هوش مصنوعی IBM به پزشکان در تشخیص سریعتر بیماری کمک خواهد کرد - تکفارس 
هوش مصنوعی IBM به پزشکان در تشخیص سریعتر بیماری کمک خواهد کرد - تکفارس 

هوش مصنوعی IBM به پزشکان در تشخیص سریعتر بیماری کمک خواهد کرد

پوریا اسدی
۶ بهمن ۱۳۹۷ - 12:00
هوش مصنوعی IBM به پزشکان در تشخیص سریعتر بیماری کمک خواهد کرد - تکفارس 

در حالی که مسلما اعتراض‌هایی در مورد جایگزینی ربات‌ها با پزشکان وجود دارد اما این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی نمی‌تواند نقش مهمی‌ را در این زمینه ایفا کند. به طور مثال می‌تواند به پزشکان در بخش‌های خاصی کمک کند – مانند تشخیص علائم اولیه بیماری‌های خطرناکی که در ابتدا می‌تواند از دید پنهان بماند. تاخیر در تشخیص می‌تواند باعث تداخل در بهبودی وضعیت بیمار یا حتی یافتن درمان شود.

با استفاده از مدل جدید هوش مصنوعی،  IBM می‌خواهد باین مشکل را برطرف نماید. این هوش مصنوعی می‌تواند برای درک بهتر شرایط بیمار و به ویژه تعیین سطح و مقدار پیشرفت بیماریمورد استفاده قرار می‌گیرد. این هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعاتی در مورد طیف گسترده ای از علائم – از طریقه‌ی دست دادن گرفته  تا  نوسانات خلقی – را تجزیه و تحلیل کند و سپس از این اطلاعات برای شناسایی نشانه‌های زیستی بیماری‌هایی از قبیل دیابت، هانتینگتون، آلزایمر، پارکینسون و موارد دیگر استفاده کند. هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان در مورد پیشرفت این اختلالات عصبی کمک کند، همچنین بوسیله‌ی آن می‌توان به طور دقیق مشخص نمود که بیماری در چه سطحی از پیشرفت است.

Soumya Ghosh، عضو هیئت تحقیقاتی در گروه تحقیقات و تجزیه و تحلیل سلامتی در IBM به Digital Trends گفت:

 چیزی که این هوش مصنوعی را منحصر به فرد نموده این است که تجزیه و تحلیل جنبه‌های بالینی و علائم بیماری عصبی را در یک  زمان انجام می‌دهد. با توجه به تمام اثرات یک بیماری مانند نشانه‌های روانشناختی، رفتاری، شناختی و جسمی‌، می‌تواند تجزیه و تحلیل دقیق‌تر را از پیشرفت بیماری‌هایی مانند هانتینگتون   ارائه دهد.

داده‌هایی که به مدل‌های احتمالی IBM وارد می‌شوند، می‌توانند به صورت خودکار یا توسط پزشک گزارش شوند. این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به نحوی در ارتباط با دیگر کارهای IBM در زمینه مراقبت‌های بالینی قرار بگیرد –مانند دستگاه سلامتی که بر روی ناخن سوار شده و برای اندازه گیری قدرت گرفتن اجسام در دست در طول روز به کار گرفته می‌شود. سایر پروژه‌های مرتبط با IBM عبارتند از: تحقیق هوش مصنوعی برای شناسایی اثرات بیماری‌هایی مانند‌ هانتینگتون بر ساختار مولکولی مغز و نیز همکاری با بنیاد مایکل جکس فاکس برای تحقیقات در زمینه‌ی پارکینسون برای شناسایی شاخص‌های احتمالی این بیماری است.

Ghosh  گفت:

ما امیدواریم که یک روز، با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی‌‎، پزشکان بتوانند تشخیص دقیق‌تری را در بیمارستان‌ها داشته باشند، درمان‌های موثرتری را طراحی کنند و اطلاعات بیشتری را در مورد پیشرفت بیماری به بیماران خود ارائه بدهند.  در این زمان کار ما صرفا تحقیقاتی است و در حال حاضر یک جدول زمانی برای توسعه‌ی این هوش مصنوعی به عنوان یک محصول تجاری نداریم. با این حال، ما در این زمینه به کار خود ادامه می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که چگونه این تحقیق می‌تواند توسعه و تکامل یابد.

آینده‌ی استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زمینه‌ی پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.