ابر رایانه‌ای که HP به فضا پرتاب نموده، همچنان فعال است - تکفارس 
ابر رایانه‌ای که HP به فضا پرتاب نموده، همچنان فعال است - تکفارس 
ابر رایانه‌ای که HP به فضا پرتاب نموده، همچنان فعال است - تکفارس 

ابر رایانه‌ای که HP به فضا پرتاب نموده، همچنان فعال است

پوریا اسدی
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 13:00
ابر رایانه‌ای که HP به فضا پرتاب نموده، همچنان فعال است - تکفارس 

در اوایل سال ۲۰۱۷، HP Enterprise با Space X و NASA همکاری کرد تا یک ابر رایانه را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کند. بخشی از یک ماموریت طولانی مدت برای آزمایش اینکه آیا سیستم‌های موجود در رایانه ‌میتواند در محیط خشن فضا دوام بیاورد یا خیر، بر طبق گزارش‌های Wired در حال حاضر هنوز هم فعال بوده و تا حدودی  کار می‌کند،

این ابر رایانه با کمک ناسا و بر اساس سرورهای Apollo 40 شرکت HP  ساخته شده و ۳۲ هسته ابر رایانه در تمام یک سال با وجود تابش‌های فضایی همچنان فعال بوده است. با این حال، چندین دوره وجود داشت که اتصال به ناسا برای مدت سه ثانیه تا ۲۰ دقیقه در هشت بار در روز کاهش پیدا کرد. به گفته HP، علیرغم خرابی، داده‌ها از بین نرفته، که نشان دهنده‌ی چیزی است که پتانسیل بالایی برای استفاده در فضا دارد.

HP اعلام کرد:

تعداد زیادی از دوربین‌های ۴K  در ایستگاه فضایی به دنبال چیزی‌هایی هستند … ما باید این نوع از پردازش کلی تصویر را به صورت آنبرد انجام دهیم و پهنای باند را برای چیزهای دیگر ذخیره کنیم.

بخشی از این ابر رایانه که با لینوکس کار ‌میکند توسط یک محفظه سفارشی شده خنک کننده‌ی آب  و نرم افزاری محافظت ‌میشود که در صورتی که تابش و رسیدن به آستانه‌ی گرما برسد، آن را به حالت Safe Mode ‌می‌برد. متاسفانه، این سیستم ۱۰۰ درصد دقیق نبوده و در ۹ مورد از ۲۰ مورد درایو حالت جامد روی آن مشکل رخ داد.

به همین ترتیب، قطعی برق برای این  ابر رایانه رایج بوده که طی یک دوره آزمایشی یک ساله چهار بار اتفاق ‌افتاده است. این نشان ‌میدهد که در حالی که ابر رایانه ممکن است کامل نباشد، هنوز هم برای انجام وظایف مانند خرد کردن داده‌ها و بازگرداندن آن به زمین، برای ناسا ارزش دارد.

دیوید هورنیاک از ناسا به Wired گفت

آنها چند چیز را آموختند و نشان دادند که این سیستم در فضا کار ‌میکند. این ابر رایانه به ناسا گزینه‌ای برای خرید یک قابلیت به جای توسعه ‌ی آن توسط خودمان را داده  که  ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشیم.

ناسا اطلاعات کامل از مأموریت اولیه را در اینترنت منتشر کرده است و HP همچنین به جزئیات فنی عمیق‌تری از این ابر رانه‌ی فوق العاده‌ در وب سایت خود پرداخته است. موشکی که ابر رانه را حمل کرده است، ابتدا از کیپ کاناورال، فلوریدا پرتاب شد.  پس از موفقیت اولیه، HP اعلام کرد که قصد دارد تا به محققان بیشتری اجازه‌ی دسترسی به ابر رایانه‌ی فضایی را بدهد.

این کار باید محاسبات درفضا را برای فضانوردان آسان تر کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید