جنجال‌های پیرامون Google Discover - تکفارس 
جنجال‌های پیرامون Google Discover - تکفارس 
جنجال‌های پیرامون Google Discover - تکفارس 

جنجال‌های پیرامون Google Discover

مسلم رفیعی
۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - 11:30
جنجال‌های پیرامون Google Discover - تکفارس 

براساس گزارشی که توسط BuzzFeed News در تاریخ ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) منتشر شده، محتوای Google Discover در برخی موارد تغییرات آب‌وهوایی را رد کرده است.

حدود یک سال پیش، گوگل یک ابزار بروزشده را جهت تنظیم محتوای برنامه‌ها و صفحه اصلی مرورگر تلفن‌های همراه خود منتشر کرد؛ بله، The Discover. گوگل در اعلامیه زمان عرضه این ابزار نوشت:

کاوش موارد مورد علاقه شما، اکنون آسان‌تر از همیشه شده است.

BuzzFeed News با هشت نفر از کاربرانی که مقالات ردکننده علم هواشناسی را مشاهده کرده بودند، مصاحبه نمود. هرکدام از افرادی که با آن‌ها مصاحبه شده بود، یا در یک زمینه‌های مرتبط کار می‌کردند یا اینکه به تغییرات آب‌وهوایی علاقه‌مند بودند.

مطالبی که کاربران گزارش داده‌اند دارای عناوینی مانند: «دانشمندان تأیید کرده‌اند که انسان‌ها مسئول تاریخ ۲۰۰۰۰ ساله گرم شدن کره زمین نیستند» هستند. در واقعیت، کوه‌هایی از شواهد و مدارک وجود دارند که طی یک اجماع علمی، انسان را مقصر اصلی تغییرات اقلیمی می‌دانند.

ابزار و خبرخوان جستجوی گوگل باید به کاربران کمک نماید تا اطلاعاتی را پیدا کنند که برای آن‌ها بیشترین استفاده را داشته باشد. این شرکت به کاربران اطمینان می‌دهد که با استفاده از رتبه‌گذاران خارجی، کیفیت جستجو را بررسی می‌کند تا این مهم را که چقدر یک وب‌سایت به افرادی که به دنبال محتوای خاصی هستند، محتوای موردنظر را ارائه می‌دهد و در این راه، تا چه حد به تخصص، تأیید اعتبار و محتوای قابل اعتماد پایبند است، مورد سنجش قرار دهد. صفحه جستجوی گوگل یکی از پرترافیک‌ترین وب‌سایت‌های جهان به شمار می‌رود.

دیدن مطالب نادرست یا فریبنده درباره تغییرات آب‌وهوا، آن‌هم در یک پلتفرم قابل اعتماد مانند گوگل، می‌تواند در بهترین حالت موجب تعجب و در بدترین حالت، اطلاعات نادرست را ترویج دهد. اچ. کورتیس اسپالدینگ (H. Curtis Spalding)، استاد محیط‌زیست در دانشگاه براون؛ که پیش‌تر نیز به‌عنوان مدیر منطقه‌ای در آژانس حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کرده، به BuzzFeed News گفته بود:

وقتی که در Discover یک وبلاگ را دیدم که تغییرات آب‌وهوایی را انکار می‌کرد، ابتدا کاملاً گیج شدم.

اسپالدینگ بر روی یک محتوا که ظاهری قابل اعتماد داشت کلیک کرده بود و سپس، مطالب مشابهی (نقض کننده تغییرات آب‌وهوایی) در خبرخوان او ظاهر شده بودند.

نکته قابل توجه در رابطه با Google Discover این است که این مقوله، از مبحث جستجو جدا است. کاربران این سرویس که به موضوعاتی مانند گرم‌شدن کره زمین علاقه داشتند، پیوندهایی مرتبط با وب‌سایت‌های انکارکننده این موضوعات را دریافت کرده بودند.

تحمیل محتوای نادرست به کاربران دقیقاً همان تصویری نیست که گوگل بخواهد آن را به جامعه نشان دهد. این شرکت برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، ابتکارعمل‌هایی را از خود نشان داده است. سال گذشته، گوگل میزان کربن در شهرهای مختلف را تخمین می‌زد و در سال ۲۰۱۷، متعهد شد که انرژی مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تهیه نماید. تا سال بعد، این شرکت از این هدف نیز فراتر رفته بود. گوگل طی یک پست وبلاگ در خردادماه (ژوئن) نوشت:

این شرکت به تصمیم‌های فراسازمانی خود افتخار می‌نماید.

با این حال، گوگل در اوایل سال جاری به دلیل حمایت مالی از کنفرانسی در رابطه با انکار تغییرات آب‌وهوایی، تحت فشار قرار گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید