حافظه ۶۴ گیگابایتی گوشی‌های آیفون دیگر کافی نیست - تکفارس 
حافظه ۶۴ گیگابایتی گوشی‌های آیفون دیگر کافی نیست - تکفارس 
حافظه ۶۴ گیگابایتی گوشی‌های آیفون دیگر کافی نیست - تکفارس 

حافظه ۶۴ گیگابایتی گوشی‌های آیفون دیگر کافی نیست

مسلم رفیعی
۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - 11:32
حافظه ۶۴ گیگابایتی گوشی‌های آیفون دیگر کافی نیست - تکفارس 

آخرین محصولات آیفون اپل، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. آن‌ها با دوام‌تر و سریع‌تر هستند و همچنین دوربین‌های توانمندتری نیز دارند. در قیمت ۶۹۹ دلاری، آیفون ۱۱ حتی نسبت به آیفون XR سال گذشته که  قیمت‌ پایه ۷۴۹ دلاری داشت، ارزان‌تر است. با این حال، یک چیز تغییر نکرده است: حافظه آیفون‌های جدید، از ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود.

در نگاه نخست، این قضیه نسبتاً خوب است. دو سال پیش، اپل حداقل حافظه را در آیفون ۸، ۸ پلاس و همچنین آیفون ایکس، به ۶۴ گیگابایت ارتقاء داد؛ یک ارتقای مطلوب نسبت به گزینه قبلی ۳۲ گیگابایتی (که این مورد نیز سال‌ها به طول انجامید).

در دوره‌ای که موسیقی و فیلم‌ها در فضای ابری پخش، و عکس‌ها نیز در حافظه‌های ابری ذخیره‌سازی می‌شوند، شما حتی می‌توانید اینطور فکر کنید که ذخیره‌سازی محلی، یک سیستم منسوخ شده است. این استدلال در صورتی معتبر است که اطمینان حاصل کنید که عکس‌های شما به‌طور مداوم در گوگل فوتوز یا آی‌کلود آپلود می‌شوند و همیشه نیز به اینترنت متصل خواهید بود تا از یوتیوب، نت‌فلیکس، اسپاتیفای و یا اپل موزیک استفاده نمایید.

اما بیشتر مردم این کار را نمی‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا فایل‌های خود را به‌صورت محلی (در حافظه خود گوشی) ذخیره نمایند، تا هر وقت که بخواهند، بتوانند به موسیقی و عکس‌های خود دسترسی داشته باشند. لازم نیست که به بازی‌ها نیز اشاره کنیم، که همزمان با قدرتمندتر شدن گوشی‌ها، حجم آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که سرویس اپل آرکید، به‌زودی صدها بازی را پوشش خواهد داد.

به‌طور خاص عکس‌ها، حافظه زیادی را اشغال می‌کنند. با توجه به تمرکز اپل بر بهبود دوربین گوشی‌های خود، می‌توان انتظار داشت که مردم، عکس‌ها و فیلم‌های بیشتری را نیز ضبط نمایند. به‌خصوص با وجود مد شب جدید آیفون ۱۱ و فناوری (دیپ فیوژن) Deep Fusion.

حتی با نرم‌افزار فشرده‌سازی اپل نیز، همچنان مشاهده می‌شود که حالت‌های جدید دوربین گوشی‌های این شرکت و مخصوصاً ویدیوهای ۴K، به فضای زیادی احتیاج دارند. در آیفون XS مکس، یک دقیقه ویدیوی ۴K با نرم فریم ۶۰ بر ثانیه، حدود ۴۰۰ مگابایت از حافظه را استفاده می‌نماید.

اگر استدلال‌های بالا کافی نبودند، یک بحث رقابتی دیگر نیز وجود دارد. نه‌ تنها ۱۲۸ گیگابایت حافظه، یک استاندارد موجود در میان گوشی‌های رقیب آیفون ۱۱ و پرو ۱۱، مانند سامسونگ گلکسی نوت ۱۰، نوت ۱۰ پلاس و یا وان‌پلاس پرو ۷ است، بلکه ظرفیت‌های بالاتر نیز در حال تبدیل شدن به پایه‌ای برای دستگاه‌های میان‌رده مانند Motorola One Zoom هستند، که قیمت خرده‌فروشی پایه آن در مدل ۱۲۸ گیگابایتی، از ۴۵۰ دلار آغاز می‌شود.

تلفن‌های موجود شرکت گوگل نیز دارای حافظه ۶۴ گیگابایتی پایه هستند، اما در صورت خرید گوشی‌های پیکسل ۳، این غول جستجو، امکان ذخیره‌سازی ابری عکس‌ها را به‌صورت نامحدود، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اشتراک سرویس آی‌کلود اپل نیز از ۹۹ سنت در ماه برای ۵۰ گیگابایت حافظه آغاز می‌شود. لازم به ذکر است که تنها ۵ گیگابایت از این فضای ابری، رایگان است.

ارتقاء حافظه به ۱۲۸ گیگابایت در آیفون ۱۱، به‌قدری ناچیز است که اپل تنها ۵۰ دلار برای انجام آن هزینه می‌کند. به نظر می‌رسد که این کار، یک اقدام ساده در رابطه با کاربرانی باشد که می‌‌خواهند سال‌ها از تلفن هوشمند خود استفاده نمایند. زمان آن فرا رسیده که اپل، حافظه ۶۴ گیگابایتی را حذف کرده و استاندارد جدید ۱۲۸ گیگابایتی را در محصولات خویش ارائه دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید