تحریم شرکت‌های استارتاپی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دولت ایالات متحده - تکفارس 
تحریم شرکت‌های استارتاپی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دولت ایالات متحده - تکفارس 
تحریم شرکت‌های استارتاپی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دولت ایالات متحده - تکفارس 

تحریم شرکت‌های استارتاپی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دولت ایالات متحده

سید محمد معلمی
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 16:36
تحریم شرکت‌های استارتاپی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسط دولت ایالات متحده - تکفارس 

به گزارش تکفارس و نقل از رویترز، به منظور تنبیه دولت چین به خاطر اعمال محدودیت بر جمعیت مسلمان و افزایش تنش حین مذاکرات در حال انجام در واشینگتن، دولت ایالات متحده تعدادی از شرکت‌های استارتاپی این کشور آسیایی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارند را تحریم کرد.

این تصمیم که احتمالاً در آینده با واکنش تندی از سوی چین مواجه خواهد شد، ۲۰ سازمان امنیتی و ۸ شرکت که Hikvision (تولیدکننده دوربین‌های مداربسته)، SenseTime Group Ltd و Megvii Technology Ltd (تولیدکننده فناوری‌های تشخیص چهره) هم جزو آنها قرار دارد را هدف قرار داده است.

تحریم اعمال شده باعث خواهد شد که شرکت‌های چینی نتوانند بدون دریافت مجوز از دولت ایالات متحده از کمپانی‌های آمریکایی خرید کنند. کاری که کشور غربی انجام داده تقریباً مشابه اقداماتی است که علیه هوآوی صورت پذیرفت تا با بهانه تهدید امنیت ملی، از تأثیر آن در تجارت جهانی کاسته شود.

مقامات ایالات متحده مدعی شده‌اند که این تحریم‌ها ربطی به ادامه مذاکرات در حال انجام با چین ندارد اما نشان می‌دهند که دولت دونالد ترامپ حاضر نیست از خطوط قرمزی که برای خودش ترسیم کرده کنار بیاید و به این راحتی‌ها روابط میان دو قطب بزرگ اقتصادی جهان را بهبود بخشد.

دپارتمان تجارت آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد:

شرکت‌هایی که در این لیست از آنها نام برده شده در زمینه نقض حقوق بشر، سوءاستفاده از کمپین‌های سرکوبگرانه دولت چین، بازداشت گروهی افراد و به کارگیری تکنولوژی علیه مردم قزاق، اویغورها و اقلیت‌های مسلمان دخالت داشته‌اند

ویلبر راس (Wilbur Ross) سخنگوی دپارتمان تجاری ایالات متحده می‌گوید:

دولت آمریکا و دپارتمان تجاری هرگونه ظلم و سرکوب اقلیت‌های قومی را در چین نه می‌پذیرد و نه خواهد پذیرفت

لازم به ذکر است که وزارت تجارت چین هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

شرکت Hikvision با ارزش ۴۲ میلیارد دلاری خود را بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل و سخت‌افزار نظارت تصویری می‌داند. SenseTime هم که بیش از ۴٫۵ میلیارد دلار می ارزد و در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده بود، یکی بزرگ‌ترین و مشهورترین کمپانی‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی در سطح جهان است و در نهایت شرکت Megvii که توسط کمپانی تجارت آنلاین علی بابا (Alibaba) حمایت می‌شود و ۴ میلیارد دلار ارزش دارد در تلاش است تا با اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری یک شرکت فروش سهام را در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کند.

دیگر کمپانی‌هایی که در این لیست حضور دارند هم عبارتند از iFlytek (تولیدکننده لوازم مربوط به تشخیص کلام)، Zhejiang Dahua (تولیدکننده وسایل نظارتی)، Xiamen Meiya Pico Information و Yixin Science and Technology Co (تولیدکننده ابزارهای نظارت بر داده‌های دیجیتال).

یکی از سخنگویان Hikvision در ایالات متحده، ضمن محکوم کردن این اقدام دولت ترامپ می‌گوید:

در ماه ژانویه، شرکت ما تصمیم گرفت یکی از سفرای اسبق آمریکا و کارشناس حقوق بشر را استخدام کند تا در مورد امور مربوط به این زمینه کمک حال ما باشد

Hikvision هم در این‌باره ادامه می‌دهد:

علی‌رغم حضور فعال Hikvision در تجارت جهانی، تنبیه این شرکت می‌تواند سایر کمپانی‌ها را نسبت به انجام مذاکره با دولت ایالات متحده دلسرد کند و مطمئناً بر کار شرکای ما و حتی اقتصاد آمریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت

جان هونوویچ (John Honovich)، مؤسس شرکت تولیدکننده دوربین‌های مداربسته می‌گوید که هم Hikvision و هم Dahua از محصولات Intel Corp، Nvidia Corp، Ambarella Inc، Western Digital و Seagate Technology استفاده می‌کنند بنابراین تحریم کردن این شرکت‌ها بر هر دو طرف خسارات مخرب و جبران‌ناپذیری تحمیل خواهد کرد.

قرار دادن هوآوی در لیست شرکت‌های تحریم شده تا کنون آسیب‌های جدی به فروشندگان آمریکایی وارد کرده و حالا این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سخت‌افزارهای ارتباطی و مخابراتی نه آن درآمد سابق را دارد و نه می‌تواند به راحتی گذشته محصولات جدید را به فروش برساند.

رویترز در ماه آگوست اعلام کرد که Hikvision تقریباً ۳۰ درصد درآمد ۷ میلیارد دلاری خود را از طریق فروش محصولات در خارج از چین به دست می‌آورد.

شرکت SenseTime هم از اقدام آمریکا عمیقاً ابراز تأسف کرده و مدعی شده که این تصمیم تمامی قوانین مربوط به مناطقی که در آنها کار می‌کند تا نشان دهد محصولات تولید شده در زمینه هوش مصنوعی هیچ مشکلی ندارند را نقض خواهد کرد.

iFlytek نیز در این‌باره می‌گوید:

قرارگیری نام ما در لیست شرکت‌های تحریم شده ایالات متحده بر فعالیت‌های روزانه ما تأثیر نخواهد گذاشت. ما پیش‌بینی چنین شرایطی را کرده بودیم به همین دلیل تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا همچنان باکیفیت‌ترین محصولات و بهترین خدمات را به مشتریانمان ارائه دهیم

Xiamen Meiya هم ادعا می‌کند که درآمدهای او از راه فروش محصولات در خارج چین کمتر از ۱ درصد کل درآمدش را شامل می‌شد و ضمن اینکه اکثر تأمین‌کنندگان قطعات اولیه هم چینی بودند بنابراین تحریم ایالات متحده خللی در روند فعالیت‌های معمولی او ایجاد نخواهد کرد.

به هر حال و پس از ابلاغ این تصمیم، سهام Hikvision رشد نکرد و سهام Xiamen Meiya هم به میزان ۱٫۶ درصد کاهش یافت. به علاوه، سهام کمپانی آمریکایی Ambarella نیز چند ساعت بعد از تحریم شدن شرکت‌های چینی نامبرده ۱۲ درصد سقوط کرد.

چین اخیراً با محکومیت‌های گسترده کشورهای بزرگ غربی و گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده زیرا کارشناسان برخی ملل متحد مدعی شده‌اند که مراکز متعلق به گروه‌های محلی اویغورها و بعضی مسلمانان در چین با سرکوب شدید روبه‌رو هستند.

پیش از این و در ماه آوریل هم یک گروه دو قطبی از ایالات متحده متشکل از قانون‌گذاران آمریکایی خواست لایحه‌ای را علیه چین تصویب و طی آن نسبت به اقداماتی که ضد حقوق بشر انجام می‌شد، اعتراض کند و در آن لایحه هم مخصوصاً اسامی Hikvision و Dahua را آورده بود.

مایک پمپئو (Mike Pompeo)، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در واتیکان گفت:

وقتی چین قانونی را به صورت یک‌جانبه وضع می‌کند، از شهروندانش می‌خواهد به جای خداوند از دولت تشکر کنند. به همین دلیل است که این کشور بیش از ۱ میلیون مسلمان اویغور را در کمپ‌های موقت قرار داده و کشیشان مسیحی را به زندان می‌اندازد

در ماه آگوست، دولت ترامپ یک قانون تصویب کرد و طی آن از شرکت‌های فدرال خواست زیرساخت‌های مخابراتی خود را از پنج شرکت چینی که هوآوی و Hikvision نیز جزو آنها به شمار می‌رفتند، خریداری نکنند.

این قانون سال گذشته هم در لایحه سازمان امنیت ملی وجود داشت و سبب شد موارد مصرف سرمایه‌های دولت فدرال در زمینه خرید زیرساخت‌های مخابراتی، سرویس‌های نظارت ویدیویی و دوربین‌های مدار بسته از شرکت‌هایی که برچسب تهدید امنیت ملی روی آنها زده شده بود، صورت نپذیرد.

در پایان اشاره کنیم که هوآوی هرگونه همکاری با دولت چین، سازمان‌های نظامی و سرویس‌های اطلاعاتی را رد کرده و تا کنون دادخواستی را علیه دولت ایالات متحده و محدودیت‌هایی که او به وجود آورده، ارائه داده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید