وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟ - تکفارس 
وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟ - تکفارس 
وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟ - تکفارس 

وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟

پوریا اسدی
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - 11:00
وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟ - تکفارس 

به نظر نمی‌رسد که مقیاس به اندازه کافی بزرگی برای وزن کل کهکشان‌ها وجود داشته باشد اما اخترشناسان اکنون جرم تقریبی کهکشان راه شیری را محاسبه کرده‌اند.

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی‌هابل و ماهواره Gaia از ESA، محاسبه کرده‌اند که کهکشان ما ۱٫۵ تریلیون توده خورشیدی یا ۱٫۵ تریلیون برابر خورشید وزن دارد. با وجود اینکه ۲۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان وجود دارد، این در واقع تنها بخش کوچکی از جرم کل کهکشان را تشکیل می‌دهد. بیشتر این جرم حتی حاصل از سیاهچاله غول پیکر بزرگ در مرکز کهکشان نیست که وزنی برابر ۴ میلیون توده خورشیدی دارد. این عدد خیلی زیاد بوده اما هنوز تنها بخش کوچکی از آن است.

اکثر این وزن از ماده تاریک تشکیل شده است. ماده تاریک ذرات زیر اتمی هستند که به صورت نظری موجود بوده اما هرگز مشاهده نشده‌اند. ما می‌دانیم که چنین موضوعی باید توضیح دهد که چگونه کهکشان ما و سایر کهکشان‌ها حرکت می‌کنند، اما با وجود تلاش‌های بسیار و مشکلات سد راه، وجود ماده‌ی تاریک هنوز اثبات نشده است. ماده تاریک مانند داربست برای جهان عمل می‌کند، نگه داشتن ستاره‌ها در محل در کهکشان‌های مربوطه.

این برآورد با توجه به حرکت خوشه ستاره‌های کروی (گروهی از صدها هزار ستاره که با هم در نزدیکی مرکز کهکشان قرار می‌گیرند) محاسبه می‌شود.‌هابل و گایا هر دو مشاهده کردند که چگونه این خوشه‌ها تحت تاثیر گرانش قرار می‌گیرند تا تخمینی از چگونگی انباشت توده‌ها را به دست آورند. گایا می‌تواند یک نقشه‌ی بسیار وسیع سه بعدی ایجاد کند در حالی که‌ هابل می‌تواند تنها به یک میدان کوچکتر نگاه کند ولی دورتر را ببیند. این دو باهم توانستند یک نقشه از حرکات ۳۴ خوشه  کروی تا فاصله‌ی ۶۵۰۰۰ سال نوری و ۱۲ خوشه در فاصله‌ی ۱۳۰،۰۰۰ سال نوری را ایجاد کنند.

روئلند ون در مارل از موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور مریلند، در بیانیه‌ای گفت:

دانشمندان می‌توانند از این داده‌ها برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر کیهان شناسی در هنگام انجام محاسبات استفاده کنند. ما می‌خواهیم جرم کهکشان راه شیری را دقیق‌تر بدانیم تا بتوانیم آن را در یک مقیاس کیهان شناسی قرار دهیم و آن را با شبیه سازی کهکشان‌ها در جهان در حال تکامل، مقایسه کنیم. دانستن جرم دقیق کهکشان راه شیری را‌ه‌حلی برای بسیاری از سوالات کیهان شناسی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید