس می‌کنید که در کانزاس قرار ندارد، درست می‌گویید). درک زبانی همچنان به‌عنوان یک چالش در حال پیشرفت باقی می‌ماند و همین باعث می‌شود که ما جهت بهبود جستجو انگیزه داشته باشیم. ما همیشه در حال بهتر شدن و تلاش برای یافتن معنا و اطلاعات مفید بیشتری برای جست‌و‌جوهای شما هستیم.

در اینجا یک مثال داریم: یک کاربر در جست‌و‌جوی گوگل می‌نویسد که «یک مسافر برزیلی در سال ۲۰۱۹ برای سفر به آمریکا به ویزا نیاز دارد»، الگوریتم‌های پیشین گوگل نتایج مربوط را به «شهروندان آمریکایی که به برزیل سفر می‌کنند» بازمی‌گرداند. اما با استفاده از BERT، موتور جست‌و‌جو با استفاده از کلمه «به» به درک این موضوع می‌پردازد که این یک سؤال در مورد یک شخص برزیلی است که به آمریکا سفر می‌نماید.

مثال دیگری نیز که توسط گوگل استفاده می‌شود، سؤال «do estheticians stand a lot at work» است که از موتور جست‌و‌جوی گوگل پرسیده می‌شود. ابتدا بر اساس تطبیق کلمه کلیدی «stand» با «stand به‌صورت تنها»، تحلیل آغاز می‌شود و به‌ طبع، نتایج حاصل از آن نیز برای کاربر مفید نخواهد بود. اما با استفاده از BERT، جست‌وجو می‌تواند زمینه کلمه «stand» را مشخص کرده و متوجه شود که این واژه باید با نیازهای فیزیکی یک شغل مرتبط باشد.

مثال آخری نیز سؤال «Can you get medicine for someone pharmacy» است که گوگل دوباره تصدیق می‌کند که در گذشته، به‌طور کامل معنای واقعی این سؤال تغییر می‌کرد و پاسخی عمومی درباره پیچیدن نسخه‌ها به کاربر ارائه می‌گشت. به لطف فناوری BERT، گوگل متوجه می‌شود که «for someone» در این سوال به این معنا است که کاربر می‌خواهد بداند که چگونه نسخه دارویی شخص دیگری را از داروخانه برای وی تهیه نماید.

بیشتر کاربران موتور جست‌وجوی گوگل نمی‌توانند بفهمند که این برنامه از روش جدیدی برای پاسخ به سؤالات آن‌ها استفاده می‌کند. گوگل همیشه در حال تلاش برای بهبود جستجو بوده و این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که از میان میلیاردها جست‌و‌جو که هرروزه از طریق موتور این شرکت انجام می‌شوند، ۱۵ درصد آن‌ها مواردی هستند که گوگل تاکنون تجربه نکرده است. این امر باعث می‌شود که اجرای اصلاحاتی که نیاز به کار بر روی چنین مسائلی دارند، سخت‌تر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید