علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هوآوی ضرر زیادی نکرده است - تکفارس 
علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هوآوی ضرر زیادی نکرده است - تکفارس 
علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هوآوی ضرر زیادی نکرده است - تکفارس 

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هوآوی ضرر زیادی نکرده است

سید محمد معلمی
۳ شهریور ۱۳۹۸ - 14:30
علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هوآوی ضرر زیادی نکرده است - تکفارس 

وقتی که دپارتمان تجارت ایالات متحده در ماه می، نام هوآوی را در لیست شرکت‌های تحریمی خود قرار داد، همه فکر می‌کردند این کمپانی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد چرا که بالأخره نمی‌توانست قطعات مورد نیازش را از کووالکوم، گوگل، مایکرون، ARM و سایر کمپانی‌های آمریکایی خریداری کند بنابراین همه پیش‌بینی‌ها دال بر این بود که ۲۰۱۹ سال فاجعه‌باری برای کمپانی چینی خواهد شد. همه این اتفاقات در حالی قرار بود رخ دهد که هوآوی در سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۲۰۶ میلیون گوشی را در سرتاسر جهان به فروش برساند تا پس از سامسونگ و اپل رده سوم را در اختیار بگیرد. این آمار درخشان در سه‌ماهه اول امسال هم ادامه‌دار بود و هوآوی توانست با افزایش ۵۰٫۳ درصدی بیش از ۵۹ میلیون گوشی را بفروشد. همین رکورد باعث شد تا بسیاری تحلیلگران اذعان کنند که تا پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹، هوآوی صدرنشین خواهد شد و جای سامسونگ را خواهد گرفت.

در همین موقع بود که علی‌رغم فروش ۵۹ میلیون دستگاه دیگر در سه‌ماهه دوم و مجموع ۱۱۸ میلیون گوشی در نیمه اول سال ۲۰۱۹، لیست شرکت‌های تحریمی منتشر شد و در کمال ناباوری اسم هوآوی در میان آنها به چشم می‌خورد. در ادامه، قبول کردن این موضوع که آمار فروش کمپانی چینی به تدریج کاهش خواهد یافت، تقریباً کار آسانی شده بود و حتی خودِ شرکت هم در ماه ژوئن به آن اعتراف کرد. اما حالا باید ببینیم این کمپانی چه‌قدر متضرر شده و اصلاً آیا تحریم‌های آمریکا بر فروش او تأثیرگذار بوده‌اند یا خیر؟. به طور کلی، هوآوی همچنان در حال تولید و عرضه گوشی‌هایی است که از اندروید به عنوان سیستم عامل بهره می‌برند و اواخر هفته گذشته نیز خبر از معرفی پردازنده جدید خود به نام کایرین ۹۹۰ داد که در آن بهترین هسته مخصوص تراشه‌ها یعنی Cortex-A77 به کار رفته است. این شرکت مجوز ARMv8 دارد و این یعنی می‌تواند تراشه‌های کایرین ۹۹۰ و تراشه مبتنی بر هوش مصنوعی Ascend 910 را معرفی کند. هوآوی مدعی شده که پردازنده‌های تولید شده با فرآیند ۷ نانومتری، قدرتمندترین چیپ‌ست‌های بازار به شمار می‌روند که البته به خاطر ممنوعیت اعمال شده از سوی آمریکا، نتوانست دیگر از این شیوه طراحی بهره ببرد.

در ماه ژوئن اما، بنیان‌گذار و مدیرعامل هوآوی آقای رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei) اعلام کرد که تحریم‌های ایالات متحده باعث کاهش ۳۰ میلیارد دلاری درآمد این شرکت خواهد شد ولی یکی دیگر از مدیران این کمپانی چینی به نام اریک ژو (Eric Xu) چیز دیگری می‌گفت. او ادعا کرد که گروه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان محصولات هوآوی که بر فروش گوشی‌ها نیز نظارت دارد، خبر داده که آمار بهتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسید ولی با این وجود، باز هم احتمال ضرر ۱۰ میلیاردی وجود دارد. این بخش از کمپانی چینی، سال گذشته و در نیمه اول امسال به ترتیب ۴۹٫۲ میلیارد و ۳۱٫۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

اما پس از اینکه نام هوآوی در لیست شرکت‌های تحریمی جای گرفت، ایالات متحده فرصتی ۹۰ روزه به او داد تا بتواند با کمپانی‌های آمریکایی مدنظر خود معاملاتش را ادامه دهد. این اتفاق باعث شد تا گوگل، مایکروسافت و شرکت‌هایی نظیر آنها، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای محصولات هوآوی منتشر کنند و سایر کمپانی‌ها هم سخت‌افزارها و تجهیزاتشان را به او بفروشند. با پایان این فرصت سه ماهه، دپارتمان تجارت باز هم فرصت را به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید کرد ولی این اقدام زیاد به مذاق اریک ژو خوش نیامده زیرا وی آن را بی‌فایده توصیف و اعلام کرد که کارکنان این شرکت مشکلی با کار کردن در شرایط تحریم ندارند.

انتظار می‌رود که ماه بعد، از گوشی‌های خانواده هوآوی میت ۳۰ رونمایی شود که امکان دارد در آن از سیستم عامل جدید این شرکت موسوم به HarmonyOS استفاده گردد. احتمالاً در این دستگاه‌ها شاهد نمایشگر ۶٫۷ اینچی AMOLED باشیم که در کناره‌های آن هم حتی پنل LED کشیده شده است. این نوع طراحی باعث خواهد شد تا به سختی نوارهای مشکی کناری دیده شوند. ضمن اینکه در قاب پشتی هم دوربین چهارگانه قرار خواهد گرفت که یکی از سنسورها ToF خواهد بود تا بتواند در گرفتن تصاویر پرتره و بوکه به کاربران کمک کند. در نهایت، ظرفیت باتری یکی از این دستگاه‌ها شاید ۴۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت باشد. پس از رونمایی از این گوشی‌ها، منتظر معرفی گوشی تاشو هوآوی موسوم به میت ایکس (Mate X) در ماه نوامبر خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید