یوزپلنگ MIT، براحتی می‌تواند  پشتک بزند - تکفارس 
یوزپلنگ MIT، براحتی می‌تواند  پشتک بزند - تکفارس 
یوزپلنگ MIT، براحتی می‌تواند  پشتک بزند - تکفارس 

یوزپلنگ MIT، براحتی می‌تواند پشتک بزند

پوریا اسدی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 19:00
یوزپلنگ MIT، براحتی می‌تواند  پشتک بزند - تکفارس 

به عنوان یکی از بزرگترین گربه‌سانان در طبیعت، چه چیزی ترسناک تر از یک یوزپلنگ است؟ یک یوزپلنگ رباتیک و البته. چه چیز جالبتر از یوزپلنگ رباتیک است؟ یک یوزپلنگ رباتیک با توانایی پشتک زدن. این ربات توسط نابغه‌های موسسه فناوری ماساچوست ساخته شده است.

محققان MIT، ربات “Mini Cheetah” را طوری ساخته‌اند که قادر به اجرای مانورهای ورزشی خیره‌کننده است و به طرز شگفت‌انگیزی از ربات پشتک‌زن اطلس شرکت بوستون دینامیک الهام گرفته است. در حالی که وزن ۲۰ پوندی آن تا حدودی کمتر از وزن حیوان واقعی با ۱۰۰ پوند است که بر اساس آن، ربات MIT ساخته شده، اما همچنان بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابر گفته‌ی سازندگان آن، این ربات قادر به حرکت در زمین‌های ناهموار با سرعت دو برابری نسبت  به یک انسان معمولی است. این یوزپلنگ علاوه بر پشتک زدن، میتواند به سمت طرفین و عقب حرکت کند، درجا بچرخد، شانه‌هایش را تکان بدهد و حتی با دیدن برگ‌ درختان مانند یک توله سگ کوچولو هیجان زده شود.

با این حال، در زمانی که MIT نسخه‌ی آزمایشی آن را  نشان داد، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن به شکلی خطرناک‌ترین خصوصیت آن است. در حالی که یوزپلنگ  رباتیک می‌تواند به راحتی لگد زدن و تحت فشار قرار گرفتن را تحمل کند، هنگامی که بر روی زمین می‌افتد، دوباره به راحتی قادر به بازگشت به حالت قبلی است. اگر یک ربات مانند این در یک سناریوی دنیای واقعی مانند انجام وظایف بازرسی، نظارت و یا مأموریت نجات استفاده شود، این یک مهارت حیاتی برای آن خواهد بود.

این تنها روبات یوزپلنگی نیست که MIT توسعه داده است. همانطور که از نام آن بر می‌آید Mini Cheetah دارای یک برادر بزرگتر است که در سال گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت، Cheetah 3 دانشگاه  MIT می‌تواند در زمین‌های ناهموار جهش کند، از پله‌ها با مانع عبور کند، به آرامی بر روی میز پرش کند و هنگامی که تعادلش به هم می خورد به سادگی حالت استاندارد خود را دوباره حفظ کند.

هیچ حرفی در مورد اینکه آیا MIT قصد دارد تا Mini Cheetah را تجاری سازد یا خیر، وجود دارد، اگر شما به این نوع از ربات‌ها علاقه‌مند هستید در بازار ربات‌های چهار پای دیگری نیز وجود دارد.  در صورتی که MIT تصمیم بگیرد که این سرمایه گذاری سودآور خواهد بود، ما برای خرید یکی از این ربات‌ها هیجان‌زده خواهیم بود.

به نظر شما در چه زمینه‌هایی می‌توان از این گونه ربات‌ها استفاده نمود. لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید