هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد. - تکفارس 
هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد. - تکفارس 

هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد.

کسری نراقی
۷ مهر ۱۴۰۱ - 13:33
هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد. - تکفارس 

مطالعات جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند آلزایمر را ۶ سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد. این یک پیشرفت بزرگ در مبارزه با این بیماری ناتوان‌کننده است که بیش از ۲۴ میلیون نفر را در سراسر دنیا درگیر نموده است. اگر یکی از عزیزان شما به بیماری زوال عقل مبتلا شده، این می‌تواند خبر خوبی برای شما باشد چرا که می‌توانید احتمال بروز این بیماری را در خود یا فرزندانتان زودتر تشخیص دهید.

هوش مصنوعی به کمک برنامه‌هایی می‌تواند نکته‌های ظریفی را از اسکن مغز متوجه شود و به کمک آن شروع آلزایمر را ۶ سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد.

دو نکته اساسی برداشت شده از این مطالعات نشان می‌دهد:

  • با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان حتی اولین نشانه‌های بروز آلزایمر را تشخیص داد.
  • تشخیص زودهنگام پزشکان را قادر می‌سازد تا این بیماری را قبل از این که به طور کامل، تکامل یابد درمان نمایند.

آلزایمر و زوال عقل چیست؟

هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد. - تکفارس 

قبل از این که بفهمیم هوش مصنوعی چگونه به تشخیص آلزایمر کمک می‌کند، باید بدانیم که این بیماری چیست و چه تأثیری بر زندگی فرد می‌گذارد. آلزایمر رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ابتلا به زوال عقل است که یک تعریف کلی برای ازدست‌دادن حافظه و دیگر توانایی‌های شناختی است و به‌اندازه‌ای جدی است که می‌تواند زندگی روزانه فرد را مختل سازد. آلزایمر در بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل دخیل می‌باشد.

آلزایمر یک بخش طبیعی از روند پیری نیست و ممکن است سالمندان دچار سکته مغزی به این عارضه دچار شوند. اما اصلی‌ترین عامل خطر ابتلا به آلزایمر، افزایش سن می‌باشد و بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۶۵ سال سن دارند. درصورتی‌که فردی زودتر از ۶۵ سالگی دچار آلزایمر شود به آن آلزایمر زودهنگام گفته می‌شود. افراد مبتلا به آلزایمر زودهنگام می‌توانند در مراحل اولیه، میانی و نهایی این بیماری باشند.

رایج‌ترین نشانه ی مراحل اولیه آلزایمر فراموش‌کردن اطلاعات جدید و تازه می‌باشد. تغییرات آلزایمر معمولاً در قسمتی از مغز که مسئول یادگیری است آغاز می‌شود. با پیشرفت کردن این بیماری در مغز علائم و نشانه‌های آن نیز شدیدتر می‌شود. این بیماری به قدری خطرناک و آزاردهنده است که افرادی که دچار آلزایمر شدید هستند، توانایی خود را برای واکنش نشان‌دادن به محیط اطراف از دست می‌دهند، یعنی  به بی‌اختیاری ادرار، ناتوانی در ادامه دادن مکالمه و از دست‌دادن تعادل دچار میشوند و تعادل آنها به قدری دچار تداخل میشود که ممکن است به طور مداوم به زمین بخورند. به همین علت پزشکان یکی از علت‌های شکستگی لگن در سالمندان را آلزایمر میشمارند.

چگونه هوش مصنوعی به تشخیص آلزایمر کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را قبل از وقوع تشخیص دهد. - تکفارس 

این الگوریتم جدید هوش مصنوعی که توسط محققان توسعه‌یافته است قادر می‌باشد تا زوال‌های شناختی را در ام‌آرآی مغز، اطلاعات پزشکی و ژنتیکی فرد تشخیص دهد. این اطلاعات کمک می‌کنند تا به وجود بیماری آلزایمر سال‌ها قبل از بروز علائم آن پی ببریم. امروزه روش‌های درمان آلزایمر بسیار محدود هستند و بهترین روش درمان این بیماری جلوگیری از وقوع آن می‌باشد. اما هوش مصنوعی می‌تواند مانند دستیار پزشک عمل کرده و افراد را به‌سوی بهترین روش درمانی سوق دهد.

مسئولان این مطالعات الگوریتم هوش مصنوعی را به کمک داده‌های تصویربرداری عصبی موجود در خصوص آلزایمر آموزش داده‌اند. این اطلاعات از ۸۰۰ بیمار مسن که میزان اختلال شناختی در آن‌ها نرمال و سالم و یا خفیف بوده است گرفته شده. سپس الگوریتم پیاده شده بر روی این اطلاعات توانست به طور دقیق زوال شناختی را که در آینده به آلزایمر تبدیل می‌شد پیش‌بینی نماید.

همیشه مشخص نیست که چه زمانی فرد در معرض مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار می‌گیرد. باگذشت زمان و بدون فهمیدن فرد تغییراتی در مغز وی رخ می‌دهد که می‌تواند باعث تغییرات کوچک در خلق‌وخو و شیوهٔ خواب فرد شود. این تغییرات خیلی قبل‌تر از بروز علائم اصلی آلزایمر و زوال عقل مانند سردرگمی و ازدست‌دادن حافظه رخ می‌دهند. محققان بر این باورند که هوش مصنوعی قادر به تشخیص این تغییرات می‌باشد و می‌تواند بیمارانی را که در معرض ابتلا به نوع شدید این بیماری می‌باشند تشخیص دهد.

فرم‌های مختلفی از هوش مصنوعی که قادر به تشخیص آلزایمر می‌باشند موردمطالعه قرار گرفتند. یکی از این روش‌ها آویزان کردن یک جعبه سفید صاف درون اتاق فرد می‌باشد. این جعبه به کمک امواج وایرلس رادیویی که در شعاع ۳۰ فوتی بر تمامی اجزا از جمله انسان منعکس می‌کند می‌تواند تغییرات کوچک در رفتار افراد، شیوهٔ خواب آن‌ها و موارد دیگر تشخیص دهد. هر حرکت باعث تغییر در سیگنال دریافتی می‌شود حتی حرکات کوچک مانند نفس کشیدن. این الگوریتم تمامی این سیگنال‌ها را آنالیز می‌کند و هرگونه حرکت مانند راه‌رفتن یا افتادن و یا حرکات پیچیده‌تر مانند بدخوابی را تشخیص می‌دهد.

سپس این دستگاه یک گزارش چاپ می‌نماید که حاوی هرگونه اطلاعات در خصوص تحریک‌پذیری، افسردگی و رفتارهای تکرارشونده که همگی از علائم آلزایمر هستند، می‌باشد. در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری راحت‌تر می‌توان آن را مدیریت و کنترل نمود. این دستگاه اطلاعات افراد مستعد بیماری (افراد بالای ۶۵ سال باسابقه آسیب‌دیدگی مغزی، سکته، فشارخون بالا و …) را جمع می‌کند و در صورت وجود هرگونه ناهنجاری مرتبط با آلزایمر آن را به تیم پزشکی اطلاع می‌دهد.

مزایای تشخیص زودهنگام

تشخیص زودهنگام نشانه‌های اولیه آلزایمر سال‌ها قبل از بروز نشانه‌های اصلی کمک می‌کند تا داروهای مصرفی تأثیر بهتری بر روی فرد بگذارند تا افراد دچار عارضه‌های دیگر مانند بی‌اختیاری مدفوع در پیری، عدم تعادل و … نشود. همچنین خانواده وی را قادر می‌سازد تا برای درمان اصلی برنامه‌ریزی و پس‌انداز نمایند. تجهیزات مرتبط با این الگوریتم مانند جعبه‌ای که در بالا به آن اشاره شد را می‌توان در خانه افراد یا خانه سالمندان نصب نمود تا افرادی که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند تحت مراقبت قرار گیرند. برای افرادی که بیماری آن‌ها تشخیص‌داده‌شده است این دستگاه می‌تواند به پزشک کمک کند تا در مواقع اضطراری تغییرات لازم را در خصوص روش‌های درمانی آن‌ها اعمال نماید.

شرکت‌های داروسازی نیز به الگوریتم‌های یادگیری ماشین علاقه دارند تا بتوانند به کمک آن در داده‌های پزشکی مربوط به بیمارانی که بیشترین سود را از داروهای آزمایشی برده‌اند جست‌وجو نمایند. زمانی که افراد در این مطالعه قرار می‌گیرند، هوش مصنوعی به محققان نشان می‌دهد که آیا یک داروی خاص به درمان علائم بیماری کمک می‌کند یا خیر.

یک حقیقت ساده این است که در حال حاضر هیچ روش قطعی برای تشخیص دقیق آلزایمر وجود ندارد. هیچ آزمایشی به‌تنهایی نمی‌تواند این بیماری را مشخص کند و به کمک اسکن‌های مغزی نیز نمی‌توان وجود این بیماری را تشخیص داد. به همین دلیل پزشکان باید عوامل مختلفی مانند سوابق پزشکی فرد و مشاهدات گزارش شده توسط اطرافیان وی را مورد بررسی قرار دهند. به کمک یادگیری ماشین روش‌هایی برای تشخیص انتخاب می‌شوند که در روش‌های دیگر ممکن است نادیده گرفته شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.