فیسبوک به صورت آزمایشی شمارنده لایک‌ها را از نسخه اندروید خود حذف کرد - تکفارس 
فیسبوک به صورت آزمایشی شمارنده لایک‌ها را از نسخه اندروید خود حذف کرد - تکفارس 
فیسبوک به صورت آزمایشی شمارنده لایک‌ها را از نسخه اندروید خود حذف کرد - تکفارس 

فیسبوک به صورت آزمایشی شمارنده لایک‌ها را از نسخه اندروید خود حذف کرد

مهدی داوری
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - 15:30
فیسبوک به صورت آزمایشی شمارنده لایک‌ها را از نسخه اندروید خود حذف کرد - تکفارس 

در اوایل سال جاری اپلیکیشن اینستاگرام به صورت آزمایشی شروع به پنهان کردن شمارنده لایک‌های پست‌ها کرد. اینستاگرام تصمیم گرفت تا کاری کند که فالورها نتوانند تعداد لایک‌های هر پست را ببینند. این حرکت اینستاگرام در واقع بخشی از پروژه‌ای برای از بین بردن بازارهای کاذبی مثل خرید و فروش لایک و یا رقابت بین برندها است. گزارش‌های حاکی از آن است که این حرکت اینستاگرام و گسترش دادن آن در بازارهای مختلف خود در آزمایش‌های اولیه نتایج بسیار مطلوب و مثبتی داشته است و حالا بعد از این کار اینستاگرام شرکت مادر این اپلیکیشن یعنی کمپانی قیسبوک نیز تصمیم گرفته است که این ویژگی یعنی پنهان کردن تعداد لایک‌ها را در برنامه خود آغاز کند و از این پس فالورها نتوانند تعداد لایک‌های هر پست را ببینند.

جین منچون وون (Jane Manchun Wong) یکی از افرادی است که با استفاده از روش مهندسی معکوس روی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف ویژگی‌هایی که هنوز منتشر نشده است را پیدا می‌کند و در اینترنت منتشر می‌کند.

حالا طبق جدیدترین مهندسی معکوس معلوم شده است که برنامه اندرویدی فیسبوک ویژگی دارد که باعث می‌شود شمارنده تعداد لایک‌ها از دید مخاطبین و فالورها پنهان شود. دقیقا شبیه به همان چیزی که در اینستاگرام شاهد آن هستیم.

این کار فیسبوک به آن معنی است که کاربران تنها می‌توانند ببینند که چه افرادی نسبت به پست آن‌ها عکس‌العمل داشته است. البته هنوز شمارنده بخش کامنت‌ها اپلیکیشن فیسبوک فعال است.

این ویژگی برای مقابله با اذیت و آزارهای پروفایل‌های جعلی است و مشکلاتی است که آن‌ها برای کاربران به وجود می‌آورند و از طرفی میز بخش از تلاش برای پروژه Digital wellbeing به شمار می‌رود.

تحقیقات نشان می‌دهد که درگیری‌های مجازی مانند بازخوردهای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به مرور روی ذهن مخاطب تاثیرات مخربی بگذارد.

عدم وجود مواردی مثل لایک بدون شک می‌تواند تعامل‌های واقعی را رشد بدهد و از تعامل‌های مجازی خارج شود.

اینستاگرام و شروع کار آن می‌تواند وجود چنین مشکلاتی را تصدیق کند. با این وجود به نظر می‌رسد که این ویژگی هنوز در ابتدا کار است و فیسبوک باید راه نسبتا طولانی برای اضافه کردن این ویژگی را طی کند. با توجه به اینکه اینستاگرام نیز متعلق به فیسبوک است منطقی است که حذف عکس‌العمل‌هایی مثل لایک به اپلیکیشن فیسبوک نیز برسد.

اما باید ببینیم که فیسبوک چگونه این تغییرات را به اپلیکیشن خود اعمال می‌کند و چه زمانی قصد دارد به طور رسمی آن را معرفی کند.

مهمترین مسئله بازخورد مشاغل مختلف و برندها نسبت به این کار فیسبوک خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید