هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 
هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 
هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟

مصطفی اسماعیلیان
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - 20:25
هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

اگر قصد ارتقا هارد دیسک سیستم کامپیوتری خود را داریم یا لزوما می‌خواهیم لپ‌تاپ جدیدی را خریداری کنیم، معیارهای زیادی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه لازم را داشته باشیم. به نظر شما کدام یک از انواع حافظه می‌توانند بهترین عملکرد را در کامپیوترهای شخصی و یا لپ‌تاپ ارائه دهند؟ در این مقاله مزایا و معایب هارد دیسک‌های SSD و SSHD را در کنار هم قرار خواهیم داد تا بهترین گزینه را برای خرید یک حافظه جدید برای کامپیوتر خود بیابیم. با تکفارس همراه باشید.

هارد دیسک SSHD چیست؟

واژه SSHD مخفف عبارت هارد دیسک جامد ترکیبی (solid-state hybrid drive) است. این نوع حافظه ذخیره‌ساز از خانواده هارد‌ دیسک‌های معمول شمرده می‌شود که در ساخت آن، میزان کوچکی از حافظه ذخیره‌ساز جامد بکار رفته است. شاید برای شما جالب باشد، برخلاف هارد دیسک‌های معمول که از پلات‌های چرخشی ساخته شده‌اند، در تولید یک هارد دیسک جامد (SSD) کاملا از تراشه‌های حافظه استفاده می‌شود. این طراحی تقریبا ساختاری شبیه به فلش‌های USB اما در ابعادی بسیار بزرگ‌تر را خواهد داشت.

طبق این تعریف، هارد دیسک SSHD نوعی از حافظه معمول HDD است که ساختاری از هارد دیسک SSD در آن به کار رفته باشد، به همین دلیل نیز به این دسته از حافظه‌ها، ترکیبی گفته می‌شود. سیستم‌عامل‌های مختلف تمام فضای موجود در هارد دیسک SSHD را به عنوان یک حافظه  تفسیر می‌کنند. از این رو، بخش SSD حافظه تنها برای ذخیره موقت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سرعت پردازش دستگاه افزایش یابد. به عبارت دیگر، نگهداری طولانی مدت اطلاعات تنها در بخش مکانیکی هارد دیسک در جریان است.

هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

امروزه هارد دیسک‌های SSD در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند: SATA و NVMe. ظاهر کلی و اندازه هارد دیسک SATA SSD شباهت بسیار زیادی به هارد دیسک‌های HDD لپ‌تاپ دارد که با استفاده از یک کابل SATA به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌شود.

هارد دیسک NVMe نیز نوع جدیدی از هارد دیسک‌های SSD است (به عکس بالا توجه کنید) که تقریبا در اندازه یک آدامس موزی عرضه شده است. این نوع حافظه به درگاه M.2 کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شده و در مقایسه با SATA، سرعت بیش‌تری را ارائه می‌دهد.

هارد دیسک‌های SSHD تنها در نوع SATA تولید می‌شوند که معمولا اندازه‌ای مخصوص لپ‌تاپ خواهند داشت. البته توجه به اندازه، شرط اصلی در خرید این نوع از هارد دیسک‌ها است زیرا بعضی از لپ‌تاپ ها تنها از هارد دیسک‌هایی با ارتفاع ۷ میلی‌متر پشتیبانی می‌کنند، درحالی که ممکن است ارتفاع بعضی از هاردهای SSDH به ۹٫۵ میلی‌متر نیز برسد.

هادر دیسک SSHD یا SSD ؟ کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در تولید حافظه ذخیره‌ساز شاهد هستیم، هنوز هارد دیسک‌های SSD به نسبت HDD از محدودیت‌های بسیاری در میزان ظرفیت حافظه رنج می‌برند. به طوری که حداکثر ظرفیت تولید شده در این دسته از هارد دیسک‌ها تنها به ۴ ترابایت می‌رسد که در مقایسه با قیمت ۷۰۰ دلاری، به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست. حتی قیمت هارد دیسک‌های ۱ ترابایتی SSD نیز چیزی حدود ۱۵۰ دلار خواهد بود، از این رو بسیاری از کاربران ترجیه می‌دهند ظرفیت‌هایی میان ۲۵۰ تا ۵۰۰ گیگابایت را برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود تهیه کنند. البته این رده‌بندی قیمت بر اساس هاردهای SATA است و انواع NMVe قیمتی بسیار گران‌تر را خواهند داشت.

از سوی دیگر، هارد دیسک ۲ ترابایتی SSHD تنها با قیمت ۹۰ دلار عرضه شده است، به همین دلیل نیز بهترین عملکرد را در مقایسه با میزان حافظه ذخیره‌ساز ارائه خواهد داد.

هارد SSHD سرعتی پایین‌تر از یک هارد دیسک SATA SSD دارد، اما با این حال این عملکرد به مراتب سریع‌تر از هارد دیسک‌های HDD است. اساسا اگر ظرفیت بالای هارد و البته قیمت مقرون‌به‌صرفه برای شما اولویت دارد، هارد دیسک SSHD می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای خرید باشد. اما اگر سرعت هارد و پردازش سریع ویندوز جزو معیارهای اصلی شما است، خرید هارد SSD را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

توجه داشته باشید که این انتخاب می‌تواند به نحوه طراحی لپ‌تاپ یا سیستم کامپیوتری شما نیز وابسته باشد.

بهترین هارد برای لپ‌تاپ

اگر لپ‌تاپ شما تنها دارای یک ورودی حافظه است، به میزان ارتفاع و باریک‌بودن هارد دیسک توجه داشته باشید. در این مورد، اگر سرعت بالا برای شما مهم است، یک هارد دیسک SSD تهیه کنید اما اگر به مقدار ظرفیت حافظه بیش‌تر اهمیت می‌دهید، خرید یک هارد دیسک SSHD می‌تواند نیاز شما را برطرف سازد. (البته اگر به دنبال کم‌ترین هزینه برای حافظه لپ‌تاپ خود هستید، بهتر است هر دو گزینه را فراموش کرده و یک هارد دیسک HDD خریداری کنید.)

هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

لازم به ذکر است که هارد دیسک های SSHD شرکت Seagate ، نرم‌افزارهای پرکاربرد را در سیستم به طور هوشمند شناسایی کرده و آن‌ها را در بخش جامد حافظه ذخیره می‌کنند تا عمل بارگذاری و خواندن اطلاعات سریع‌تر انجام شود. از این رو، هارد دیسک‌های SSHD باعث افزایش سرعت بوت ویندوز نیز خواهند شد.

اگرچه ذخیره اطلاعات در بخش داده‌های نهان (cache) هارد دیسک SSHD باعث افزایش ۲ برابری سرعت خواندن اطلاعات می‌شود اما با این حال عملکردی کندتر از هارد دیسک‌های SSD SATA دارد.

هارد SSHD در مقابل SSD | کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

در خرید حافظه ذخیره‌ساز، به اندازه و قرارگیری هارد دیسک در لپ‌تاپ خود دقت داشته باشید. قبل از خرید هارد دیسک جدید، ارتفاع حافظه قبلی خود را یادداشت کنید زیرا برخی از لپ‌تاپ‌ها از هارد هایی با ارتفاع بیش‌تر از ۶ سانتی‌متر پشتیبانی نمی‌کنند.

بهترین هارد برای کامپیوتر

امکان اتصال هزمان چندین هارد دیسک در اغلب سیستم‌های کامپیوتری وجود دارد، از این رو لازم نیست خرید هارد SSHD را در اولویت کار خود قرار دهید. این‌گونه سیستم‌ها معمولا همزمان دارای یک هارد دیسک SSD و یک حافظه معمول HDD هستند. هارد دیسک SSD که ظرفیت کمی را به خود اختصاص داده است، مسئولیت راه‌اندازی و نگهداری فایل‌های سیستم‌عامل را برعهده خواهد گرفت و هارد دیسک HDD به عنوان مکانی برای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها و دیگر فایل‌های حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته همیشه لازم نیست به دنبال یک هارد دیسک اینترنال برای سیستم خود باشید. هارد دیسک‌های اکسترنال نیز می‌توانند به خوبی از پس ذخیره اطلاعات شما بر آیند و البته هیچ محدودیتی نیز در استفاده این‌گونه هارد دیسک‌ها در لپ‌تاپ وجود ندارد. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله ” ۱۰ مورد از بهترین هاردهای اکسترنال سال ۲۰۱۹ ” بیاندازید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از هارد دیسک SSHD این است که برای پیکربندی آن به هیچ نرم‌افزار مخصوصی نیاز نخواهید داشت و تمام اعمال آن بدون درنظر گفتن مکان ذخیره برنامه‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل نیز ذخیره اطلاعات در این نوع هارد دیسک بسیار آسان‌تر از انواع دیگر است.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد این مقاله چیست؟ از نظر شما کدام‌یک از انواع هارد دیسک می‌تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید