تصاحب Shazam توسط اپل رسمی شد - تکفارس 
تصاحب Shazam توسط اپل رسمی شد - تکفارس 
تصاحب Shazam توسط اپل رسمی شد - تکفارس 

تصاحب Shazam توسط اپل رسمی شد

پوریا اسدی
۳ مهر ۱۳۹۷ - 18:30
تصاحب Shazam توسط اپل رسمی شد - تکفارس 

پس از ماه‌ها بحث و جدل، اپل اعلام نمود که خرید Shazam نهایی شده است و نرم‌افزار جستجوی موسیقی تحت چتر گسترده اپل قرار گرفته است.

به عنوان بخشی از تصاحب اپل، این شرکت اعلام کرد که تبلیغات را از برنامه “Shazam” برای همه کاربران حذف خواهد کرد که استفاده بدون وقفه را برای همه کاربران امکان‌پذیر می‌کند. تا این زمان مشخص نیست که آیا تجربه بدون تبلیغ فقط برای کاربران iOS است یا اینکه به کاربران آندروید هم تسری پیدا خواهد کرد.

تصاحب Shazam  سفری آسان برای اپل نبوده است. در ماه فوریه، چند ماه پس از آنکه اپل رسما این معامله را تأیید کرد، کمیسیون اروپا درخواست کشورهای عضو از جمله اتریش، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، نروژ، اسپانیا و سوئد را برای ارزیابی پیشنهاد خرید مورد بررسی قرار داد. این بررسی با هدف تعیین اینکه آیا خرید “تهدید و تأثیر منفی بر روی رقابت” خواهد بود یا خیر، صورت گرفت، چیزی که اغلب شرکت‌های فناوری آمریکایی در اروپا به آن متهم می‌شوند. خوشبختانه برای اپل، این خرید مجاز بود.

مارگرت وستگر، کمیسر این بررسی گفت،

نحوه برخورد مردم با موسیقی در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است، وتعداد بیشتری از اروپایی‌ها از خدمات پخش موسیقی استفاده می‌کنند. هدف از تحقیق این است که اطمینان حاصل شود که طرفداران موسیقی به لذت بردن از برنامه‌های جذاب پخش موسیقی ادامه دهند و در نتیجه این ادغام، با پیشنهادهای کمتر روبرو نشوند.

تصاحب Shazam  توسط اپل، آخرین مورد از خرید برای بزرگترین شرکت فناوری در جهان است.

از زمان عرضه‌ی Shazam  در سال ۲۰۰۲، این شرکت طی چندین سال به طور قابل توجهی رشد کرده است. زمانی Shazam به طور خاص به عنوان یابنده‌ی موسیقی به رسمیت شناخته می‌شد، اما حالا از کلیپ‌های صوتی و تصویری برای شناسایی آهنگ‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی پشتیبانی می‌کند. این سرویس قدیمی‌ترین از نوع خود است و با Soundhound و Musixmatch رقابت می‌کند.

تام نوامیر، سخنگوی اپل در زمانی اعلام کردن این تصاحب، به BuzzFeed News گفت:

ما هیجان زده هستیم که Shazam  و تیم با استعدادش به اپل پیوستند. از زمان راه‌اندازی اپ استور ، Shazam به طور مداوم به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای iOS رتبه بندی شده است. امروزه، توسط صدها میلیون نفر از مردم در سراسر جهان، در سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده می‌شود.

بخش بزرگ از دلیلی که کمیسیون اروپا خرید این شرکت را تصدیق نموده این است که اپل و Shazam عمدتا خدمات مکمل را ارائه می‌دهند، نه خدماتی که با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در حالی که قیمت خرید به طور عمومی‌ اعلام نشده است، اپل گزارش داد که حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای این شرکت پرداخت کرده است. این برآورد تقریبا کمتر از ۱ میلیارد دلار ارزش Shazam از آخرین دوره مالی آن در سال ۲۰۱۵ است. این اختلاف احتمالا به دلیل مبارزه شازام برای سودآور شدن است.

در سال ۲۰۱۵ Shazam ضرر سالانه ۲۲ میلیون دلاری را متحمل شد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ با تغییر عمده درآمد ۵۴ میلیون دلاری روبرو شد و برای اولین بار به سودآوری به مبلغ ۵٫۳ میلیون دلار رسید. ریچی ریلی، مدیر عامل شرکت Shazam در سال ۲۰۱۷، اشاره کرد که توانایی شرکت در سودآوری، می‌تواند هدف جذابی برای تصاحب و خرید باشد.

بخش بزرگی از جذابیت Shazam به دلیل تنوع ویژگی‌های آن است. در برنامه‌های پیشین، Shazam  عمدتا از تبلیغات و لینک کردن مشتریان خود به خدماتی مانند اپل موزیک درآمد کسب می‌نمود. در سال ۲۰۱۶، این شرکت یک ویژگی جدید واقعیت افزوده را اضافه کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا با اسکن کد‌های مارک‌دار Shazam برای باز کردن معاملات و بازی‌ها در برنامه مورد استفاده قرار دهند.

این ویژگی‌های جدید اجازه می‌دهد تا Shazam همکاری‌های استراتژیک و تعامل بیشتری با برنامه را در اختیار داشته باشد. در اوایل سال ۲۰۱۷، این شرکت با Beam Suntory، سازنده Jim Beam، Sauza و Hornitos tequila  مشارکت نمود تا کمپین بازاریابی  موفق واقعیت افزوده را ایجاد کند. از زمان همکاری با Beam، این شرکت با تعدادی از شرکت‌ها و هنرمندان دیگر برای ایجاد کمپین‌های واقعیت افزوده‌ی  مشابه در برنامه همکاری کرده است.

اینکه دقیقا اپل قصد دارد با Shazam چه کاری را  انجام دهد هنوز مشخص نیست. اپل اغلب شرکت‌های کوچک را برای فناوری آنها و استفاده در محصولات خود خریداری می‌کند، اما Shazam از لحاظ فنی مدت زمان زیادی است که با سیری همگام شده است. شما می‌توانید از سیری بپرسید که ” این آهنگ را در Shazam جستوجو کن” و یا حتی به سادگی از دستیار صوتی بخواهید که ” نام این قطعه چیست؟ ” و این ویژگی توسط Shazam طراحی شده است. اپل می‌تواند نام تجاری Shazam را حذف کند و این ویژگی را به طور کامل در iOS ادغام کند و یا یکپارچگی تنگاتنگ با اپل موزیک ایجاد کند. هنوز مشخص نیست که آیا این تصاحب باعث نابودی اپلیکیشن اندروید Shazam  خواهد شد یا خیر.

اما کمیسیون اروپا نگران این بود که اپل بتواند از ” Shazam ” برای دسترسی به “اطلاعات تجاری حساس در مورد مشتریان رقبای خود استفاده کند.” این چیزی که کمیسیون می‌گوید، می‌تواند به شنوندگان رقبای اپل کمک کند و آنها را تشویق به سوئیچ کردن به بستر آنها کند و همین دیگر ارائه دهندگان خدمات موسیقی را در یک ضرر رقابتی قرار دهد. در پایان، کمیسیون تعیین کرد که داده‌های Shazam منحصر به فرد نبوده و رقبای اپل توانایی دسترسی به داده‌های مشابه را از طریق پایگاه‌های دیگر دارند.

آیا شما نیز از استفاده‌کنندگان این اپلیکیشن هستید؟ لطفا تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید