ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد - تکفارس 
ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد - تکفارس 
ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد - تکفارس 

ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد

پوریا اسدی
۴ تیر ۱۳۹۷ - 17:00
ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد - تکفارس 

در آینده، روبات‌ها مسئول غذای شما خواهند بود. ربات‌های باریستا به شما لاته می‌دهند، سرآشپزهای ربات پیتزای شما را آماده می‌کنند و پیک‌های ربات به شما ناهار خود را تحویل می‌دهند.

این روند اکنون شروع به جدی شدن کرده است. چهارشنبه آینده، مدیر اجرایی سیلیکون ولی، آنجلو ورداکاستاس و مهندس مکانیک استیون فرن، درهای یک همبرگر فروشی با نام Creator در سانفرانسیسکو را باز خواهند کرد که در آن یک روبات  برای شما یک همبرگر خوشمزه را فقط با ۶ دلار آماده می‌کند – احتمالا یکی از ارزانترین همبرگرهایی است که در آن منطقه پیدا می‌کنید.

خود ماشین  به اندازه کافی برای  شما جالب خواهد بود. منحنی‌های شفاف و نشانه‌های ظریف طراحی، آن را مانند یک اثر هنری می‌کند و نه یک وسیله ی کثیف که چربی از آن چکه می‌کند. این دستگاه واقعا چشم انداز سازندگان خود را به ارمغان می‌آورد که بر اساس مصاحبه اخیر Wired، “شکل دادن به آینده فست فود” است.

ربات‎های همبرگرساز شغل افراد را نمی‎گیرد بلکه حتی آن را بهبود می‎بخشد - تکفارس 

مشخصات آن چشمگیر است. ورداکاستاس به وال استریت ژورنال می‌گوید که این دستگاه می‌تواند در یک ساعت ۱۲۰ همبرگر آماده کند و کمتر از یک میلیون دلار هزینه دارد. اگرچه این جفت هنوز برنامه ای برای دادن مجوز دستگاه به سایرین نداشته، احتمالا بعد از اینکه رستوران به طور رسمی‌ باز ‌شود، تصمیمات خود را دوباره ارزیابی خواهند کرد.

این دستگاه اوج رویای مادام العمر ورداکاستاس است که آشپزخانه روباتیک آینده را ایجاد کند. دیگر هیچ خبری از پشت و رو کردن خسته کننده و تکراری همبرگر در مقابل یک گریل ، چیزی که او از سن خیلی پایین باید آن را تحمل می‌کرد، وجود ندارد و این کار مدت زمان طولانی – تقریبا یک دهه از نمونه اولیه- و مقادیر قابل توجهی از سرمایه گذاری برای رسیدن به Creator  را در بر گرفته است.

اما یک مسئله مشترک وجود دارد که راه خود را به صحبت‌ها باز کرده است: آیا روبات‌ها شغل‌های ما را از بین می‌برند؟ این یک سوال سخت است که ورداکاستاس  را تحت فشار قرار داده است، و این بسیار واقعی است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، ۱٫۸ میلیون از این ربات‌ها در جهان تا سال ۲۰۲۰ شروع به کار می‌کنند.

و فروشندگان برگر در میان ما به خصوص آسیب پذیرترهستند. وقتی که سوال پرسیده شد که چه کسی از این اتوماسیون شدن ضربه می‌بیند جوئل موکر، مورخ اقتصادی به Futurism گفت:

پاسخ کوتاه این است: افرادی که کارهای خسته کننده، معمولی، تکراری و جسمی ‌دشوار دارند.

اگر این تعریف فروشندگان همبرگر نباشد، نمی‌دانم چه شغل دیگری را تشریح می‌کند.

از نظر صنعت غذا، بازخوردهای زیادی صورت گرفته است. کارگران خدمات مواد غذایی لاس وگاس در ماه می ‌دست به اعتصاب زدند تا اعتراضات خود به ربات‌هایی که شغلشان را قبضه می‌کنند را  نشان دهند.

اما اتوماسیون به یک نیروی غیرقابل توقف تبدیل شده است. بی شمار رستوران فست فود بسیاری از وسایل خود، از دستگاه‌های آماده سازی سالاد گرفته تا کیوسک‌های سلف سرویس را اوتوماتیک کرده اند. این یک روند رو به رشد است که در حال حاضر آینده لذت بردن ما از غذا و آماده سازی آن را شکل می‌دهد.

اما تمام این قضیه عذاب و غم و اندوه نیست. این رستوران چیزی بیش از یک ربات برگر بزرگ ۱۴ فوتی غول پیکر در وسط یک اتاق خالی نیست. کارکنان همچنان باید دستگاه را نگهداری کنند، مواد تازه را دوباره پر کنید، مشتریان را در مورد چگونگی استفاده از آنها آموزش دهند، آنها را در مورد چگونگی انتخاب، پاک کردن و مدیریت فضای خود راهنمایی کنند. با توجه به  Wired، رستوران Creator  به  نه نفر در ساعت‌های پیک خدمات ارائه می‌دهد که به سختی یک نرم در صنایع غذایی فست فود است.

ساده لوحانه است که فکر کنیم که اتوماسیون در برخی موارد منجر به کاهش تعداد کارکنان خدمات مواد غذایی نخواهد شد، اما موقعیت‌های جدید ایجاد شده توسط فناوری‌های در حال ظهور در واقع می‌تواند کمک به کارگران باشد. بسیاری از نقش‌های آنها تغییراتی را تجربه می‌کنند – که حداقل برای کسانی مثل ما و ورداکاستاس که خوش بین هستیم-  برای آنها درب‌هایی جدیدی را باز می‌کند.  استیون فرن یکی از بنیانگذاران Tech Crunch می‌گوید:

به عنوان فرصت‌هایی برای تعمیر دستگاه، مسیری وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای تعمیر و نگه داری پول بیشتری دریافت کنند.

آیا همبرگرفروشی‌هایی مثل Creator مرسوم خواهند شد؟ اظهار نظر در مورد آن در حال حاضر سخت است، Creator  یکی از میلیون‌ها همبرگر فروشی است که در کلانشهرها مشغول به کار هستند. اما این همبرگرفروشی نه تنها باید خود را به عنوان یک مدل کسب و کار قابل اعتماد اثبات کند؛ بلکه باید در قلب کسانی که مخالف چنین خودکار سازی در صنعت خدمات مواد غذایی هستند جای خود را باز کند و این ممکن است حتی دشوارتر هم باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید