محققان در مورد حمله به شبکه‌های برق از طریق وسایل هوشمند خانگی، هشدار دادند - تکفارس 
محققان در مورد حمله به شبکه‌های برق از طریق وسایل هوشمند خانگی، هشدار دادند - تکفارس 
محققان در مورد حمله به شبکه‌های برق از طریق وسایل هوشمند خانگی، هشدار دادند - تکفارس 

محققان در مورد حمله به شبکه‌های برق از طریق وسایل هوشمند خانگی، هشدار دادند

پوریا اسدی
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - 12:00
محققان در مورد حمله به شبکه‌های برق از طریق وسایل هوشمند خانگی، هشدار دادند - تکفارس 

هنگامی‌ که شما یک دستگاه اینترنتی را به خانه خود می‌آورید،  درب‌های خانه  خود را برای هکرهایی که ممکن است بخواهند از دستگاه متصل به اینترنت برای حمله به شبکه‌های برق و سایر اهداف برجسته استفاده کنند، باز می‌کنید. این هشداری از طرف محققان امنیتی در دانشگاه پرینستون است که نگران عدم امنیت در لوازم خانگی هوشمند هستند.

این تیم عمدتا بر روی وسایل بزرگ‌تر نظیر اجاق گاز، وسایل تهویه مطبوع و بخاری‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند و از راه دور از طریق برنامه‌های تلفن همراه و ارتباط با دیگر دستگاه‌های هوشمند و مراکز مانند آمازون اکو دسترسی دارند، متمرکز شده است. از لحاظ تئوری، این دستگاه‌ها می‌توانند برای ایجاد یک بات نت – مجموعه ای از دستگاه‌های دستکاری  شده که برای تخریب خدمات با هجوم وسیع ترافیکی اهداف را از کار می‌اندازد- مورد استفاده قرار بگیرد.

در حالی که محققان هیچ نقص خاصی را کشف نکرده‌اند، اما حملات مفهومی‌ را بیان نموده‌اند که نشان دهنده‌ی راهی است که یک خرابکار می‌تواند به طور بالقوه شبکه‌های برق و دیگر خدمات عمده را دچار اختلال  کند. این حملات بر روی سیستم‌های نظارت کنترلی و جمع آوری داده‌ها (SCADA) تمرکز می‌کند که برای نظارت و نگهداری بسیاری ازدستگاه‌های محیطی در نیروگاه‌ها به کار گرفته می‌شود.

چنین حمله‌ای که به عنوان “اختلال در تقاضا از طریق اینترنت چیزها” یا “MadIoT” شناخته شده، می‌تواند مشکلات جدی را برای شبکه‌های برق ایجاد کند و هنگامی‌ که شروع می‌شود، به سختی قابل شناسایی بوده و می‌تواند مشکل ساز باشد. این حملات DDoS (Distributed Denial of Service نیازی به دانش واقعی در مورد نحوه عملکرد شبکه ندارد، بلکه به راحتی شبکه را با هدایت وسایل هوشمند آلوده به منظور ارسال مقدار زیادی ترافیک به سیستم، دچار اختلال می‌کند.

این نوع حمله توسط این واقعیت فعال می‌شود که اکثر دستگاه‌های متصل به اینترنت دارای معیارهای امنیتی پایه نیستند. از آنجایی که بسیاری از کلمات عبور پیش فرض استفاده می‌کنند و یا از احراز هویت کافی برخوردار نیستند، مهاج‌مان به راحتی می‌توانند دستگاه‌هایی را که از طریق اینترنت در معرض خطر هستند، پیدا کرده و بدون هیچ مشکلی آنها را دستکاری کنند. بر همین اساس ۷۰ درصد از دستگاه‌های هوشمند خانگی برای چنین حملاتی آسیب‌پذیر هستند، چیزی که شرکت HP  نمونه‌هایی از آن را اعلام نموده است.

خوشبختانه، راه‌هایی برای اطمینان از اینکه دستگاه شما به این نوع حمله آسیب پذیر است یا خیر، وجود دارد. برخی از ساده‌ترین روش‌های امنیتی مانند رمزهای عبور قوی وای‌فا و تنظیم گذرواژه‌های منحصر به فرد و PIN‌ برای دستگاه‌های متصل، اولین گام‌های خوب برای محافظت از خانه شما است. همچنین همیشه باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌ها آخرین به روزرسانی‌ها و وصله‌های امنیتی را دریافت می‌کنند تا از مشکلات امنیتی جلوگیری شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید