اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ در پردازش چندهسته‌ای از اسنپدراگون ۸۸۸ سریع‌تر است - تکفارس 
اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ در پردازش چندهسته‌ای از اسنپدراگون ۸۸۸ سریع‌تر است - تکفارس 

اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ در پردازش چندهسته‌ای از اسنپدراگون ۸۸۸ سریع‌تر است

حامد شهرزاد
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 20:00
Exynos-1080

رونمایی سامسونگ از اگزینوس ۱۰۸۰ تعجب‌آور بود زیرا به‌طور غیرمنتظره‌ای اعلام شد. به‌زودی متوجه شدیم که این تراشه، تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ که تراشه‌ای پرچم‌دار به شمار می‌رود، انتظار از آن زیاد است و در سری Galaxy S21 به کار خواهد رفت، نیست بلکه یک تراشه میان‌رده است که در چندین دستگاه شرکت ویوو (Vivo) از آن استفاده خواهد شد.

بااین‌حال، میان‌رده بودن تراشه اگزینوس ۱۰۸۰ این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که سامسونگ تولیدکننده آن است. بنابراین و به‌طورمعمول، مقایسه‌هایی با اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس انجام شده است که در آن اگزینوس ۱۰۸۰ یک پیروز برجسته بود و این ما را به این تراشه بسیار امیدوار می‌کند زیرا سامسونگ برای رسیدن به قدرت تراشه‌های اسنپدراگون با مشکل روبرو بوده است.

پس از مقایسه‌های اولیه بین تراشه‌های نسل‌های قدیمی، اخبار مربوط به مقایسه‌ها تا امروز بسیار کم بود. امروز، مشخص شد که اگزینوس ۱۰۸۰ در داخل یک دستگاه ویوو X60 (نام رمز: V2047A) استفاده شده است و در آزمون گیکبنچ (Geekbench) 5 نشان داده شده است و نتایج به‌دست‌آمده حداقل برای تراشه‌ای که حتی پرچم‌دار هم نیست. چشمگیر بوده است.

اگزینوس ۱۰۸۰ استفاده‌شده در ویوو X60 اسنپدراگون ۸۸۸ را در پردازش چندهسته‌ای شکست داده است

در آزمون گیکبنچ ۵، اگزینوس ۱۰۸۰ در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز ۸۸۸ و در آزمون چندهسته‌ای امتیاز ۳۲۴۴ را کسب کرده است. عملکرد تک‌هسته‌ای این تراشه مشابه اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس است درحالی‌که عملکرد چندهسته‌ای موفق به امتیاز بهتری شده است. در حقیقت، عملکرد چندهسته‌ای این تراشه حتی از اسنپدراگون ۸۸۸ هم بهتر شده است که در اخبار اخیر در یک آزمون چندهسته‌ای امتیاز ۲۹۱۶ را کسب کرده است. شما می‌توانید بنچمارک به اشتراک گذاشته‌شده توسط Rootmygalaxy را مشاهده کنید.

Vivo-X60-Geekbench

اگر بخواهیم مشخصات فنی این تراشه را بررسی کنیم، اگزینوس ۱۰۸۰ با استفاده از معماری ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده است و دارای یک هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز به همراه چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز است. همچنین تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G78 ARM که دارای ۱۰ هسته است استفاده می‌کند. اگزینوس ۱۰۸۰ از حافظه رم LPDDR4X و LPDDR5، فضای ذخیره‌سازی UFS 3.1، پشتیبانی از دوربین تا ۲۰۰ مگاپیکسل و صفحه‌نمایش با نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. جدیدترین چیپست اگزینوس نیز به NPU اختصاصی مجهز است که برای انجام سریع‌تر پردازش هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری بسیار مناسب است. این تراشه یک مودم ۵G یکپارچه را به همراه دارد که از فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave 5G پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، این تراشه از ویژگی‌هایی مانند GPS، وای فای ۶، بلوتوث ۵.۲، ضبط فیلم تا ۴K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و پخش فیلم ۴K HDR10 پلاس برخوردار است. در زمان نوشتن مقاله، هیچ دستگاه گلکسی سامسونگ با تراشه اگزینوس ۱۰۸۰ معرفی نشده است اما با توجه به اینکه این تراشه، یک تراشه قدرتمند میان‌رده است، انتظار می‌رود این شرکت از تراشه خود در سری گوشی‌های هوشمند گلکسی نیز استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.