گوگل می‌گویدبرای امن‌تر شدن فضای اینترنت آدرس‌های وب باید کنار گذاشته شود - تکفارس 
گوگل می‌گویدبرای امن‌تر شدن فضای اینترنت آدرس‌های وب باید کنار گذاشته شود - تکفارس 
گوگل می‌گویدبرای امن‌تر شدن فضای اینترنت آدرس‌های وب باید کنار گذاشته شود - تکفارس 

گوگل می‌گویدبرای امن‌تر شدن فضای اینترنت آدرس‌های وب باید کنار گذاشته شود

پوریا اسدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - 11:30
گوگل می‌گویدبرای امن‌تر شدن فضای اینترنت آدرس‌های وب باید کنار گذاشته شود - تکفارس 

آیا وب بدون آدرس اینترنتی وجود خواهد داشت؟ و اگر چنین باشد، چگونه می‌توانید به جایی که می‌خواهید، بروید؟ اینها برخی از سوالات بحث برانگیزی است که گوگل در حال پرسش آن است. چرا که تلاش می‌کند تا یک مکان امن‌تر را برای همه‌ی کاربران در وب گسترده‌ی جهانی فراهم کند.

در حالی که ایده رها کردن آدرس‌های وب ممکن است برای یک شرکت که کسب و کار خود را مبتنی بر نشان دادن صفحات متعدد وب و آدرس‌های وب منحصر به فرد به منظور رتبه‌بندی آنها در زمان جستوجوی واژه توسط کاربر قرار داده، کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر گوگل موفق به امن کردن و قابل اعتماد‌تر شدن اینترنت بشود، کاربران و تبلیغ کنندگان ممکن است اعتماد بیشتری به نتایج جستجوی خود داشته باشند.

مشکل با URL‌ها این است که درک آنها دشوار است و هکرها در این سردرگمی‌ با راه‌اندازی سایت‌های مخرب، حملات فیشینگ، انتشار اطلاعات دروغین یا گسترش نرم افزارهای مخرب به خرابکارب مشغول هستند. گزارش اخیر مک‌کافی نشان می‌دهد که حملات سایبری در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته و تعداد حملات رو به افزایش است.

Adrienne Porter Felt مدیر مهندسی کروم در مصاحبه با Wired گفت:

بنابراین ما می‌خواهیم به سوی مکانی حرکت کنیم که در آن هویت وب برای همه قابل درک باشد – آنها می‌دانند که با استفاده از یک وب سایت با چه کسی در حال صحبت هستند و می‌توانند در مورد اینکه آیا به آنها اعتماد کنند یا خیر، تصمیم بگیرند. اما این به معنی تغییرات بزرگی در نحوه و زمان نشان دادن URL‌ها توسط  کروم است. ما می‌خواهیم آن چیزی که URL‌ها باید نمایش دهند را به چالش بکشیم و چگونگی یافتن هویت آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

پیوند بین هویت وب و URL‌ها در سال‌های اخیر با افزایش کوتاه کننده‌ی لینک‌ها گسسته شده است. کوتاه کردن لینک‌ها،  آدرس‌های طولانی وب را برای به خاطر سپاری و به اشتراک گذاری URL آسان نموده، اما  مخفی کردن سایت‌های مخرب توسط هکرها را هم آسان‌تر کرده است. در یک زمان، گوگل نیز برنامه کوتاه کردن URL خود را اجرا کرد، اما در اوایل سال جاری اعلام کرد که آن را با Fire Dynamic Links جایگزین کرده است. این لینک‌های پویا کاربران را به هر مکانی در اندروید، iOS یا برنامه‌ی تحت وب انتقال می‌دهد و اشتراک گذاری محتوای خاص را آسان‌تر می‌کند.

در این نقطه، گوگل نمی‌داند که وب بدون آدرس اینترنتی چگونه خواهد شد. در سال ۲۰۱۴، گوگل یک کد مبدا را در کروم  آزمایش کرد. این ویژگی کوتاه مدت تنها نام دامنه اصلی یک وب سایت را نشان می‌داد، اما با کلیک بر روی جعبه جستجو آدرس کامل وب را به نمایش گذاشته می‌شد. اخیرا، گوگل تلاش کرد تا با هشدار دادن به کاربران در حین گشتن در فضای وب و عدم داشتن استاندارد HTTPS در برخی از وب سایت‌‌ها، محیط اینترنت را امن‌تر کند.

گوگل اذعان دارد که هنوز در حال تلاش برای درک چگونگی استفاده از URL‌ها است. تا کنون، تیم کروم مشخص نکرده است که چه پیشنهاداتی برای یک وب بدون URL دارد و Porter Feelt می‌گوید که همکارانش بر روی یک راه حل متمرکز شده‌اند که در پاییز یا بهار رونمایی می‌شود. گوگل باید در بین امنیت و راحتی تعادل ایجاد کند و اشتراک‌گذاری لینک در میان دستگاههای مختلف را برای کاربران آسان‌تر کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید