معرفی اولین پردازنده میان‌رده ساخت سامسونگ با مودم ۵G - تکفارس 
معرفی اولین پردازنده میان‌رده ساخت سامسونگ با مودم ۵G - تکفارس 
معرفی اولین پردازنده میان‌رده ساخت سامسونگ با مودم ۵G - تکفارس 

معرفی اولین پردازنده میان‌رده ساخت سامسونگ با مودم ۵G

سید محمد معلمی
۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - 17:00
معرفی اولین پردازنده میان‌رده ساخت سامسونگ با مودم ۵G - تکفارس 

پس از رونمایی از دو گوشی معمولی ۵G و یک گوشی تاشو ۵G، سامسونگ امروز پردازنده جدید خود که یک مودم ۵G دارد را معرفی کرد تا رسماً از این نظر رقیب کووالکوم به حساب بیاید. اگزینوس ۹۸۰ (Exynos 980) لزوماً یک تراشه فوق پیشرفته که بتواند جا پای اگزینوس ۹۸۲۵ بگذارد نیست بلکه مکملی خواهد بود تا قابلیت اتصال به شبکه نسل ۵ ارتباطات را به گوشی‌های بیشتری بیاورد.

هدف سامسونگ از تولید این پردازنده، استفاده از آن در گوشی‌های میان‌رده سال ۲۰۲۰ است تا خریداران این دستگاه‌ها هم بتوانند از سرعت بالای سریع‌ترین اینترنت تاریخ بهره‌مند شوند. احتمالاً اواخر سال جاری یا اوایل سال آتی میلادی تولید انبوه اگزینوس ۹۸۰ آغاز خواهد شد. بر این اساس، باید منتظر حضور این تراشه در گوشی‌های ارزان‌تر از گلکسی A90 5G باشیم که با پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ و یک مودم جداگانه اسنپدراگون X50 با قیمت ۷۵۰ دلار به فروش می‌رسد.

بر خلاف سایر پردازنده‌های موجود که توسط کووالکوم تولید شده‌اند، اگزینوس ۹۸۰ یک مودم ۵G درون خود دارد تا از نظر فضا داشتن برای سایر قطعات، مشکلی گریبان‌گیر این کمپانی کره‌ای نشود و هم ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد و هم انرژی مصرفی گوشی‌ها را کم و در نهایت سرعت عملکرد آنها را بیشتر کند. این فناوری به خریداران دستگاه‌های سری گلکسی A اجازه می‌دهد صاحب گوشی‌هایی شوند که منبع نیروی قوی دارند و بسیار سریع هستند.

 

سامسونگ برای ساخت این پردازنده از فرآیند ۸ نانومتری و فناوری FinFET بهره برده و در آن دو CPU هشت هسته‌ای فوق سریع Cortex-A77 و شش CPU هشت هسته‌ای متعادل Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی Mali-G76 را قرار داده است تا هم انرژی کمتری استفاده شود و هم سرعت گوشی بالا باشد. یک واحد پردازشگر نورونی (NPU) هم به کار رفته تا فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی را صورت دهد. در مورد مودم ۵G هم بگوییم که می‌تواند از سرعت ۲٫۵۵ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کرده و از اشعه ۶ گیگاهرتزی استفاده کند و از توانایی‌های اینترنت LTE 4G نیز بهره ببرد. به عبارت دیگر، در گوشی‌هایی که اگزینوس ۹۸۰ به کار رفته، هم سرعت ۴G بیشتر خواهد بود و هم سرعت ۵G.

در پایان اشاره کنیم که تراشه ساخت سامسونگ می‌تواند از لنزهای ۱۰۸ مگاپیکسلی و نمایشگرهای +WQHD (یا با رزولوشن ۱۴۴۰*۳۳۶۰ پیکسلی) پشتیبانی کند و این فرصت را به وجود بیاورد تا بتوانیم ویدیوهایی با کیفیت UHD 4K ضبط کنیم. بر این اساس، به نظر می‌رسد باید در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی عظیم در گوشی‌های میان‌رده بازار باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید