کشف داروی آزمایشی برای مبارزه با بیماری آلزایمر - تکفارس 
کشف داروی آزمایشی برای مبارزه با بیماری آلزایمر - تکفارس 
کشف داروی آزمایشی برای مبارزه با بیماری آلزایمر - تکفارس 

کشف داروی آزمایشی برای مبارزه با بیماری آلزایمر

پوریا اسدی
۸ دی ۱۳۹۷ - 13:00
کشف داروی آزمایشی برای مبارزه با بیماری آلزایمر - تکفارس 

محققان دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس کشف کردند که داروی آزمایشی که برای درمان افسردگی توسعه یافته، می‌تواند به مبارزه با اثرات از دست دادن حافظه در ارتباط با بیماری آلزایمر کمک کند. در آزمایش روی موش‌ها، یک تیم از آزمایشگاه Discovery Lab دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که دارو A03 باعث افزایش یک آنزیم خاص درسطح مغز شده که به بهبود حافظه کمک می‌کند. موش‌هایی که در این مطالعه به صورت ژنتیکی تغییر یافته بودند تا پروتئینی با نام ApoE4 داشته باشند که شایع‌ترین عامل ژنتیکی برای بیماری آلزایمر است. محققان دریافتند که در نتیجه‌ی استفاده از این دارو حافظه‌ی موش‌ها بهبود یافته و این نشان می‌دهد که دارو احتمالا برای بهبود شناختی بیماران آلزایمر مفید است.

Varghese John داروساز و استاد عصب شناسی در دانشگاه کالیفرنیا به Digital Trends گفت:

حدود دو تا سه نفر مبتلا به آلزایمر، دارای نسخه‌ای از پروتئبن ApoE4 هستند. بنابراین این داروی آزمایشی ممکن است پس از تکمیل آزمایش‌های اضافی، به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر با نسخه ApoE4 سازگار شود.

موش‌ها در این مطالعه ۵۶ روز تحت درمان قرار گرفتند که طی آن سطح مثبت آنزیم SirT1 در هیپوکمپ مغز آنها -یکی از مناطق مغزی که تحت تاثیر آلزایمر قرار می‌گیرد- مشاهده گردیده است. علاوه بر این، آنها دریافتند که موش‌ها در آزمایش‌های حافظه  بهبودهایی را از خود بروز دادند.

در حال حاضر، حدود ۵٫۷ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر است. در سراسر جهان، این تعداد به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد و هر سه ثانیه یک نفر در دنیا دچار زوال عقل می‌شود. اگر چه تحقیقات زیادی در زمینه تشخیص و پیشگیری از آلزایمر انجام شده است اما تا کنون هیچ درمان اثبات شده یا موثری که قادر به توقف پیشرفت آن باشد، وجود ندارد.

این آخرین بخش تحقیق هنوز در مراحل نسبتا اولیه خود است، اما اگر یافته‌ها بتواند در انسان تکرار شود، می‌تواند یک تغییر اساسی در این زمینه ایجاد کند. برای پیشرفت در این زمینه، محققان در حال حاضر برای ارزیابی پتانسیل این دارو آزمایش اضافی را روی A03 انجام می‌دهند. آنها همچنین به تغییرات دارو نگاه می‌کنند تا ببینند کدام یک از آنها موثرتر از مولکول‌های مادر هستند. امیدواریم یک آزمایش بالینی از این دارو در آینده نزدیک صورت گیرد.

مقاله ای که به شرح این پروژه پرداخته، اخیرا در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید