آیا گوگل به خرید شرکت Fitbit علاقه‌مند است؟ - تکفارس 
آیا گوگل به خرید شرکت Fitbit علاقه‌مند است؟ - تکفارس 
آیا گوگل به خرید شرکت Fitbit علاقه‌مند است؟ - تکفارس 

آیا گوگل به خرید شرکت Fitbit علاقه‌مند است؟

مسلم رفیعی
۱ مهر ۱۳۹۸ - 23:15
آیا گوگل به خرید شرکت Fitbit علاقه‌مند است؟ - تکفارس 

در ظاهر، به نظر می‌رسد که همه‌چیز در دفتر مرکزی Fitbit در سان‌ فرانسیسکو، جالب است. در طول فصل دوم سال جاری، خبرگزاری Canalys اظهار کرد که این شرکت، تنها از اپل در آمریکای شمالی، ۱/۹ میلیون سفارش را دریافت کرده است. این امر به این شرکت سهمی۲۴/۱ درصدی از بازار قاره آمریکا و همچنین رشدی ۱۸ درصدی را در فروش کالا می‌دهد. اما Fitbit از یک مشکل رنج می‌برد. در حالی که ردیاب‌های تناسب‌اندام این شرکت فروش خوبی دارند، اما این شرکت با رقابتی از جانب محصولات ارزان‌تر شیائومی و هواوی مواجه شده است. این رقابت با تسلط سامسونگ و اپل بر بازار، شدیدتر نیز خواهد شد.

با توجه به کاهش بیش از ۹۰ درصدی سهام این شرکت از سال ۲۰۱۵، رویترز گزارش می‌دهد که Fitbit در حال بررسی فروش دارایی‌هایی خود است. برای رسیدن به این هدف، ظاهراً این شرکت با  مؤسسه بانکداری Qatalyst  Partners گفتگو کرده، تا در مورد برنامه‌ریزی مذاکرات با خریداران احتمالی رایزنی نمایند. در حالی که Fitbit مطمئن نیست که آیا خود این فروش را اداره می‌نماید یا خیر، Qatalyst تلاش کرده‌ تا این شرکت را به بررسی پیشنهادهای بالقوه ترغیب نماید. به هر حال، این بانک سرمایه‌گذار، در آستانه یک روز کاری خوب قرار دارد، بنابراین باید یک خریدار را برای این شرکت پیدا نماید. گزارش شده‌ است که این بانک تلاش کرده‌ تا این تولیدکننده پوشیدنی‌ها را قانع نماید که گوگل به خرید آن، علاقه‌مند خواهد بود.

Fitbit Ionic؛ اولین ساعت هوشمند این شرکت، یک شکست بود. نسخه‌های ارزان‌تر این ساعت یعنی Versa و Versa Lite نیز به بازار عرضه شدند. در حالی که دومی می‌توانست ضربان قلب کاربر را زیر نظر داشته باشد و فعالیت فیزیکی وی را نیز دنبال نماید، اما نمی‌توانست که موسیقی را ذخیره نماید. فروش ضعیف این وسیله ۱۶۰ دلاری، Fitbit را مجبور به کاهش برآوردهای درآمدی خود در سال جاری، از میزان ۱.۵۲ تا ۱.۵۸ میلیارد دلار، به ۱/۴۳ تا ۱/۴۸ میلیارد دلار نمود. جیمز پارک (James Park)، مدیرعامل این شرکت اظهار کرد:

در حالی که Versa Lite نظرات خوبی را از مصرف‌کنندگان دریافت کرده بود، اما ما شاهد بودیم که خریداران مایل به پرداخت هزینه بیشتر جهت دستیابی به ویژگی‌های اضافی، یا به دنبال کاهش قیمت این محصول بودند.

ماه گذشته، Fitbit Versa 2 به‌همراه دستیار صوتی آمازون، امکان ذخیره موسیقی و نیز سیستم پرداخت موبایلی آنلاین، با قیمتی ۲۳۰ دلاری به بازار عرضه شد.

بانک سرمایه‌گذار در Fitbit، در تلاش است تا این شرکت را به سمت ملاقات با گوگل هدایت نماید. آیا گوگل به خرید این شرکت علاقه‌مند است؟ گوگل یک سیستم‌عامل پوشیدنی را جهت استفاده در ساعت‌های هوشمند گوناگون طراحی کرده، اما تاکنون خود اقدام به ساخت یک ساعت هوشمند ننموده است. هر ساله طرفداران سرسخت اندروید، این امید را دارند که گوگل از ساعت‌های هوشمند Pixel رونمایی کند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. در دی‌ماه (ژانویه) گذشته، گوگل مجموعاً ۴۰ میلیون دلار را به شرکت Fossil، جهت تملک برخی از دارایی‌های معنوی آن شرکت پرداخت نمود. این خریدها در واقع مربوط به فناوری‌های متمرکز بر ساعت‌های هیبریدی بودند. این ساعت‌ها وسایلی هستند که ظاهر یک ساعت سنتی را دارند، اما برخی از کارکردهای یک ساعت هوشمند را نیز در خود جای می‌دهند. تکنولوژی خریداری‌ شده، Diana (ترکیبی از دیجیتال و آنالوگ) نام دارد و ساعتی که قرار بود در این ماه به نام Fossil Collider Hybrid Smartwatch HR عرضه شود، انتظار می‌رفت که اولین گجتی باشد که از فناوری Diana استفاده می‌کند. این ساعت همچنین به سیستم‌عامل موبایلی نیز مجهز است.

با فرض علاقه گوگل به این ادغام، این معامله چقدر می‌تواند هزینه داشته باشد؟ ارزش بازار سرمایه فعلی Fitbit، تا حدود ۱/۵ میلیارد دلار خواهد رفت. اما چنین معامله‌هایی همیشه باید شامل یک اقدام برای جلب رضایت  کسانی باشند که سهام این شرکت را در اختیار دارند. با فرض این که گوگل، ۳۰ درصد مبلغ اضافه را برای انجام این معامله پرداخت کند، هزینه خرید Fitbit ممکن است به ۱/۳۷ میلیارد دلار نیز برسد.

طبق گزارش‌های پیشین، گوگل به جذب ۲۰ مهندس شرکت Fossil که در فناوری Diana نیز دخیل هستند، علاقه دارد. خرید Fitbit، مهندسان و کارمندان بیشتری را با مهارت‌های موردنیاز، جهت توسعه Pixel Watch به این غول اینترنتی اضافه می‌نماید. در نهایت، گوگل می‌تواند ردیاب تناسب اندام شرکت Fitbit را به فروش برساند و بدین‌شیوه، برخی از سرمایه‌گذاری‌اش را جبران کند، سپس خود را تبدیل به یک رقیب جدی برای ساعت‌های هوشمند اپل و سامسونگ نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید