تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند - تکفارس 
تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند - تکفارس 
تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند - تکفارس 

تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند

مسلم رفیعی
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 08:00
تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند - تکفارس 

همزمان با تلاش اپل جهت ایجاد ویژگی‌های سلامتی بیشتر در محصولات خود، داروساز الی لیلی (Eli Lilly)، هفته گذشته اعلام کرد که برخی از محصولات اپل می‌توانند به شناسایی افراد مبتلا به زوال عقل، کمک نمایند. نتایج اولیه یک آزمایش نشان داد که iPhone ،iPad و Apple Watch، به‌علاوه اپلیکیشن‌های خاص و همچنین دستگاه کنترل خواب Beddit، می‌توانند اختلالات آلزایمر و اختلال خفیف شناختی (MCI) را شناسایی نمایند. این تحقیق توسط شرکت اپل، لیلی و شرکت مراقبت‌های بهداشتی Evidation Health بر روی ۱۱۳ نفر ۶۰ تا ۷۵ ساله و در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای، انجام شده است.

در این مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هر روز، به یک جفت نظرسنجی تک سؤالی، پاسخ دهند. از آزمایش‌شوندگان همچنین درخواست شده بود که وظایف خاصی را در اپلیکیشن‌های مخصوصی، انجام دهند. این وظایف، ضربه زدن سریع بر یک دایره و همچنین کشیدن یک شکل خاص به سمت شی‌ء دیگر را، در بر می‌گرفت. تست‌های دیگر، در مورد توانایی شرکت‌کنندگان در مهارت تایپ و خواندن بود. نتایج این مطالعه در کنفرانس انجمن ماشین‌های رایانه‌ای KDD در آنکوریج ارائه، و مشخص شد افرادی که علائم زوال عقلی دارند، با سرعت کمتری نسبت به دیگران تایپ می‌کنند و بنابراین، پیام‌های متنی کمتری را در یک مدت مشخص ارسال می‌نمایند.

اپل در حال حاضر، ابزارهای افزایش طول عمر را در Apple Watch گنجانده است.

۱۶ ترابایت داده از شرکت‌کنندگان جمع آوری شد و مطالعه نشان داد که دستگاه‌های اپل و برنامه‌های خاص، می‌توانند به نظارت بر علائم مبتلایان به MCI یا دمانس خفیف آلزایمر، تغییرات شناختی مرتبط با MCI، اثربخشی درمان‌ها و همچنین سرعت‌بخشی به روش‌های درمانی جهت تولید دقیق‌تر ابزارهای تشخیصی، کمک نمایند.

نیکی مارینسک (Nikki Marinsek)، اولین نویسنده و دانشمند داده از موسسه Evidation Health، گفت:

در طول چند سال گذشته، ما شاهد بودیم که داده‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده از پوشیدنی‌ها و تلفن‌های همراه، در کنار پزشکان به مردم کمک می‌نمایند تا سلامتی خود را بهتر زیرنظر داشته باشند. ما می‌دانیم که اطلاعات دستگاه‌های هوشمند و برنامه‌های دیجیتال، می‌توانند منجر به بهبود سلامت شوند، اما ما هنوز نمی‌دانیم که چگونه از این اطلاعات، جهت شناسایی و تسریع تشخیص‌ها، استفاده نماییم. نتایج این آزمایش، زمینه را برای تحقیقات آینده فراهم می‌سازد و به همین خاطر، ممکن است که شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی، سریع‌تر از هر زمان دیگری صورت گیرد.

دیواکار راماکریشنان (Divakar Ramakrishnan)، مدیر ارشد دیجیتال و الی لیلی اظهار کردند که:

لیلی بیش از ۳۰ سال است که هدایت مبارزه با بیماری آلزایمر را بر عهده دارد و ما در حال استفاده از ابزارهای سلامت دیجیتال، جهت بهبود زندگی افراد مبتلا به شرایط مزمن و بیماری‌های گوناگون هستیم. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یافته‌های این پژوهش بینش مهمی را در مورد مزایای بالقوه دستگاه‌های پوشیدنی، جهت شناسایی بیماری‌های مزمن مانند MCI، آلزایمر و زوال عقل، در اختیار ما قرار می‌دهند. این یافته‌ها می‌توانند تحقیقات بعدی را به‌دنبال خود بیاورند و در نهایت، ما را قادر می‌سازند تا به ابزارهای غربالگری یا تشخیص زودهنگام ناراحتی‌های عصبی، دست یابیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که گجت‌های پوشیدنی اپل می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها مفید واقع شوند - تکفارس 

اپل قبلاً نیز نشان داده است که می‌تواند ابزارهای سلامتی‌سنج را در Apple Watch به کار گیرد. تابه‌حال، حسگر ضربان قلب، زندگی چند نفر را نجات داده است. یک ویژگی دیگر در سری چهارم ساعت‌های اپل وجود دارد که در واقع، حسگر الکتریکی قلب (ECG) نامیده می‌شود. حالت دوم، ضربان غیرطبیعی قلب را نشان می‌دهد که این اختلال می‌تواند منجر به لخته شدن خون، نارسایی قلبی، سکته مغزی و درنهایت، مرگ شود. این ویژگی سلامتی‌محور، به‌قدری مشهور شده که حتی سامسونگ، آن را در Galaxy Active Watch 2 گنجانده است. به هر حال، مشابه اقدام صورت گرفته در رابطه با ساعت هوشمند اپل، FDA باید مجوز بهره‌برداری از حسگر ECG  شرکت سامسونگ را صادر نماید. در نتیجه، حسگر ECG تا نیمه اول سال آینده، بر روی ساعت جدید Tizen محور (سیستم‌عامل سامسونگ) این شرکت، غیرفعال خواهد بود.

اپل بیانیه‌ای بسیار مختصر را در رابطه با نتایج این پژوهش، منتشر کرده است. میونگ چا (Myoung Cha)، رئیس مشارکت‌های بهداشتی استراتژیک اپل، گفت:

ما از همکاری با لیلی و موسسه Evidation و همچنین حمایت از جامعه تحقیقاتی، خوشحال هستیم، زیرا آن‌ها به‌دنبال کشف نشانگرهای زیستی دیجیتال در رابطه با اختلالات شناختی هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید