توقف فعالیت‌های شرکت Vector به دلیل تغییرات مدیریتی - تکفارس 
توقف فعالیت‌های شرکت Vector به دلیل تغییرات مدیریتی - تکفارس 
توقف فعالیت‌های شرکت Vector به دلیل تغییرات مدیریتی - تکفارس 

توقف فعالیت‌های شرکت Vector به دلیل تغییرات مدیریتی

سید محمد معلمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - 15:03
توقف فعالیت‌های شرکت Vector به دلیل تغییرات مدیریتی - تکفارس 

شرکت آمریکایی و استارتاپی Vector که در زمینه تولید موشک‌های کوچک و ارسال آنها به مدار کره زمین کار می‌کند، روز جمعه خبر داد که به خاطر تغییرات عمده مدیریتی و سازوکارهای مالی، فعالیت‌های خود را متوقف خواهد کرد. مدیرعامل این شرکت آقای جیم کانترل (Jim Cantrell) نیز اخیراً از این شرکت خارج شده و جان گاروی (John Garvey) که قبلاً یکی از هم‌بنیان‌گذاران این کمپانی بود، جای او را گرفته است.

اعمال این تغییرات در حالی آغاز شده که تنها چند روز پیش، نیروی هوایی ایالات متحده با Vector قراردادی ۳٫۴ میلیون دلاری به امضا رساند. حالا این شرکت اعلام کرده که می‌خواهد برنامه‌های پیش‌رو را برای حرکت رو به جلو بررسی کند. Vector در بیانیه‌ای گفت:

تیم اصلی شرکت ما در حال بررسی گزینه‌ها جهت توسعه برنامه پرتاب Vector-R است و در همین حین، از قراردادهای خود با نیروی هوایی آمریکا و سایر آژانس‌های دولتی در برنامه‌هایی نظیر ASLON-45 حمایت می‌کند

کانترل که یکی از اعضای این تیم است و در سال ۲۰۰۲ به تشکیل SpaceX کمک کرد، از سال ۲۰۱۶ و پس از راه‌اندازی Vector در این شرکت حضور دارد. این کمپانی یکی از ده‌ها استارتاپی به شمار می‌رود که تصمیم داشتند ماهواره‌های کوچک را با ساخت فضاپیماهای کوچک‌تر به مدار کره زمین بفرستند. دو موشک اصلی که Vector تصمیم گرفته بود آنها را پرتاب کند Vector-R و Vector-H نامیده می‌شوند که می‌توانستند به ترتیب ۶۰ و ۲۹۰ کیلوگرم وزن را تحمل کنند و به جو کره زمین ببرند.

کانترل ادعا می‌کند که در ابتدا قصد داشت Vector را به نوعی کمپانی تبدیل کند که حکم فست‌فود را در صنعت هوافضا دارد. او می‌گوید:

ما قصد نداریم ماهواره ارسال کنیم بلکه می‌خواهیم موشک‌های جدیدی تولید نماییم. ما امیدواریم که این دو موشک (Vector-R و Vector-H) را تولید و از طریق آنها درآمد کسب کنیم. ضمناً درست مانند مک‌دونالد که غذا تولید می‌کند، ما هم این وسایل مدام را تولید خواهیم کرد

Vector تا دو روز پیش توانسته بود به بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری دست یابد. به علاوه، در زمینه آزمایش موتورهای مختلف و پرتاب موشک به جو زمین نیز فعالیت‌هایی داشته است هرچند نتوانسته هنوز محصولات خود را فضا برساند. پیش از این قرار بود Vector-R در تابستان سال ۲۰۱۸ و از منطقه آلاسکا (Alaska) پایگاه Pacific Spaceport Complex به فضا پرتاب شود ولی هنوز این اتفاق رخ نداده و بعید است اصلاً چنین چیزی صورت پذیرد.

کانترل ادعا می‌کند که به خاطر سایز کوچک موشک‌های ساخته شده توسط Vector، امکان پرتاب آنها از هر قاره و کشوری با کمترین زیرساخت‌ها وجود دارد. این شرکت قبلاً قراردادی امضا کرده بود تا پرتاب‌های خود را خارج از منطقه Mid-Atlantic Regional Spaceport ایالت ویرجینیا انجام دهد. مدیرعامل Vector در مصاحبه سال ۲۰۱۷ خود گفت:

ممکن است یک یا دو پرتاب Wallop را در روز دوشنبه، یک پرتاب Georgia را در روز سه‌شنبه، یک پرتاب Florida را در روز چهارشنبه و یک پرتاب Alaska را در روز پنج‌شنبه انجام دهیم و در روز جمعه استراحت کنیم. با این حساب، باید سایت‌های پرتاب بیشتری پیدا کنیم زیرا این موضوع بسیار مهمی است

در پایان اشاره کنیم که Vector عنوان کرده که در هفته‌های آتی امکان دارد تغییرات بیشتری در این شرکت به وجود بیاید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید