دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان به گوگل رد شد - تکفارس 
دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان به گوگل رد شد - تکفارس 
دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان به گوگل رد شد - تکفارس 

دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان به گوگل رد شد

محمدرضا داوری
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - 13:31
دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان به گوگل رد شد - تکفارس 

پیشنهاد دریافت مالیات از تبلیغ دهندگان ایرانی به گوگل که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای اصلاح قانون بودجه ۹۹ مطرح شده بود در کمیسیون تلفیق رد شد.

در این طرح پیشنهادی که از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده بود پیشنهاد دریافت عوارض ۵۰ درصدی از شرکت‌های ارائه دهنده تبلیغات ایرانی به گوگل و سایر سامانه‌های آنلاین خارجی فعال مطرح شده بود اما در متن تصویب شده لایحه بودجه ۹۹ که روز گذشته (۱۳ اسفندماه) برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال گردید. از پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها در این زمینه خبری نبود.

براساس بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ بودجه ۹۹ کل کشور، کاربران (اپراتورهای) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (۱۰) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات ذکر شده، دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز کنند. آنطور که کمیسیون تلفیق تعیین کرده است درآمد حاصله از قیمت هر پیامک متناسب با وصول تا سقف هزار میلیارد ریال جهت انجام امور معلولان و کودکان خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش پیشنهادی خود معتقد بود که شرکت گوگل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب‌وکار برای تبلیغات دریافت می‌کند و طبق برآوردهای به دست آمده این مرکز اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان به شرکت گوگل برساند، سالانه این شرکت از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. به همین دلیل می‌توان از شرکت‌هایی که در سامانه‌های برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود می‌پردازند، عوارض دریافت نمود.

این پیشنهاد طی هفته‌های گذشته با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری و اطلاعات رو‌به‌رو شد. به اعتقاد آنها اخذ مالیات ۵۰ درصد مانع جدیدی برسر راه کسب‌وکارهای آنلاین دراین حوزه است و باعث می‌شود تا شرکت‌هایی که به صورت شفاف در این زمینه فعالیت می‌کنند مجبور به پنهان‌کاری و فعالیت غیرشفاف شوند.
به نظر برخی دیگر مطرح کردن چنین پیشنهادی در این زمان که ایران با گوگل ارتباطی ندارد، باعث تعجب است و فقط کار را برای شرکت‌های این حوزه سخت‌تر می‌کند.

البته این مخالفت‌ها تنها از سوی کسب‌وکارها و سرویس‌دهندگان خدمات آگهی‌های دیجیتال نبود و حتی مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با این پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مخالفت کردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید