نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بدنبال تصویب قانون مالیات بر ربات - تکفارس 
نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بدنبال تصویب قانون مالیات بر ربات - تکفارس 
نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بدنبال تصویب قانون مالیات بر ربات - تکفارس 

نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بدنبال تصویب قانون مالیات بر ربات

پوریا اسدی
۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - 19:00
نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بدنبال تصویب قانون مالیات بر ربات - تکفارس 

 بیل دیبلاسیو شهردار نیویورک و نامزد دموکرات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ، مالیات بر روبات و بنیان گذاشتن آژانس دولتی برای نظارت بر اتوماسیون را یکی از اهداف خود در صورت برنده شدن اعلام کرده است. دیبلاسیو برنامه خود را در اواخر هفته گذشته در مقاله‌ای برای Wired ارائه داد و آن را به عنوان گزینه‌ای برای درآمد عمومی‌ جهانی (UBI) که از طرف رقیبش اندرو یانگ پشتیبانی می‌شود، توصیف نمود.

برنامه دیبلاسیو یک آژانس جدید به نام آژانس فدرال اتوماسیون و محافظت از کارگر (FAWPA) را ایجاد می‌کند که چگونگی خودکارسازی شغل در شرکت‌ها را اداره می‌نماید. این برنامه شامل حذف مشوق‌های مالیاتی برای اتوماسیون و افزودن فرآیند اجازه‌دهی برای هر شرکتی است که می‌خواهد “اتوماسیون را افزایش دهد تا جای کارگران را بگیرد.”

در همین حال مالیات بر ربات در مورد شرکت‌های بزرگی اعمال می‌شود که شغل‌ها را از طریق اتوماسیون از بین می‌برند بدون اینکه به کارمندان شغل جدید ارائه دهند. این شرکت‌ها باید پنج سال مالیات حقوق و دستمزد را به یک صندوق ویژه پرداخت کنند. این صندوق برای ایجاد نسل جدید پروژه‌های زیرساختی با اشتغال‌زایی بالا و اشتغال جدید در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و انرژی سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیبلاسیو می‌گوید که این طرح با سیستم UBI مشکلات را برطرف می‌کند. (برنامه یانگ سالانه ۱۲۰۰۰ دلار آمریکایی را تضمین می‌کند.) افراد مختلف به دلایل زیادی از UBI انتقاد کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به ترس از تغییر برنامه‌های اجتماعی موجود یا حل مشکلات بزرگتر اشتغال نام برد. دیبلاسیو می‌گوید:

UBI ارزش ذاتی یک شغل را نادیده می‌گیرد و معتقد است که حمایت از زندگی مالی با یک چک ماهانه می‌تواند جایگزین اشتغال شود. در عوض آینده‌ای مملو از کار را تسریع می‌کند.

مالیات بر روبات چند سال است که موجب بحث میان سیاست‌مداران شده است. بیل گیتس در مورد این ایده در سال ۲۰۱۷ بحث کرد و قانونگذاران اروپایی آن را در نظر گرفتند اما در اخر لایحه‌ آن را رد کردند. سایر کاندیداهای ریاست جمهوری نیز قول داده‌اند که فقط با پرداخت مالیات بر روبات به محافظت از کارگران در برابر اتوماسیون کمک کنند. سناتور برنی سندرز و سایر نامزدهای دموکرات از ضمانت شغلی برای آمریکایی‌ها حمایت کرده‌اند. سندرز با انتقاد از UBI در اصطلاحات مشابه دیبلاسیو اظهار داشت که مردم می‌خواهند کار کنند. مالیات بر ربات در حال حاضر کاملاً یک امر فرضی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید