انفجار عظیم مرکز کهکشان راه شیری در ۳٫۵ میلیون سال پیش - تکفارس 
انفجار عظیم مرکز کهکشان راه شیری در ۳٫۵ میلیون سال پیش - تکفارس 
انفجار عظیم مرکز کهکشان راه شیری در ۳٫۵ میلیون سال پیش - تکفارس 

انفجار عظیم مرکز کهکشان راه شیری در ۳٫۵ میلیون سال پیش

پوریا اسدی
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 18:00
انفجار عظیم مرکز کهکشان راه شیری در ۳٫۵ میلیون سال پیش - تکفارس 

اگر می‌توانستیم به نحوی در زمان به ۳٫۵ میلیون سال قبل برگردیم و کهکشان خود را از یک مکان دیگر در جهان مشاهده کنیم، می‌دیدیم که یک انرژی شدید در مرکز کهکشان راه شیری آزاد شده و به فضای اطراف آن سرازیر می‌گردد.

براساس تحقیقات جدیدی که روز دوشنبه برای پیش نمایش پایگاه داده arXiv منتشر گردیده، یک فوران عظیم انرژی از سیاهچاله فوق‌العاده بزرگ مرکز کهکشان راه شیری خارج شده است. این انفجار آنچنان قدرتمند بوده که در پس از فرونشست، حجم عظیمی‌ از گاز را در کهکشان راه شیری آزاد کرده و تأثیر آن در حدود ۲۰۰۰۰۰ سال نوری دورتر نیز احساس شده است.

جوس بلند‌هاوثورن اخترشناس دانشگاه سیدنی و نویسنده اصلی این پژوهش گفت:

“شعله‌های این انفجار بیشتر شبیه به پرتو فانوس دریایی بوده است.” “تاریکی مطلقی را تصور کنید و سپس کسی یک چراغ فانوس دریایی را برای مدت زمانی کوتاه روشن کرده است.

بلند‌هاوثورن تقریبا دو دهه است که این شعله و منشأ آن را تعقیب می‌کند. در سال ۲۰۰۳، او یک باد بزرگ کهکشانی را کشف کرد که از مرکز کهکشان راه شیری بیرون می‌آمد. تحقیقات بعدی این حباب‌های پرتو  و انرژی که از کهکشان خانه ما خارج می‌شود را تأیید کردند و به سیاه چاله بزرگ مرکز کهکشان راه شیری (Sagittarius A) به عنوان عامل این پدیده اشاره نمودند.

در سال ۲۰۱۳ بلند‌هاوثورن و همکارانش اولین اثبات این فوران انرژی را در مجله Astrophysical Journal منتشر کردند. بلند‌هاوثورن برای آزمایش دقیق زمان وقوع انفجار و عوامل موثر بر آن اطلاعاتی را از تلسکوپ‌هابل ناسا جستجو کرد. وقتی او و تیمش جریان ماژلانی را مطالعه کردند، شواهدی را یافتند که توسط یک واقعه بزرگ از مرکز کهکشان راه شیری منشا گرفته شده است.

لیزا کویلی اخترشناس  دانشگاه ملی استرالیا و مدیر اخترفیزیک پروژه  Astro 3D گفت:

انفجار گسترده‌ای از انرژی و تشعشعات از مرکز کهکشان و اجرام اطراف آن ساطع گردیده است. این نتایج نشان می‌دهد که مرکز راه شیری مکانی بسیار پویاتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌کردیم.

محققان اظهار داشتند که این رویداد تقریباً ۳۰۰۰۰۰ سال به طول انجامیده و همزمان با بوجود آمدن نخستین اجداد بشریت روی زمین به وقوع پیوسته است.

اما چرا زمین که تنها حدود ۲۵۰۰۰ سال نوری از مرکز راه شیری فاصله دارد ، توسط این انرژی قدرتمند نابود نشده است؟

بیشتر به خاطر خوش‌شانسی ما بوده است. به نظر می‌رسد که قدرت مخرب این انفجار به صورت ” بالا و پایین ” و نه در سراسر کهکشان روی داده است. این وضعیت باعث نمی‌شود که ما از سیاهچاله غول آسای مرکز کهکشان کاملاً ایمن بمانیم. اما در حال حاضر ، به نظر می‌رسد Sagittarius A آرام شده است.

نتایج این تحقیق در مجله Astrophysical در اواخر سال جاری منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید