گوگل، فیسبوک و آمازون طی هفته آینده در دادگاه علیه مالیات دیجیتال فرانسه شهادت می‌دهند - تکفارس 
گوگل، فیسبوک و آمازون طی هفته آینده در دادگاه علیه مالیات دیجیتال فرانسه شهادت می‌دهند - تکفارس 
گوگل، فیسبوک و آمازون طی هفته آینده در دادگاه علیه مالیات دیجیتال فرانسه شهادت می‌دهند - تکفارس 

گوگل، فیسبوک و آمازون طی هفته آینده در دادگاه علیه مالیات دیجیتال فرانسه شهادت می‌دهند

مسلم رفیعی
۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - 13:00
گوگل، فیسبوک و آمازون طی هفته آینده در دادگاه علیه مالیات دیجیتال فرانسه شهادت می‌دهند - تکفارس 

بر اساس گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، گوگل، فیسبوک و آمازون قرار است که در هفته آینده، شواهد خود را علیه مالیات دیجیتال فرانسه، به دادگاه ارائه دهند. در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۸ (۱۲ ژوئیه)، مجلس سنای فرانسه، تعرفه‌ای ۳ درصدی را بر شرکت‌های بزرگ فناوری که در فرانسه به ارائه خدمات می‌پردازند، اعمال کرد. همزمان با این موضوع، دولت ترامپ اعلام کرده بود که تحقیقاتی را صورت می‌دهد تا ببیند که  آیا این اقدام، به تبعیض نسبت به شرکت‌های آمریکایی منجر می‌شود یا خیر.

مالیات دیجیتال، بر شرکت‌هایی که حداقل ۷۵۰ میلیون یورو درآمد جهانی دارند و همچنین ۲۵ میلیون یورو از این درآمد را از طریق فروش دیجیتال در فرانسه به دست می‌آورند، وضع می‌شود. تحقیقات ایالات متحده در مورد قوانین جدید فرانسه توسط رابرت لایتهایزر (Robert Lighthizer)، نماینده تجارت ایالات متحده انجام خواهد شد. این کاوش، از نوع ۳۰۱ خواهد بود؛ همانی در سال گذشته باعث شد تا تعرفه‌ها بر کشور چین اعمال شوند.

در شهادت کتبی گوگل، نیکلاس برامبل (Nicholas Bramble) مشاور سیاست تجاری این شرکت، اظهار کرده بود که مالیات دیجیتال فرانسه، تهدیدی برای سازمان عملیات و توسعه همکاری اقتصادی (OECD) به شمار می‌رود. برامبل گفت:

این یک حرکت ناگهانی از قوانین مالیاتی قدیمی است که به طور انحصاری، زیر مجموعه‌ای از مشاغل را مورد هدف قرار می‌دهد. مقامات دولت فرانسه بارها و بارها تأکید کرده‌اند که DST  (اداره نظارت سرزمینی)، شرکت‌های فناوری‌محور خارجی را مورد هدف قرار می‌دهد.

پس از آنکه دفتر نمایندگی تجارت آمریکا (USTR) تحقیقات خود را اعلام کرد، فیسبوک نیز اظهار نمود که سیاست‌های مالیاتی، باید اطمینان لازم را جهت فعالیت شرکت‌ها، چه در داخل و چه در خارج فراهم سازند.

فیسبوک در بیانیه خود اظهار کرد که:

ما همچنان از رویکردهای چندجانبه همانند آنچه که در OECD انجام می‌شود، پشتیبانی می‌کنیم. شرکت ما از رویکرد USTR جهت بررسی اقدامات یک‌جانبه تبعیض‌آمیز در رابطه با شرکت‌های آمریکایی، که باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود، استقبال می‌نماید.

آمازون به رویترز گفت که مالیات فرانسه می‌تواند برای مدل‌های تجاری مشابه این شرکت، مشکل ایجاد نماید. بنا بر گزارش‌ها، شورای صنعت فناوری اطلاعات که نماینده‌های آمازون، فیسبوک، اپل، گوگل و سایرین نیز در آن حضور دارند، قرار است که در روز دوشنبه در دادگاه، علیه تعرفه‌های مالیاتی کشور فرانسه شهادت دهد.

لایتهایزر در بیانیه ماه گذشته خود گفته بود که:

ایالات متحده بسیار نگران است که مالیات خدمات دیجیتال کشور فرانسه، در مجلس این کشور به تصویب برسد و این قوانین به‌طور ناعادلانه، شرکت‌های آمریکایی را هدف قرار دهد. رئیس‌جمهور دستور داده است تا درمورد تأثیر این قانون تحقیق شود و تشخیص دهیم که آیا این لایحه، رویکردی تبعیض‌آمیز یا غیرمنطقی را در رابطه با تجارت ایالات متحده در پیش می‌گیرد یا خیر؟

بریتانیا برای اولین بار، در مهرماه (اکتبر) سال گذشته، مالیات مشابهی را وضع  کرد. در آن زمان، وزارت اقتصاد و دارایی دولت انگلستان طی توئیتی اعلام  کرد که این مالیات، بر غول‌های فناوری تأثیر می‌گذارد و استارتاپ‌های این صنعت را شامل نمی‌شود.

اپل و آمازون تاکنون، به درخواست‌های اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید